شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

  • نامزدها صریح بیان کنند: تحریم‌ها را چگونه رفع می‌کنند؟

    منصور بیطرف
    در هفته گذشته وقتی دکتر جواد ظریف در میزگرد تلویزیونی دکتر پزشکیان، نامزد دور چهاردهم انتخابات ریاست جمهوری ظاهر شد و از برجام دفاع کرد، به احتمال خیلی زیاد حدس می‌زد که مدت کوتاهی بعد از این دفاع مورد هجمه و حمله اصولگرایان قرار بگیرد. اتفاقی که هنوز یک ساعت از این میزگرد نگذشته بود، رخ داد. جدا از حواشی این دفاع و حمله، دفاع برجامی ظریف دو سوال مهم را دوباره آشکار و به ذهن متبادر کرد. به عبارتی روی صحنه آورد و آن این است : ۱- سیاست خارجی کشور چگونه پی‌ریزی می‌شود و ۲- رئیس جمهور و وزیر امور خارجه‌اش تا چه اندازه در پی‌ریزی سیاست خارجی نقش دارند‌؟
  • پارادایم شیفت از نفت به تولید

    دنیای اقتصاد: سیاستگذاری بلندمدت و کلان اقتصادی به‏‌منظور تغییرات ساختاری در اقتصاد ایران، تقریبا در تمامی دولت‏‌های گذشته، با ناکامی مواجه بوده و آنچه بر فضای غالب سیاستگذاری حاکم است، سیاستگذاری‏‌های مناسبتی و اقتضایی بوده است. به عبارتی فعالان اقتصادی یا به دلیل وابستگی اقتصاد به نفت، در معرض شوک‏‌های خارجی قرار داشته‌اند یا به دلیل نبود برنامه‏‌ای هدفمند و قابل‏‌اجرا، در معرض تصمیمات خلق‏‌الساعه قرار دارند؛ فضایی که قربانی اصلی آن، تولید و درنتیجه اشتغال و رفاه عمومی است.
  • معجزه صادراتی صنایع سبک

    دنیای اقتصاد-میثم قریشی: در زمان اصلاحات اقتصادی پهلوی دوم در ایران بیش از ۷۰‌درصد جمعیت کشور در مناطق روستایی زندگی می‌کردند و کشاورزی بخش بزرگی از تولید ناخالص کشور را تشکیل می‌داد. توسعه اقتصادی ایران به طرف صنایع سنگین روسی رفت و با ورود کارخانه‌های فولاد، پتروشیمی، ‏‏‏‌ سیمان و ماشین‏‏‏‌سازی، فصل جدیدی در اقتصاد کشور آغاز شد. مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها تشدید شد و جمعیت نیروی کار حاشیه‏‏‏‌نشین شهری رو به افزایش گذاشت. از آن تاریخ واردات کالای کشاورزی روندی روبه‌رشد پیدا کرد و وابستگی به کالاهای اساسی وارداتی کشور را با بحران کسری تراز تجاری سالانه مواجه کرد. تجارت کالای صنعتی سنگین به دلیل کیفیت پایین و بهای تمام‌شده بالا، به‌صرفه نبود و اصلاحات اقتصادی به چالش کشیده شد و تا امروز کشور را در دام خود نگه داشته‌است. برای آسیب‏‏‏‌شناسی علل این موضوع و بررسی عبرت‏‏‏‌های تاریخی به سراغ مطالعه کشورهای درحال‌توسعه مشابه ایران رفتیم و اقتصاد چین را برای تجزیه و تحلیل انتخاب کردیم.
  • تابستان سرد بازار رمزارزها

    دنیای اقتصاد: طی یک ماه گذشته آلت‌کوین‌های بزرگ تا ۷۰ درصد اصلاح قیمتی را تجربه کرده‌اند و این درحالی است که افت قیمت بیت‌کوین و اتریوم حدود ۱۵ درصد بوده است. کاهش مداوم عرضه با بازگشایی توکن‌ها و ایردراپ‌ها، فشار فروش از سوی صندوق‌های خطرپذیر، عدم ورود سرمایه جدید به ارزهای دیجیتال و روندهای فصلی، همگی به کاهش بی‌رحمانه قیمت آلت‌کوین‌ها کمک کردند.
  • «اعتمادسازی» مهم‌ترین وظیفه مدیر منابع انسانی

    شرایط کار و روابط بین کارفرما/نیروی کار بعد از پاندمی کرونا در سطح دنیا تغییر کرد. این تغییرات در برخی سازمان‌‌‌ها تثبیت و ماندگار شد و در سازمانی‌‌‌هایی هم که به روال سابق برگشتند انتظارات، به شرایط قبل از کرونا برنگشت. به‌همین دلیل، نقش منابع انسانی در سازمان‌‌‌ها به عنوان تعدیل‌‌‌کننده روابط بین کارفرما/نیروی کار پررنگ‌‌‌تر و سخت‌‌‌تر شده است.
  • پاداش دیپلماسی به توریسم عربستان

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: نگاه بلندپروازانه عربستان به بخش گردشگری، سرانجام باعث شد ۷ سال زودتر از برنامه تعیین‌شده به هدف خود دست یابد و اکنون بتواند گامی بلندتر برای سند چشم‌‌‌انداز گردشگری عربستان تا سال ۲۰۳۰ بردارد و به ۱۵۰ میلیون گردشگر خارجی بیندیشد.
  • نقش دولت در اقتصاد؛ چرا، کجا و چگونه؟

    داود گودرزی
    در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بحث‌های اقتصادی بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه قرار گرفته است. انتخاب رئیس جمهور جدید می‌تواند مسیر اقتصادی کشور را به شکل قابل توجهی تغییر دهد و تصمیمات وی در این زمینه تاثیرات عمیقی بر زندگی مردم و آینده اقتصادی ایران خواهد داشت. در این میان دو سیستم اقتصادی نئولیبرالیسم و اقتصاد مرکزی که در بسیاری از کشورهای جهان به‌کار گرفته شده‌اند، می‌توانند الگوهای مناسبی برای بررسی و تحلیل سیاست‌های اقتصادی کشور باشند با نگاهی به تجربیات موفق و ناموفق این دو سیستم در کشورهای مختلف می‌توان به درس‌های ارزشمندی دست یافت که در تدوین سیاست‌های اقتصادی کشور مفید خواهند بود. در ادامه به بررسی و مقایسه این دو سیستم اقتصادی و تاثیرات آنها در کشورهای مختلف می‌پردازیم تا بتوانیم از این تجربیات برای آینده اقتصادی ایران بهره‌برداری کنیم.
  • کوچ سرمایه به وال‌استریت

    دنیای اقتصاد: روز چهارشنبه هفته گذشته، گاوهای بازار رمزارزها در تلاشی سعی کردند تا از سد مقاومت ۶۶ هزار دلاری عبور کنند، اما بار دیگر به بن‌بست خوردند و مقاومت خرس‌ها موجب شد که قیمت در یک مسیر نزولی قرار بگیرد. همزمان با عدم موفقیت بیت‌کوین در عبور از سد خرسی، باقی آلت‌کوین‌ها نیز در یک روند نزولی قرار گرفتند.
  • جایگاه ایران در عرصه جهانی

    دنیای اقتصاد: سالیان طولانی گذشت اما هنوز راه توسعه ایران مشخص نشده‌است. عده‌ای تجارت آزاد و ذوب‌شدن در اقتصاد جهانی را تجویز می‌کنند؛ در مقابل تعدادی از حمایت‌های دولتی و دخالت آن در تمام حوزه‌های اقتصادی دفاع می‌کنند، اما ادبیات توسعه اقتصادی راه سومی معرفی می‌کند که دست از افراط و تفریط در نسخه‏‏‏‏‏‌پیچی برای جوامع برداشته‌است.
  • سایه جنگ بر سر مدیترانه

    دنیای اقتصاد: پس از چندین روز درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل، روز چهارشنبه حسن نصرالله هشدار داد که در صورت وقوع جنگ همه‌جانبه، «هیچ مکانی در برابر موشک‌ها و پهپادهای ما امن نخواهد بود.» او همچنین قبرس را تهدید کرد که به اسرائیل اجازه استفاده از فرودگاه‌ها و پایگاه‌های خود در یک درگیری تمام‌عیار را ندهد. «یوان وارد» در گزارش ۱۹ژوئن برای الجزیره نوشت، نصرالله گفت: «دشمن به خوبی می‌داند که ما خود را برای سخت‌ترین روزها آماده کرده‌ایم و دشمن می‌داند که با چه چیزی روبه‌رو خواهد شد. اگر جنگ بر ما تحمیل شود، مقاومت بدون قید، قاعده و محدودیت خواهد جنگید.»
  • تبانی نامتعارف غول‌های نفتی

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: به‌باور کارشناسان، موج شکایت‏‏‏‏‏‏‌های گروهی مصرف‌کنندگان نفت در ایالات‏‏‏‏‏‏‌متحده پس از آن اتفاق خواهد افتاد که فعالان بازار این کالای استراتژیک ادعا کنند صنعت نفت این کشور برای محدود‏‏‏‏‏‏‌سازی و کنترل سطح میانگین تولید نفت، تبانی کرده‌است.
  • پارادوکس پذیرش عمومی

    دنیای اقتصاد-فاطمه زارع‌پور نبیل: از اوت ۲۰۰۸ با معرفی بیت‌کوین و تولد اولین رمزارز، داعیه دفاع از آزادی و امنیت افراد به واسطه تمرکززدایی و خودتنظیمی سیستم مالی نوین آغاز شد، پس از آغاز استخراج بیت‌کوین تا ۳۰ ماه «راه‌ابریشم»، بازار سیاه مواد مخدر، اولین گروه بزرگ از کاربران بودند که بیت‌کوین را پذیرفتند. با توجه به ادعاهای آزادی‏‏‏‌بخش در استفاده از کریپتو به‌نظر منطقی می‌رسد که افراد معدودی مخاطبان واقعی آن باشند، اما آیا تضادی میان استفاده روزمره و پذیرش انبوه با رویای تمرکززدایی و حفظ حریم شخصی وجود دارد؟
  • برق‏‏‏‌گرفتگی صنعت فولاد

    دنیای اقتصاد-تبریز/ امین بیل‏‏‏‌ساز: رئیس انجمن فولاد آذربایجان، عدم‌صادرات و افزایش هزینه برق را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل صنعت فولاد دانست و تصریح کرد: این عوامل اجازه تنفس به صنعت فولاد را نمی‏‏‏‌دهد. نوید نواده اباذر در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی تبریز متافو، گفت: ما دیپلماسی اقتصادی درستی نداشته‏‏‏‌ایم و هر فردی که بگوید تحریم در زمینه صادرات و اقتصاد کشور تاثیری ندارد، دانشی در مورد مسائل اقتصادی ندارد.
  • احداث؛ ۱۷ ماه، تعمیر؛دو سال!

    یکی از تکراری‌ترین سوژه‌های ورزش ایران کمبود سازه‌های استاندارد و آبرومند است. در این مورد آن‌قدر گفته و نوشته‌ایم که به ستوه آمده‌ایم، اما به مصداق «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من، آنچه البته به‌جایی نرسد فریاد است»، هیچ‌کدام از این گلایه‌ها افاقه نکرده و کارگر نیفتاده است.
  • بازی پرمخاطره در مرز لبنان

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که جنگ در غزه بیداد می‌کند، نبرد دیگری به موازات مرز شمالی اسرائیل با لبنان در جریان است؛ یک بازی پرمخاطره که در هفته‌های اخیر با دشمنی بسیار سرسخت‌تر تشدید شده است. پرزیدنت بایدن در راستای ترس از خطر شروع یک جنگ تمام‌عیار، یکی از دستیاران ارشد خود به نام «آموس هوخشتاین» را روز دوشنبه به اسرائیل و روز سه‌شنبه به لبنان فرستاد تا برای یک راه‌حل دیپلماتیک فشار بیاورد. برخلاف حماس، حزب‌الله نیروهایی دارد که مبارزانی سرسخت هستند و این گروه دارای موشک‌های دوربرد و هدایت‌شونده است که می‌تواند اهدافی را در عمق اسرائیل هدف قرار دهد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر