شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • تنفس پولی آمریکایی‌ها

    دنیای اقتصاد: شب گذشته، تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره نهایی شده و طی یک کنفرانس مطبوعاتی به اطلاع عموم رسید. همچنین داده‌های مربوط به مجوزهای ساخت‌وساز صادره در ماه اوت، منتشر شد و توانست بر تصمیم سران فدرال رزرو تاثیرگذار باشد. کاهش نرخ بهره می‌تواند به بازار کار رونق ببخشد، هزینه استقراض را برای افراد و شرکت‌ها کاهش دهد و دسترسی افراد به کالاهایی مانند مسکن و خودرو را افزایش دهد.
  • بانی ترافیک و آلودگی

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: ترافیک و ازدحام بیش از حد خودروها در خیابان‌‌‌های تهران که در روزهای پایانی تابستان به اوج خود رسید، رابطه معناداری با ضعف شبکه حمل‌ونقل عمومی و ناکارآمدی مدیریت شهری تهران دارد. در واقع مقصر اصلی ازدحام خودروها در خیابان‌‌‌های تهران، به‌‌‌طور مستقیم به ضعف عملکردی مدیران شهری برمی‌‌‌گردد که بانی اصلی ترافیک و آلودگی تهران تا به امروز به‌‌‌شمار می‌‌‌روند. تهران به‌‌‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای جهان، همواره با چالش‌‌‌های اساسی همچون کیفیت سیستم حمل‌ونقل همگانی، تراکم ترافیک معابر و آلودگی هوای شهر در مدیریت شهری مواجه بوده است که مطابق آمارهای ارائه‌شده از سوی معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران، تنها کمتر از ۲۰درصد سفرهای روزانه درون‌شهری با ناوگان همگانی انجام می‌گیرد و خودروهای شخصی با نزدیک به ۵۰‌درصد بیشترین سهم را از سفرهای روزانه درون‌شهری به خود اختصاص داده‌‌‌اند. این سهم قابل‌توجه در تردد خودروهای شخصی رابطه مستقیمی با «آلودگی تهران» به عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین معضلات این کلان‌شهر دارد که آن را تبدیل به شهری با شاخص آلودگی بالا با میانگین سالانه ۲۶ میکروگرم بر مترمکعب ذرات معلق آلاینده در هوا کرده است.
  • حکمرانی‏‏‌ آب در سایه سیاست‌های نادرست

    دنیای اقتصاد: محدودیت منابع آب در کنار عوامل مختلف، اعم از تغییرات اقلیمی، خشکسالی و... که موجب تشدید آن شده، طی دهه‏‏‌های اخیر مسیر رشد و توسعه کشورها را با چالش جدی مواجه کرده است. این مساله در ایران نیز به دلیل قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک جهان در کنار نقش پررنگ و کلیدی عوامل انسانی، سطوح بالای ناکارآمدی مدیریتی و تضاد منافع که در ایجاد و تشدید این بحران نقش داشته، آن را به یک بحران جدی و برنامه‏‏‌ریزی برای پیشگیری از تشدید آن را به یک ضرورت تبدیل کرده است.
  • استعداد توریستی روستاهای «شمال»

    «ترافیک سنگین جنوب به شمال»، ‌‌‌ «ترافیک سنگین شمال به جنوب» این دو خبر بارها و بارها در هفته‌های اخیر منتشر شدند. صف‌های چند کیلومتری ماشین‌ها در آزادراه و جاده شمال، ‌‌‌ کمبود بنزین، ‌‌‌ کمبود نان، قطعی برق، مشکل اقامت، زباله و... در این هفته‌ها در مازندران و گیلان مشکلات جدی هم برای ساکنان این دو استان و هم برای گردشگران به وجود آورد و در مواردی به تنش میان این دو گروه منجر شد. آیا راهی برای مدیریت سفرهای تهاجمی وجود دارد؟ ارشک مسائلی پژوهشگر گردشگری در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» دلیل این موضوع را سه عامل می‌‌‌داند. اولین آنها به زیرساخت‌های فراوان گردشگری در این منطقه و در عین حال نزدیکی آن به چند استان پرجمعیت برمی گردد. دومین موضوع نداشتن تعطیلات دو روز آخر هفته است که باعث شده به بهانه هر تعطیلات مناسبتی خانواده‌ها تصمیم به سفر شمال بگیرند و سومین موضوع نیز به عدم‌فعالیت‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی مربوط است.
  • آیا محدودیت‌زدایی از اینترنت صورت می‌گیرد؟

    دنیای اقتصاد: در حالی که دولتی‌ها و مجلسی‌ها همچنان از پیگیری و لزوم رفع فیلترینگ می‌گویند اما اختلال‌ها، حملات سایبری و محدودیت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های بین‌المللی نیز به دلیل آلودگی شبکه اینترنت ایران ناشی از استفاده گسترده از فیلترشکن‌ها یا تحریم‌ها و خودتحریمی ادامه دارد. اختلال گسترده در سه‌شنبه هفته جاری و تحریم ایرانی‌ها توسط گوگل‌کلاد برای دسترسی به یک سایت، نمونه‌ای از مصادیق اخیر سیاست اشتباه فیلترینگ است. در این شرایط مسوولان در بین مردم و فعالان نسبت به رفع فیلترینگ امیدواری ایجاد کرده‌اند، اما هنوز معلوم نیست که با حکمرانی در فضای مجازی یا برنامه‌ریزی و مذاکرات با کشورها، فیلترینگ یوتیوب، تلگرام، گوگل‌پلی، واتس‌اپ، ایکس و اینستاگرام رفع خواهد شد یا خیر. مردم و کارشناسان نیز با توجه به سابقه نامناسب در محدودسازی شبکه اینترنت از این بابت نگرانند که وعده رفع فیلترینگ امید واهی باشد و با محدودیت‌های جدیدی مواجه شوند.
  • مدیریت بهتر در شرایط رقابتی‏‏‌تر

    شعیب حسنی
    در محیط کار امروزی، مهارت‌‌‌های فنی دیگر به‌‌‌تنهایی برای موفقیت کافی نیستند. آنچه بیش از هر چیز مدیران را متمایز می‌کند، مهارت‌‌‌های نرم آنهاست که شامل توانایی برقراری ارتباط موثر، رهبری تیم، مدیریت احساسات، سازگاری با تغییرات و حل تعارضات می‌شود.
  • راویان راستین زمانه

    دنیای اقتصاد: فردا ۳۰ شهریور است و مصادف با تولد یک شاعر بزرگ و مرگ یک موزیسین برجسته. شاید این هم از عجایب روزگار باشد که سالروز تولد و مرگ دو چهره مهم فرهنگ ایران درست در آخرین روزهای تابستان اتفاق بیفتد. فریدون مشیری متولد سال ۱۳۰۵ بود و فردا ۹۸سالگی تولد این شاعر است. پرویز مشکاتیان هم سال ۱۳۸۸ فوت کرد و حالا درست ۱۵ سال از مرگش گذشته است.
  • یارانه دولتی برای «کار کمتر»

    دنیای اقتصاد: ژاپن، کشوری که مردمش به قدری سختکوش هستند که حتی در زبانشان واژه‌‌‌ای برای «مرگ بر اثر کار بیش از حد» (کاروشی) دارند، با دورنمای کمبود نیروی کار نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای روبه‌‌‌روست و سعی دارد با ترغیب افراد و شرکت‌ها به اتخاذ هفته کاری چهار‌روزه این کمبود را برطرف کند.
  • نجات شهرداری از تحقیق و تفحص؟

    دنیای‌اقتصاد: در حالی که برخی از اعضای شورای شهر تهران طی ماه‌‌‌ها و هفته‌‌‌های اخیر خواهان تحقیق و تفحص بر عملکرد شهرداری تهران طی دوره مدیریت شهردار فعلی بوده‌‌‌اند؛ یکی از اعضای شورای شهر در جلسه روز گذشته این سازمان خبر از احتمال لغو تحقیق و تفحص از شهرداری تهران داد.
  • باد بکاری، توفان درو می‌کنی!

    دنیای‌اقتصاد: آخرین سوء‌قصد آشکار علیه رئیس‌جمهور سابق نشان می‌دهد که چقدر فضای سیاسی آمریکا توسط خشم برانگیخته‌شده توسط او، علیه وی شکل گرفته است.به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، چند روز پس از اینکه دونالد جی ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در تلویزیون ملی با داستان‌های دروغین درباره مهاجران هائیتی که سگ‌ها و گربه‌های خانگی را در یکی از شهرهای اوهایو می‌خورند، مهاجران را مورد تحقیر قرار داد، یک نفر شروع به تهدید به منفجر کردن مدارس، تالار شهر و دیگر ساختمان‌های عمومی کرد که باعث تخلیه اجباری شد و موجی از ترس را برانگیخت.
  • سیاستگذاری به‌جای تصدی‌گری

    دنیای اقتصاد: نوزدهمین جلسه هیات‌نمایندگان اتاق تهران با حضور، سید‌محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه اعضای اتاق و فعالان حوزه تولید و تجارت دغدغه‌‌‌‌های خود در حوزه مرتبط را با وزیر صمت درمیان گذاشتند و محمد اتابک، به بررسی و پاسخ به تک‌‌‌‌تک سوالات و مسائل پرداخت.
  • دلار به هم‌قطارانش رسید

    دنیای اقتصاد: دلار که در روز دوشنبه از روند افزایشی بازار جامانده بود، در روز گذشته این عقب‌افتادگی را جبران کرد. اسکناس آمریکایی با رشد نرخ خود در روز گذشته به نیمه کانال ۵۹ هزار تومانی رسید. تحلیلگران این رشد نرخ را ناشی از نوسان عادی بازار می‌دانند و معتقدند که بازار تحت تاثیر سیگنال یا خبر خاصی قرار ندارد.
  • مالکیت در قالبی جدید

    دنیای اقتصاد-فاطمه زارع‌پور نبیل: ارائه نسخه دیجیتالی دارایی‌ها از طریق توکن‌های قابل تبادل در بلاک‌چین در حال رشد است. توکن‌های دارایی‌های دنیای واقعی RWA (Real World Assets) مانند سهام، اوراق قرضه، وجوه، املاک و مستغلات و اوراق بهادار امسال بیش از هر زمان دیگری توجه‌ها را به خود جلب کرده‌اند. RWA‌ها که در دنیای دارایی‌های رمزنگاری‌شده تحت عنوان «دارایی‌های دنیای واقعی» شناخته می‌شوند، تبدیل به جدیدترین سوگلی غول‌های مالی مانند BlackRock، Hamilton Lane، JP Morgan، DTCC و Broadridge شده‌اند. شرکت‌های بزرگ مالی جهان اکنون بیش از هر زمان دیگری توکن‌سازی را جدی گرفته‌اند و در حال کاوش مرزهای فناوری بلاک‌چین هستند؛ ‌زیرا کارآیی‌های عملیاتی و بازده آنها در حوزه‌های مختلف همچنان متفاوت ظاهر می‌شود.
  • جای خالی بزرگان

    دنیای اقتصاد: آخرین روز هفته پاسداشت فرهنگی سینما که به مناسبت روز ملی سینما تدارک دیده شده بود، به نکوداشت سینماگران شهیر و فقید داریوش مهرجویی و کیومرث پوراحمد اختصاص داشت که مرگ تلخ آنها برای بسیاری از اهل سینما و دوستدارانشان فراموش‌نشدنی است. اجرای این برنامه را پژمان بازغی بر عهده داشت. او با اشاره به این موضوع که شیوع کرونا و شرایط اجتماعی کشور در چند سال گذشته مانع از برگزاری جشن خانه سینما از سال ۹۸ تاکنون شد، گفت که برنامه‌های پاسداشت روز سینما در مدت یک هفته به همت خانه سینما برگزار شد و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده جشن هم برگزار شود. نکته مهم این برنامه جای خالی بسیاری از هنرمندان بود که توسط حاضران مطرح شد. پژمان بازغی هم در همین رابطه گفت تهران دیگر خریدار ندارد و در شهرستان‌ها مشتاقان بیشتری هستند. من چون خودم از شهرستان آمدم می‌دانم که قدر هفته‌های فرهنگی را می‌دانند.
  • رویای بازار رقابتی با ۷۰هزار خودرو؟

    دنیای اقتصاد: با اختصاص یک‌میلیارد دلار ارز به واردات خودرو (برای امسال) و همچنین اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر باز شدن گره واردات، حالا این پرسش برای افکار عمومی ایجاد شده که آیا قرار است تحولی عظیم در بازار خودروی کشور از حیث کاهش انحصار و افزایش رقابت رخ بدهد؟ روز گذشته، ابتدا این وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که در توئیتی خبر از باز شدن گره کور واردات خودرو داد. عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود (در شبکه اجتماعی ایکس) نوشت: امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است. کمی بعد از این توئیت وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی خبری را اعلام کرد که نشان داد منظور همتی از باز شدن گره کور واردات چه بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر