شماره روزنامه ۶۰۴۲
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۱۱ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۱۱

  • لحظه دلهره‌آور در جنگ اوکراین

    دنیای‌اقتصاد: فقط ۱۸ماه پیش، مقامات کاخ سفید و پنتاگون درباره اینکه آیا نیروهای روسیه در اوکراین ممکن است شکست را پذیرا و به‌طور کامل از کشور خارج شوند، بحث کردند. اکنون پس از ماه‌ها پیشرفت آهسته زمینی روسیه و جهش‌های فناوری در مقابله با تسلیحات ارائه‌شده توسط آمریکا، دولت بایدن به‌طور فزاینده‌ای نگران است که ولادیمیر وی.پوتین در حال جمع‌آوری نیروی کافی برای تغییر مسیر جنگ و شاید معکوس کردن دورنمای پیشتر تیره و تار خود است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در روزهای اخیر، نیروهای مسکو فشار جدیدی را در نزدیکی دومین شهر بزرگ کشور، خارکیف وارد و اوکراین را مجبور کرده‌اند تا نیروهای خود را که قبلا کاهش داده بودند، دوباره به منطقه بازگردانند. ترس از این وجود دارد که پس از یک پیروزی خیره‌کننده دوباره این شهر را از دست بدهند.
  • تداوم تخصیص ارز؛ شرط ثبات بازار موبایل 

    پس از گذشت چهار ماه از عدم تخصیص ارز به واردکنندگان موبایل برای سفارش‌های ثبت‌شده در دی ماه سال گذشته، بالاخره جلسات انجمن واردکنندگان با دفتر تخصصی وزارت صمت نتیجه داد و به گفته فعالان در روزهای اخیر تخصیص ارز - هر چند محدود- شروع شده است؛ اما همچنان وضعیت ثبت‌سفارش و تخصیص حدود ۳.۵ میلیارد دلار ارز به واردکنندگان در سال جاری بلاتکلیف باقی مانده است. حالا در این شرایط فعالان بازار موبایل معتقدند که تخصیص‌های اخیر ارز به برخی واردکنندگان به بازار کمک می‌کند و التهاب در این بازار را به تعویق می‌اندازد. البته کارشناسان شرط تعادل در بازار موبایل را در تداوم تخصیص و تعیین تکلیف ارز واردات سال ۱۴۰۳ می‌دانند.
  • ضرورت افزایش اکتشافات صنعت مس

    دنیای‌اقتصاد: توجه به اکتشافات مس با توجه به قرارگیری ایران روی کمربند مواد معدنی و از طرفی شکل‌گیری زنجیره مس و توجه بیش از پیش به صادرات، با استفاده از فناوری‌های روز دنیا که می‌تواند سهم بخش معدن از تولید ناخالص داخلی را تا ۵ برابر افزایش ‌دهد، نقل محافل فعالان این صنعت است. در سومین روز همایش و نمایشگاه کرمان آیدکس۲۰۲۴ پنلی با عنوان «صنعت مس و توسعه زنجیره» با حضور جمعی از مسوولان و فعالان این صنعت برگزار شد. به بیان کارشناسان، ایران با وجود داشتن ۶درصد از ذخایر معدنی جهان، ۰.۱درصد از تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده است.
  • کلاف پیچیده زنجیره تامین

    دنیای اقتصاد-گروه اقتصاد بین‏‏‏‌الملل: همه شواهد نشان می‌دهد که دوران جدیدی در تجارت‌جهانی آغاز شده‌است، پس از یک دوره طولانی که مفهوم تجارت آزاد تقدیس می‏‏‏‌شد، حالا کشورها ‌بار دیگر سیاست را بر اقتصاد تقدم می‌دهند. پس از افزایش تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین، خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، ‌بار دیگر ژئوپلیتیک جایگاه خود را به رخ می‌کشد. کمتر از ۵۰ سال ‌از زمانی‌که جهان تصمیم گرفت چین کمونیستی را به‌عنوان یک مهمان جدید در اقتصاد جهانی بپذیرد، می‌گذرد و حالا نظر «دنیای آزاد» در قبال چین تغییر کرده و بلوک‌های جدیدی برای مقابله با این کشور در حال شکل‌گیری هستند؛ وضعیتی که در آن کشورها مجبورند جناح خود را مشخص کنند.
  • مرجع تعیین خط فقر وزارت رفاه است

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گزارشی با عنوان هشدار سبد غذایی خانوار که در تاریخ ۱۴۰۳.۰۲.۱۰ در روزنامه «دنیای اقتصاد» منتشر شده بود، پاسخ داد:
  • بازیافت؛ دوربرگردان آلایندگی

    بازار جهانی بازیافت تحت‌تاثیر تعدادی از محرک‌هاست. افزایش آگاهی و مقررات یکی از محرک‌های کلیدی است که بر روی خدمات بازیافت زباله تاثیر مستقیم دارد. گزارش تحقیقاتی بازار خدمات بازیافت زباله بر اساس بخش‌ها و مناطق مختلف نشان می‌دهد که خدمات بازیافت زباله از ۵۸.۵۳‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۲۳ به ۶۲.۲۲‌میلیارد دلار در سال‌۲۰۲۴ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۶.۳‌درصد رسیده‌است.
  • باد فرش قرمز را برد

    دنیای اقتصاد: پیش از ستارگان،‌ باران توفانی کن بود که روی فرش قرمز آمد. نور رعدوبرق با نور فلاش دوربین‌ها هم‌زمان شده بود و لیلی گلادستون، گرتا گرویگ، عمر سی، جین فوندا، ژولیت بینوش و ستاره‌های پرزرق‌و‌برق حاضر در جشنواره زیر بارش ناگهانی باران و در‌حالی‌که موسیقی فیلم معروف «مامامیا» پخش می‌شد، خود را به سالن افتتاحیه ‌رساندند. رسانه‌ها نوشتند که آسمان تاریک و گرفته کن،‌ یادآور وضعیت پشت‌صحنه جشنواره است، ‌به همان اندازه تند، به همان اندازه عصبانی اما نه آن‌قدر زودگذر. طبیعتا به خاطر باران، عکاسی از فرش قرمز کوتاه و ناتمام بود و همه توجه‌ها جلب لحظه آغاز مراسم افتتاحیه بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر