شماره روزنامه ۶۱۱۱
|

  • امتیاز «فولاد حمایتی» به کدام خانه‌‌‌اولی؟

    وزارت راه‌‌‌وشهرسازی گزارش داده، نزدیک به ۱۰۰‌هزار تن فولاد با «قیمت حمایتی» برای ساخت «مسکن ملی» (مسکن دولتی)، تهیه کرده و به سازندگان این پروژه‌‌‌های دولتی تخصیص داده است. هدف وزارتخانه، «کاهش قیمت ساخت مسکن برای خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها» از این طریق بوده است. اما ابهامات این مدل «تامین مسکن حمایتی» به قدری پراهمیت است که باید پاسخ داده شود. پرسش‌‌‌هایی که برای پاسخ از سمت وزارت راه و شهرسازی مطرح است، به این شرح است:
  • دورنمای متزلزل آتش‌بس در لبنان

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که محمد سرور، معروف به حاج ابوصالح، یکی از فرماندهان حزب‌الله لبنان توسط نیروهای اسرائیلی ترور و شهید شد، گویا قرار نیست بین حزب‌الله لبنان و اسرئیل، آتش‌بس برقرار شود. هر دو طرف شرایط فعلی را برای آتش‌بس مناسب نمی‌بینند. حزب‌الله بارها گفته است که قصد دارد تا زمان آتش‌بس در غزه به جنگ ادامه دهد؛ درحالی‌که اسرائیل از شبه نظامیان قدرتمند لبنانی می‌خواهد که برای همیشه از مرز عقب‌نشینی کنند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، به گفته تحلیلگران، پیشنهاد آتش‌بس سه هفته‌ای میان اسرائیل و حزب‌الله برای هر یک از طرفین دشوار خواهد بود؛ زیرا آتش‌بس با شرایط فعلی آنها جور نیست.
  • یک تیر و دونشان همتی

    علي رهبر/کارشناس اقتصادي
    یکی از ابزارهای نوین، کارآمد و قدرتمند دولت‌ها برای کنش در فضای بین‌المللی و دستیابی به موقعیت بهتر در اقتصاد جهانی، «دیپلماسی اقتصادی» است. این نوع دیپلماسی عبارت است از: اقدامات رسمی دیپلماتیکی که اولا دسترسی به بازارهای خارجی را برای کسب‌‌‌وکارهای ملی تسهیل می‌‌‌کنند، ثانیا در تلاش برای جذب سرمایه‌‌‌گذاری مستقیم خارجی هستند و ثالثا بر اثرگذاری روی قوانین بین‌المللی در راستای پیشبرد منافع ملی تاکید می‌‌‌کنند. دیپلماسی اقتصادی، به مفهوم اولویت یافتن اهداف و موضوعات اقتصادی در سیاست خارجی، یکی از ابزارهای مهم در پیشبرد اهداف بلندمدت رشد و توسعه اقتصادی کشورها به‌‌‌حساب می‌‌‌آید و به عنوان نقطه تلاقی دیپلماسی و فعالیت‌‌‌های اقتصاد ملی و بین‌المللی و فصل مشترک بین منافع اقتصاد ملی و سایر منافع سیاسی، امنیتی و فرهنگی یک کشور در سطح نظام اقتصاد سیاسی جهان تعبیر می‌شود.
  • ۳ عامل کلیدی در بازار گاز طبیعی

    دنیای اقتصاد -پیمان قناعتی‌فرد: اواخر هفته گذشته و با استناد به نمودار جهانی تغییرات آب‌‌‌‌‌‌وهوایی، اعلام شد که یک فرورفتگی استوایی در خلیج‌‌‌‌‌‌مکزیک در حال شکل‌گیری است و می‌تواند به‌صورت بالقوه، عاملی تهدید‌‌‌‌‌‌کننده برای فلوریدا، جنوب‌شرق و مناطق تولید‌‌‌‌‌‌کننده نفت در ایالات‌‌‌‌‌‌متحده به‌حساب بیاید. سرانجام توفان هلن در تاریخ ۲۶سپتامبر ۲۰۲۴ با سرعت ۱۴۰مایل در ساعت سواحل فلوریدا را درنوردید. این تندباد ویرانی‌‌‌‌‌‌های گسترده‌ای به‌بار آورد و مقامات فلوریدا از قطع برق برای بیش از یک‌میلیون نفر، سیلاب‌‌‌‌‌‌های بزرگ و هشدارهای جدی درباره توفان‌‌‌‌‌‌های سهمگین در مناطق خلیج‌آپالاچی خبر دادند. تاثیرات توفان در ایالت‌‌‌‌‌‌های فلوریدا، جورجیا و آلاباما احساس شد تا جایی‌که برخی مناطق مجبور به تخلیه شدند.
  • فرمول کارشناسی نجات بانک‌ها

    دنیای اقتصاد: در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی، اسماعیل لله‌‌‌‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه، سخنان خود را با محوریت نجات بانک‌‌‌‌ها از بحران آغاز کرد. وی تاکید کرد که بحران‌‌‌‌های بانکی از چالش‌‌‌‌های اساسی اقتصاد کشورها به شمار می‌‌‌‌روند و می‌توانند منجر به بی‌‌‌‌ثباتی گسترده شوند. لله‌‌‌‌گانی و دیگر کارشناسان این حوزه براین باورند که برای مدیریت موثر این بحران‌‌‌‌ها، استفاده از ابزارهای ترکیبی همچون نجات درونی، انتقال دارایی‌‌‌‌ها، افزایش سرمایه، ایجاد بانک‌‌‌‌های واسطه‌‌‌ای و جداسازی دارایی‌‌‌‌های سالم و ناسالم ضروری است. در ادامه آنها تاکید کردند بهره‌‌‌‌گیری از تجربیات جهانی و اجرای راهکارهای ترکیبی می‌تواند از سرایت بحران به سایر بخش‌ها جلوگیری کرده و به تقویت ثبات اقتصادی منجر شود.
  • یک پایـان باز

    دنیای اقتصاد: ماجرای فروش ۳۰ تابلوی موزه امام علی (ع) در روزهای اخیر جنجال‌های زیادی برای شهرداری تهران به وجود آورده اما این نهاد هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است. این در حالی است که رسول جعفریان، پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ، به‌تازگی در صفحه شخصی‌اش از فروش کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی که متعلق به شهرداری است در دست‌دوم‌‌فروشی‌ها خبر داده و پرسیده این کتاب‌ها چگونه بیرون آمده است.
  • تصمیم به عقبگرد در طراحی یک محصول

    مترجم: مریم رضایی
    امروز بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا از دیابت رنج می‌‌‌‌‌برند؛ یک بیماری خودایمنی که باعث می‌شود لوزالمعده انسولین کمی تولید کند یا اصلا انسولین تولید نکند و افراد مبتلا نتوانند گلوکز را در بدن و جریان خون خود تنظیم کنند. دیابت یکی از شایع‌‌‌‌‌ترین بیماری‌‌‌‌‌های مزمن در جهان است که به سرعت هم در حال زیاد شدن است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۵ بیش از ۷۴۰ میلیون نفر را تحت‌تاثیر قرار دهد. این بیماری وقتی تحت نظارت و درمان قرار نگیرد، می‌تواند به سرعت زندگی را تهدید کند.
  • «عددسازی» در مسکن ملی؛ تمام!

    دنیای‌اقتصاد: وزیر جدید وزارت راه و شهرسازی در اولین جلسه کاری با مدیران استانی این وزارتخانه، با داده‌‌سازی در ساخت مسکن ملی با هدف بزرگنمایی در نتایج و دستاوردهای این وزارتخانه مخالفت کرد؛ این صحبت‌‌ها پیام معنادار وزیر راه و شهرسازی برای مدیران وزارتخانه بود.
  • چرا فشار بر ایران شکست خورد؟

    دنیای اقتصاد: سیاست آمریکا در قبال ایران آشکارا شکست خورده است. این امر حداقل در ۶سال گذشته از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از توافق چندجانبه موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که برنامه هسته‌‌ای ایران را محدود می‌کرد، خارج شد، به وضوح مشخص است. او به‌رغم پایبندی ایران به این محدودیت‌ها، از برجام خارج شد.
  • روزشماری برای رفع ممنوعیت واردات آی‌فون

    دنیای اقتصاد -مهسا طاعتی: بازار موبایل در هفته‌های اخیر با اخباری از جمله تاثیرات تغییر منشأ ارز واردات موبایل، یک‌صدایی برای رفع ممنوعیت واردات گوشی‌های آی‌فون و کاهش ۱۶ درصدی واردات تلفن همراه در نیمه اول سال جاری درگیر بود. فعالان و بازیگران این حوزه نیز از تعادل نسبی در چرخه عرضه و تقاضای بازار موبایل تحت تاثیر تغییر منشأ واردات تلفن همراه به ارز حاصل از «صادرات غیر یا خود »می‌گویند. البته آنها تاکید دارند که مسوولان باید بر تسریع تخصیص ارز در نیمه دوم سال توجه جدی‌ داشته باشند تا با نابسامانی در ماه‌های آتی مواجه نشویم. همچنین از موافقت تلویحی دو وزارت صمت و ارتباطات نسبت به رفع ممنوعیت آی‌فون ابراز امیدواری می‌کنند و در انتظار رفع این ممنوعیت هستند.
  • رشد صنعت در محدوده منفی

    دنیای اقتصاد: رشد شاخص تولید و فروش بنگاه‏‏‌های صنعتی بورسی همچنان در محدوده منفی قرار دارد. اگرچه در مردادماه نسبت به ماه قبل شاخص فروش افزایش داشته است، اما شاخص تولید همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و ارز، تامین نقدینگی و همچنین محدودیت‌های تامین انرژی از جمله عواملی هستند که به کاهش تولید در بنگاه‏‏‌ها دامن زده‏‏‌ و رشد منفی شاخص تولید اغلب رشته‌فعالیت‏‏‌های صنعتی را به دنبال داشته‌اند. از طرفی اگرچه به نظر می‌رسد تقاضای موثر بنگاه‏‏‌ها در مردادماه بهبود داشته و به رشد شاخص فروش منجر شده است، اما رشد میانگین متحرک شاخص فروش در سه‌ماه منتهی به مردادماه همچنان کاهشی است.
  • کویر‌گردی در پاییز

    دنیای اقتصاد: با رسیدن پاییز، فصل کویرگردی هم آغاز شده است. آژانس‌های گردشگری انواع و اقسام تورها را به استان‌‌‌های مرکزی ایران تدارک دیده و برنامه‌‌‌هایی از قبیل نجوم، بازدید از رمل‌‌‌ها و... را در آن گنجانده‌‌‌اند. در میان استان‌‌‌های مرکزی ایران‌‌‌‌‌‌، یزد بیشترین اقبال را داشته و پس از آن اصفهان قرار می‌گیرد. کرمان و خراسان جنوبی نیز از دیگر استان‌‌‌هایی هستند که برگزاری تورهای کویرگردی در آنها رایج است.
  • نوآوری برای شکل‏‏‌دهی اقتصاد چرخشی

    مترجم: مهدی نیکوئی
    افزایش پایداری زیست‏‏‌محیطی-اجتماعی در دورانی که جهان به سمت اقتصاد چرخشی می‌رود، نیازمند توانایی شرکت‌ها برای ردگیری محصولات و مواد تولیدی‏‏‌، مصرفی و بازیافتی‏‏‌شان است. با این حال، صنایع بسیاری برای کسب این آگاهی و شفافیت داده‏‏‌ها مشکل دارند. در این میان، ۱۳استارت‌آپ نوآور، راهکارهایی برای حل این چالش و ردیابی محصولات و مواد شرکت‌ها در صنایع مختلفی مانند پلاستیک، مد و کشاورزی ارائه کرده‏‏‌اند.
  • سنجش تغییر پارادایم حکمرانی

    محمد‌علی دستمالی/کارشناس سیاسی
    مقاله‌ اندیشمند و پژوهشگر ارجمند جناب آقای دکتر نیکلا گرجستانی با عنوان «آیا شاهد تغییر پارادایم حکمرانی هستیم؟»، عمیقا مرا به فکر واداشت و در عین حال، به من شور و شعف بخشید؛ چرا‌که به‌وضوح می‌توان دید، پس از مدتی مدید پژوهشگران و اندیشمندان دوباره دارند درباره‌ موضوعات مهم مرتبط با سیاست و حکمرانی ایران قلم می‌زنند. نویسنده در یک مقاله‌ طولانی پنج هزار و پانصد کلمه‌ای، دنبال طرح پرسشی است که دور یا نزدیک، به امروز و فردای همه‌ ما پیوند خورده و طنین درونی آن در اذهان ما، تلاشی دشوار برای پیش‌بینی آینده و تشخیص راه و چاه فردا و پسین‌فرداست.
  • بسته اقتصادی نجات چین

    دنیای اقتصاد: بانک مرکزی چین از بسته گسترده‌ای از اقدامات محرک پولی برای احیای دومین اقتصاد بزرگ جهان پرده‌برداری کرد. این بسته سیاستی، ضمن هشدار در خصوص کند شدن رشد اقتصادی در دولت شی جین پینگ، بر کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران تاکید دارد. این گزارش توسط سه نفر از مطرح‌ترین سیاستگذاران اقتصادی چین رونمایی شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر