شماره روزنامه ۶۱۰۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۵۰ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۵۰

  • سایه بازگشت ترامپ بر جنگ اوکراین

    دنیای اقتصاد: با نامشخص بودن آینده ریاست‌جمهوری جو بایدن و نامشخص بودن حمایت دونالد جی.ترامپ از اوکراین و در آستانه برگزاری نشست بزرگ ناتو، رهبران اوکراین سعی در حفظ خود دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اوکراین که برای بقای خود به کمک‌های نظامی آمریکا وابسته است، مدت‌ها تلاش کرده است تا حمایت دو حزبی را در ایالات متحده حفظ کند. حفظ این تعامل هرگز آسان نبوده است و هر روز سخت‌تر می‌شود؛ به‌ویژه با افزایش احتمال بازگشت دونالد جی.ترامپ که اصلا دوستدار اوکراین نیست، روزگار بر زلنسکی و رهبران اوکراین سخت‌تر خواهد شد.
  • رمز‌گشایی از ثبات قیمت طلای‌سیاه

    دنیای اقتصاد -حمید ملازاده: در اقدامی استراتژیک، اوپک به‌همراه کشورهای هم‏‏‏‏‌پیمان خود، کاهش تولید نفت به میزان ۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه در روز را تا سال‌۲۰۲۵ تمدید کرد. این تصمیم بخشی از تلاش گسترده‏‏‏‏‌تر برای تثبیت بازار جهانی نفت در مواجهه با نوسانات تقاضا و عدم‌اطمینان اقتصادی است.
  • پایان ماه‌عسل بازار؟

    دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیاری: پنجمین روز متوالی سبزپوشی بازار، روز یکشنبه در سایه بهبود انتظارات درخصوص آینده بازار رقم خورد. بازار سرمایه که هفته‌های گذشته نوسان چندانی از خود آشکار نساخته بود و هفته‌های گذشته را با ثبت عملکرد مثبت کم‌جان کار خود را به پایان رسانده بود، در دو روز گذشته عملکرد خوشایندی را از خود به یادگار گذاشته‌است، به‌طوری‌که سه شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع مشخصی را پس از رشد پرقدرت روز شنبه به‌ثبت رساندند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با افزایش ارتفاع ۱.۷۲درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲‌میلیون و ۲۲۶‌هزار‌واحدی ایستاد.
  • باخت توریسم به «ایران‏‏‌هراسی»

    مسعود پزشکیان، ‌‌‌ رئیس‌جمهور چهاردهم در یک بازه زمانی کوتاه باید کار را از دولت قبل تحویل بگیرد و به دنبال تایید اعتبار وزرای خود در مجلس شورای اسلامی باشد. وزیر میراث فرهنگی، ‌‌‌ گردشگری و صنایع دستی یکی از این وزیران است. او در این دولت باید چه اولویت‌هایی را مدنظر قرار دهد و با چه برنامه‌‌‌ای به مجلس بیاید؟ «دنیای‌اقتصاد» در گفت‌‌‌وگو با کارشناسان این حوزه تلاش می‌کند، خواسته‌‌‌ها و اولویت‌‌‌های اصناف مختلف گردشگری، ‌‌‌ میراث فرهنگی و صنایع دستی را پوشش دهد.
  • هنر پرسیدن سوالات هوشمندانه

    مترجم: مریم مرادخانی
    سال‌هاست که در مقالات حوزه کسب و کار، از مزایا و اهمیت «شنیدن» می‏‏‌گویند: چیزی که تبدیل به یک مهارت شده و به باور بسیاری، لازمه رابطه‏‏‌سازی، ایجاد اعتماد و احترام میان رهبر سازمان و کارکنان و جمع‌آوری اطلاعات است. اما حالا یک مهارت دیگر پا به عرصه وجود گذاشته که در جهان امروز، به مراتب مهم‌تر و حیاتی‏‏‌تر است. مهارت پرسیدن سوالات هوشمندانه. در جهان امروز، تحولات با سرعت سرسام‏‏‌آوری رخ می‌دهند. دنیا حالا دارای دو ویژگی اصلی است: سرعت و غیر‌قابل پیش‌بینی بودن. هر روز با پدیده‏‏‌ای مواجه می‏‏‌شویم که دیروز اصلا تصورش را هم نمی‏‏‌کردیم. و این باعث شده سوال پرسیدن بیش از هر زمانی اهمیت یابد؛ به‌ویژه برای سازمان‌ها. اما برخلاف وکلا و پزشکان و روان‏‏‌درمانگران، رهبران حوزه کسب‌و‌کار عادت ندارند سوال بپرسند. در واقع، این‌طور آموزش ندیده‏‏‌اند. برای طرح سوالات هوشمندانه از کجا باید شروع کنیم؟ چه سوالاتی بپرسیم که نقاط پنهان مشکل، آشکار شوند و احتمالات نادیده گرفته شده، به چشم بیایند؟
  • راه و چاه دولت چهاردهم

    امروز بسیاری از ناظران بیرونی منتظر آغاز به کار دولت چهاردهم هستند تا نحوه مواجهه این دولت با مسائل و چالش‌‌‌های اقتصادی کشور را دریابند. بر این مبنا هنوز با قطعیت نمی‌‌‌توان از یک دکترین واحد در دولت چهاردهم سخن به میان آورد؛ اما حرف و حدیث پیرامون بینش اقتصادی حاکم بر دولت، نیروهای اصلی و روش حل مسائل بالا گرفته است. به همین بهانه «باشگاه اقتصاددانان» به سراغ پژوهشگران کشور رفته و از آنها درباره آینده سیاست‌های اقتصادی در کشور، بینش اقتصادی دولت چهاردهم، کم و کیف استفاده از کارشناسان و نحوه چینش نیروها پرسیده است. حاصل کار اینک پیش‌روی شماست.
  • تغییر نگاه دولتی به رمزارز

    دنیای اقتصاد: «باید تمام بیت‌کوین‌های باقی‌مانده، در آمریکا ساخته شود!» دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته چنین جمله‌ای را در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و به این ترتیب حمایت قاطع خود را از بیت‌کوین نشان داد. در همان پست، او همچنین به اهمیت ژئوپلیتیک بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان اشاره کرد و هشدار داد هر سیاستی که بخواهد بر سر راه بیت‌کوین قرار گیرد «کمک به چین و روسیه است». پست ترامپ نه تنها او را به‌عنوان اولین نامزد طرفدار بیت‌کوین از حزب سیاسی بزرگ می‌کند، بلکه بحث‌ها درباره طبقه‌بندی بیت‌‌کوین به‌عنوان ذخیره استراتژیک را بر سر زبان‌ها انداخت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر