شماره روزنامه ۶۱۱۸
|

  • حلقه وابستگی صنعت به واردات

    دنیای اقتصاد: تولید در ایران تا حدود زیادی وابسته به واردات است. این وابستگی در مورد تولیدات صنعتی به‌مراتب بیشتر است. اما وابستگی صنعت به واردات از چند جنبه قابل بررسی است و دارای جوانب مثبت و منفی متعددی است. براساس آمار سه‌ماهه تجارت خارجی در سال ۱۴۰۳، صنعت سهم ۶۴درصدی از واردات کشور دارد. همچنین آمار نشان می‌دهد که کالاهای واسطه‌‌‌ای و سرمایه‌‌‌ای در مجموع سهم بیش از ۸۵درصدی از ارزش واردات کشور دارند. براساس این آمار به نظر می‌رسد صنعت برای ارتقای تولید، ایجاد ارزش‌افزوده و همچنین افزایش بهره‌‌‌وری وابستگی زیادی به واردات دارد.
  • دو هدف همایش صنعت ساختمان

    دنیای اقتصاد: صنعت ساختمان در ایران به عنوان یکی از مولدترین و اشتغال‌زاترین بخش‌‌‌های اقتصاد در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده روبه‌رو شده است. همین امر سبب شده تا بسیاری از فعالان صنعت یاد‌شده نسبت به ادامه فعالیت خود دلسرد شوند یا در مواجهه با مشکلات به آینده با تردید بنگرند. در این میان بخشی از فعالان حوزه با تاسیس انجمن صنعت ساختمان که دومین جلسه آن در ۸ مهرماه سال‌جاری با حضور جمعی از فعالان باسابقه «زنجیره این صنعت» برگزار شد به بررسی راهکارهای موجود برای حل مشکلات این صنف پرداختند و در جهت تبیین سیاست‌‌‌های انجمن و هدف‌گذاری آن به گفت‌وگو نشستند.
  • تبصره مالیاتی رفاه مالی

    دنیای اقتصاد - مهران خسروزاده: تاثیر مالیات بر رفاه خانوار موضوعی شناخته‌شده است. پایه‌های مالیاتی و نرخ آنها می‌تواند به اشکال مختلف، جنبه‌های متفاوتی از رفتارهای اقتصادی خانوار را تحت تاثیر قرار دهد. در همین راستا، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که «قانون کاهش مالیات‌ها و مشاغل» که در سال۲۰۱۷ در کنگره ایالات متحده به تصویب رسید، موجب شده است پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی‌های فدرال‌رزرو اعلام کنند که از نظر مالی زندگی راحت‌تری دارند. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که این کاهش مالیات‌ها بر رفتار خانوار مانند دریافت اعتبار و احتمال نکول اثر گذاشته است. بر این اساس،‌این سیاست عمده اثر خود را متوجه گروه‌های درآمدی کرده که زندگی مالی خود را راحت توصیف کرده بودند و اثر معناداری بر وضعیت افرادی که زندگی مالی متوسط یا سختی را پشت سر می‌گذاشتندنداشته است
  • پوست‌اندازی در صنعت مالی

    دنیای اقتصاد: امور مالی غیرمتمرکز به مجموعه‌ای از محصولات مالی مبتنی بر فناوری قراردادهای هوشمند و در بستر بلاک‌چین گفته می‌شود که دسترسی مالی، شفافیت و دموکراسی در ارائه خدمات را افزایش می‌دهد. مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به موضوع امور مالی غیر متمرکز (دیفای) پرداخته و بیان می‌کند برخلاف نظام مالی سنتی که به کارآیی و کاهش ریسک متمرکز است، دیفای واسطه‌های مالی را حذف و امکان تعامل مستقیم کاربران را فراهم می‌کند. این زیست‌بوم طی سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده، اما همچنان با چالش‌هایی چون عدم حفاظت از مصرف‌کننده، مسائل امنیتی، تنظیم‌گری و هزینه‌های بالا روبه‌رو است. سیاستگذاران باید برای بهره‌برداری از این فناوری نوآورانه و مقابله با ریسک‌ها، تدابیر لازم از جمله کنترل و پایش تبلیغات و ارائه آموزش درباره ریسک‌های دیفای، توسعه زیرساخت‌های فنی برای رصد و پایش دفاتر کل توزیع‌شده برای محافظت از مصرف‌کنندگان و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تحقیق و توسعه کسب‌وکارهای دیفای در محیط‌های آزمایشی اتخاذ کنند.
  • اسکان زیر تیغ فقر

    پرهام پهلوان: یکی از نشانه‌‌‌های جوامع مدرن اما بیمار، اسکان افراد در سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی و بی‌‌‌کیفیت است؛ مناطقی که در طیف وسیعی از شهرهای جهان در پنج‌قاره می‌‌‌توان ردپای آنها را دید. ساکنان سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی، به دلایل مختلف نه‌تنها مجوز تصرف یا سکونت در منازل خود به شیوه‌‌‌های مرسوم مالکیت یا استیجاری را ندارند، بلکه از اغلب کالاهای عمومی در دسترس شهروندان عادی استفاده نمی‌‌‌کنند؛ موضوعی که عموما ذیل بحث نابرابری در شهرها و ابرشهرها محل بحث است.
  • ۴ موتور پرواز توریسم خاورمیانه

    دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان: رشد چشمگیر خاورمیانه در آخرین سنجش گردشگری سازمان ملل در ۷ماه نخست سال ۲۰۲۴، بسیاری از تحلیلگران و پایگاه‏‏‌های مختص سفر و گردشگری در جهان را بر آن داشت تا به‏‏‌دنبال چرایی پیشتازی این منطقه در دوران پساکرونا باشند که چگونه منطقه‏‏‌ای که شاید تا یک دهه گذشته، جایگاه چندانی در گردشگری بین‌المللی نداشت، اکنون توانسته است به یکی از مقاصد برتر گردشگری در جهان تبدیل شود و بیشترین میزان بهبودی و رشد در دوران پساکرونا را به خود اختصاص دهد؟ به‏‏‌طور کلی توریسم خاورمیانه بر اساس ۴ موتور محرک «افزایش اتصال هوایی»، «سرمایه‏‏‌گذاری در زیرساخت‏‏‌ها»، «تحول دیجیتال» و «جشنواره‏‏‌های فرهنگی و رویدادهای بین‌المللی» توانست خود را به قطب گردشگری جهان تبدیل کند.
  • بازگشت به محل کار، راه‌حل نیست

    نویسنده: Emma Jacobs مترجم: منا اختیاری
    آیا افرادی که دورکاری می‌کنند، دلشان برای روزهای خوب گذشته تنگ می‌شود؟ آن روزهایی که راهروهای اداره پر از سروصدای ایده‌‌‌هایی بود که بین مدیران و تازه‌‌‌واردان ردوبدل می‌‌‌شد؟ و پویایی آشپزخانه‌‌‌ها! در مدتی که کارکنان منتظر بودند تا آب درون کتری به جوش بیاید و چای و قهوه‌‌‌شان را بریزند، کلی محصول جدید خلق می‌‌‌شد. تازه همه اینها به جز بهشت یادگیری بود. قبلا فقط کافی بود یک تازه‌‌‌کار در فاصله چند متری همکار باتجربه‌‌‌ای باشد تا تمام دانش و تجربیات ذهنش را جذب کند.
  • آب؛ قربانی سیاست‌‌‌

    دنیای‌اقتصاد - فاطمه صالحی: مناقشات آبی داخلی در کشور ما به یکی از چالش‌‌‌های مهم کشور تبدیل شده است و عواملی همچون تغییرات اقلیمی، رشد جمعیت، توسعه ناپایدار و مدیریت ناکارآمد منابع آب در تشدید این مناقشات نقش دارند. نمونه‌‌‌های بارز این مناقشات در حوضه‌‌‌های زاینده‌‌‌رود، کارون و تالاب هورالعظیم مشاهده می‌شود. راهکارهایی همچون بهبود ساختارهای قانونی و مدیریتی، ارتقای بهره‌‌‌وری آب در کشاورزی و تقویت مشارکت جوامع محلی پیشنهاد شده است.
  • مهیب‌ترین انفجار در ضاحیه بیروت

    دنیای اقتصاد: جنگنده‌های رژیم اسرائیل بامداد دیروز جمعه (۱۳ مهر) منطقه‌ «المریجه» در نزدیکی فرودگاه بیروت در ضاحیه جنوبی را به‌شدت بمباران کردند. منابع لبنانی گزارش دادند که انفجارها به‌حدی شدید است که صدای آن در شهر صیدا و صور نیز شنیده شده است. تسنیم به نقل از رویترز نوشت، بمباران ضاحیه شدیدتر از بمبارانی است که منجر به شهادت سیدحسن نصرالله شد. برخی منابع نیز نوشتند که ارتش اسرائیل در این بمباران از بمب‌های سنگرشکن استفاده کرده است.
  • بورس زیر فشار ریسک‌ها

    دنیای اقتصاد-علی قاسمی: شاخص‌کل بورس تهران، در هفته دوم مهرماه با افت بیش از ۱.۸۶درصدی به ۲میلیون و ۱۱۴هزار واحد رسید. شاخص‌کل هموزن نیز کاهش ۰.۹۳درصدی را در هفته اخیر ثبت کرده‌است. بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد طی یک هفته اخیر خروج حدود ۳هزار و ۲۰۰میلیارد‌تومان پول حقیقی از بازار سهام، هیجانات منفی را در بازار به اوج خود رسانده‌است، چراکه این میزان از خروج هفتگی، از خرداد۱۴۰۲ و پس از نامه پرحاشیه نرخ خوراک بی‌سابقه بوده‌است. تنوع ریسک‌های بورسی، آنقدر زیاد است که اجازه رشد P/E بازار را به محدوده میانگین تاریخی خود نمی‌دهد. جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابزارهای بدون‌ریسک نیز موجب جذب بیش از ۲هزار و ۲۰۰میلیارد‌تومان پول حقیقی شده‌است. این درحالی است که رشد دلار بازار آزاد و افزایش ارتفاع قیمت دلار نیما، می‌توانست محرک خوبی برای بازار سهام باشد. به‌نظر می‌رسد طی هفته آینده در صورت افزایش تنش‌های لفظی و نظامی در منطقه، بورس تهران نیز از این وقایع متاثر شود. با افزایش حباب صندوق‌های طلا و احتمال کاهش قیمت این صندوق‌ها می‌توان هفته آینده را تا حدودی معتدل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از هفته گذشته برای بورس توصیف کرد.
  • عملیات انتقامی علیه ایران بسیار مخاطره‌آمیز است

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: اکونومیست سرمقاله این هفته خود را به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه اختصاص داده است. در آستانه سالگرد حمله ۷اکتبر حماس به اسرائیل، منطقه در یک قدمی جنگ تمام‌عیار قرار گرفته است. پس از هدف قرار دادن هسته مرکزی فرماندهی حزب‌الله توسط اسرائیل، ایران نیز در یک اکتبر با باران موشک‌ها بالستیک، جواب اسرائیل را داد. اکنون ممکن است اسرائیل به دنبال انتقام‌ از طریق حمله به تاسیسات نظامی و صنعتی ایران باشد.از منظر اکونومیست، ایران مطمئنا تهدیدی برای اسرائیل است، اما این ایده که حمله قاطع علیه ایران می‌تواند خاورمیانه را متحول کند، خیال خامی بیش نیست.
  • بیگانگی مدارس با تکنولوژی در عصر هوش مصنوعی

    دنیای اقتصاد: بحران بیگانگی فضای آموزشی با تکنولوژی دیر یا زود گریبان ما را می‌‌‌گرفت، اما کرونا و ظهور تکنولوژی‌‌‌های جدید مانند هوش مصنوعی، نظام آموزشی سنتی ایران را با چالش‌هایی مواجه کرده است. تا دلتان بخواهد در برخی مدارس دوربین برای کنترل دانش‌‌‌آموزان وجود دارد، اما در همین مدارس تکنولوژی به پروژکتور و کامپیوترهایی محدود می‌شود که حتی از ویندوز۷ به بعد آپدیت نشده‌‌‌اند. با این اوصاف، نسل زد که مشخصه اصلی آن پیوند عمیق با تکنولوژی روز است، دلبستگی چندانی به مدرسه و نظام آموزشی ندارد.
  • صعود بیت‌کوین در میانه آتش

    دنیای اقتصاد: محبوب‌ترین دارایی بازار رمزارزها (بیت‌کوین) در پی تنش‌های ژئوپلیتیکی واکنش منفی از خود نشان‌داد و عصر سه‌شنبه ۱۰ مهرماه با حمله ایران به اسرائیل از کانال ۶۳‌هزار دلاری با افت ۶‌درصدی به کانال ۶۰‌هزار دلاری تنزل یافت. البته شواهد تاریخی نشان می‌دهد وحشت در بازار بیت‌کوین موقتی بوده و قیمت این دارایی در آینده‌ای نه‌چندان دور به مسیر صعودی خود بازخواهد گشت.
  • آیا شغل پیدا کردن سخت‏‏‌تر از همیشه شده؟

    مترجم: مریم رضایی
    «دومینیک جویس» بیش از ۱۰۰ درخواست شغلی فرستاده بود تا بالاخره تابستان امسال برای یک پست در منابع انسانی به مرحله آخر استخدام رسید. پس از دو مصاحبه آنلاین، یک روز در ارزیابی حضوری شرکت کرده بود که شامل جلساتی با روسای ارشد یک شرکت تکنولوژی بود و امیدوار بود که دیگر همه چیز نهایی شده باشد. بنابراین وقتی ایمیل کوتاهی مبنی بر رد شدنش دریافت کرد، بسیار ناامید شد. از زمانی که در ماه مارس به عنوان نیروی مازاد اخراج شد، هیچ‌گاه تا این حد به استخدام دوباره نزدیک نشده بود. بدتر آنکه، شرکت مورد نظر هیچ بازخورد سازنده‌‌‌ای ارائه نکرده بود. نیمی از ۱۵۶ شغلی که او برای آنها درخواست داده بود، اصلا پاسخی نداده بودند.
  • نامعادله قیمت ترافیک تهران

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با اکوایران بر یک نامعادله قیمتی در شبکه حمل و نقل عمومی تهران تاکید کرد که باتوجه به سیستم سرمایه‌‌‌گذاری و هزینه‌‌‌های جاری آن به تعدیل تقویت حمل و نقل عمومی و در مقابل افزایش تردد نزدیک به ۸۰درصدی خودروها در شهر تهران منجر شد و نتیجه آن ایجاد ابرترافیک‌‌‌های شهری تهران و مفقود‌‌‌الاثر شدن «مطلوبیت» مترو و اتوبوس بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر