شماره روزنامه ۶۰۲۴
|

  • چرا مخبر نیامد؟

    دنیای اقتصاد: در ۲۴ساعت گذشته اخبار زیادی درباره دلیل عدم حضور محمد مخبر در انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بود که روز گذشته سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درخصوص چرایی عدم ثبت‌نام مخبر در انتخابات توضیحاتی ارائه کرد. وی گفت: بعد از شهادت آیت‌الله رئیسی به‌صورت طبیعی آنچه محل تامل بود چگونگی تداوم مسیر خدمت و پیگیری راه، اندیشه و شعارهای شهید عزیز جمهور بود. وی افزود: اجماع اعضای دولت نیز بر ضرورت تداوم مسیر خدمت با مسوولیت آقای مخبر قرار گرفت. گزینه‌ای که بیشترین بار مسوولیت در دولت شهید رئیسی را بر عهده داشت و اجرای بسیاری از دستورات شهید در همه این سه‌سال متوجه او بود.
  • اولین رئیس‌جمهور زن در مکزیک

    انتخابات ریاست‌جمهوری امسال در ایالات متحده باز هم رقابتی بین دو مرد است. اما در آمریکای لاتین، همان‌طور که انتخابات مکزیک در چند روز اخیر نشان داد، انتخاب یک زن به‌عنوان رئیس‌جمهور به‌طور قابل توجهی امری عادی شده است. «سایمون رومرو» در گزارش ۳ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، «کلودیا شینباوم» که در انتخابات مکزیک در برابر کاندیدای زن دیگر، «زوچیتل گالوز»، پیروز شد، به ده‌ها زن دیگر می‌پیوندد که از دهه۱۹۷۰ به‌عنوان رئیس‌جمهور در کشورهای آمریکای لاتین خدمت کرده‌اند.
  • باخت بورس به مسکن در پنجره ۴ ساله

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: بــازار مسکن و بــازار سهام، همــــواره به عنوان دو رقیب سنتی در میان بازارهای دارایی و گزینه‌های سرمایه‌گذاری مطرح بوده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان فروردین‌ماه سال جاری، بازار مسکن پایتخت گوی سبقت را از بازار سهام ربوده است و سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان ملکی، بازدهی بیشتری نسبت به سهامداران بورس تهران کسب کرده‌اند. از ابتدای سال ۹۹، میانگین قیمت مسکن در تهران با رشد ۴۲۲درصدی همراه شده و شاخص کل بورس تهران نیز ۳۳۱درصد رشد را ثبت کرده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد بازار سهام قافیه را به شکل معناداری به بازار رقیب باخته است.
  • رقابت تنگاتنگ انتخاباتی در هند

    هند روز سه‌شنبه شروع به انتشار نتایج رای‌گیری از انتخابات عمومی خود کرد که به نظر می‌رسد نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور را در مسیری تنگ‌تر برای کسب پنج سال دیگر حضور در قدرت قرار می‌دهد. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها خلاف این مساله را بیان می‌کردند. حتی اگر حزب مودی تعداد قابل توجهی از کرسی‌های پارلمان را از دست بدهد، همچنان باید بتواند با کمک شرکای ائتلافی خود دولت تشکیل دهد.
  • مالیات میلیاردی بر درآمد میلیونی خانه تئاتر؟

    دنیای اقتصاد: هر درآمدی مالیات دارد مگر اینکه مشمول بخشودگی شود. این اصل بنیادین قانون مالیات است. در سال‌های اخیر دولت‌ها تلاش کرده‌اند اخذ مالیات را جدی‌تر دنبال کنند. امسال هم رقم مالیات ارزش افزوده رشد ۱۱درصدی داشت و از ۹درصد به ۱۰درصد رسید. در هفته‌های پایانی سال گذشته،‌ موافقان و مخالفان بسیاری در تحلیل و بررسی این افزایش سخن گفتند اما سرانجام دولت کار خودش را کرد.
  • شرکت‌های جهانی به‏‌طور بی‏‌سابقه‏‌ای از نیروی کار هند استفاده می‌کنند

    دنیای اقتصاد: برون‌‌سپاری کار شرکت‌های خارجی به کشورهای جهان‌سوم با هدف کاهش هزینه تولید، موضوع تازه‌‌ای نیست. همه ما می‌‌دانیم که چین با عنوان «کارخانه جهان» محل تولید محصولات بسیاری از غول‌‌های تکنولوژی و صنعتی است؛ یا بسیاری از برندهای پوشاک معتبر جهان برای کاهش هزینه تولید از نیروی کار سنگاپور استفاده می‌کنند؛ یا خیلی از شرکت‌های چندملیتی جهان، مراکز پشتیبانی خدمات مشتری خود را در هند مستقر می‌کنند. برون‌‌سپاری کار به کشورهای کمتر توسعه‌‌یافته موضوع تازه‌‌ای نیست؛ پس چه چیزی در حال تغییر است؟
  • سفر به سبلان

    دنیای اقتصاد: اردبیل جزو جذاب‌‌‌ترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان است. در این زمان که شهرهای کویری و جنوب گرمای بالای هوا را تجربه می‌کنند و سفرها در آن مناطق به حداقل می‌‌‌رسد، ‌‌‌ بسیاری از ایرانی‌ها شمال غرب و به‌ویژه اردبیل را انتخاب می‌کنند تا به مناطق خوش‌آب‌وهوا سفر کرده باشند. همین موضوع هم سبب شده هم در اردبیل و هم در شهرهای اطراف و حتی در مسیر انواع و اقسام امکانات اقامتی و تفریحی برای توریست‌‌‌ها در نظر گرفته شود.
  • درد مترو؛ ریل یا قطار؟

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: مدیریت شهری تهران در ماموریتی که برای خود بابت «تجهیز متروی تهران» یا به قول مدیران شهر، «توسعه مترو» تعریف کرده، با دو خطای‌‌ دید روبه‌رو است به‌طوری که این نگاه، «کیفیت سفرهای مترویی شهروندان» را تحت‌تاثیر رسیدگی غیرضرور به «کمیت مترو» قرار داده است.
  • شکست دولت جدا از بخش خصوصی

    دنیای اقتصاد-امیررضا انگجی: باوجود چند دهه‌تلاش مستمر برای توسعه صنعتی، هرگز معجزه‌ای همانند معجزه آسیای‌شرقی در ترکیه تکرار نشد. این کشور اگرچه در طول چند دهه‌گذشته پیشرفت‌های بسیاری داشته اما در یک جمله می‌توان گفت تا زمانی‌که الزامات «خودمختاری» و «همکاری» میان بوروکراسی مرکزی و بخش‌خصوصی برآورده نشود، تلاش برای اجرای سیاست‌های صنعتی به سبک آسیای‌شرقی چندان سازنده نخواهد بود. از نظر ظرفیت دولتی و اقتصاد سیاسی ترکیه تفاوت‌های بزرگی با آسیای‌شرقی دارد.
  • اسرائیل در منگنه حقوقی

    دنیای اقتصاد: روز جمعه وقتی به سخنان قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری گوش می‌دادم که به اسرائیل می‌گفت حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند، دو فکر به ذهنم خطور کرد. اولین مورد این بود که حکم دیوان به‌طور غیرعادی قوی بود: قاضی گفت اسرائیل «باید فورا» حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند. بسیاری از ناظران انتظار نداشتند دادگاه چنین دستور مستقیمی را صادر کند؛ زیرا صلاحیتی برای تحمیل شرایط مشابه بر حماس ندارد. فکر دوم هم این بود که استفاده دادگاه از علائم نگارشی قطعا بحث‌هایی برمی‌انگیخت. در اینجا بخش مهمی از این حکم آمده است: «اسرائیل مطابق با تعهدات خود بر اساس کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی و با توجه به بدتر شدن شرایط زندگی غیرنظامیان در استان رفح، فورا تهاجم نظامی خود و هر اقدام دیگری در استان رفح را که ممکن است شرایط زندگی گروه فلسطینی را در غزه وخیم کند یا به‌طور کلی یا جزئی تخریب فیزیکی آنها را به همراه داشته باشد، متوقف کند»
  • شاخص‌های کشف قیمت سوخت

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: مصرف‌کنندگان بنزین اولین گروهی هستند که متوجه افزایش قیمت این فرآورده می‌شوند. توجه و حساسیت مصرف‌کنندگان بنزین و گازوئیل نسبت به قیمت، اغلب باعث می‌شود که هرگونه افزایش قیمت به یک چالش مهم سیاسی تبدیل شود، تا جایی‌که صنعت نفت و سیاستمداران گهگاه مقصر اصلی افزایش هزینه‌ها شناخته می‌شوند. اما در این موضوع نمی‌توان فرد یا نهاد خاصی را مقصر اصلی خطاب کرد؛ در واقع قیمت سوخت توسط بازار عرضه و تقاضا کنترل می‌شود. در اینجا نگاهی می‌‌‌‌‌اندازیم به عوامل موثر بر تعیین قیمت بنزین. به نوشته تارنمای اینوستوپیدیا، قیمت بنزین عمدتا توسط قوانین حاکم بر بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
  • ارزش‌آفرینی هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها

    دنیای اقتصاد: سازمان‌ها در رقابت تنگاتنگی برای به‌کارگیری هوش مصنوعی مولد هستند که یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های تکنولوژیک در یک یا چند نسل اخیر است. در واقع تنها در طول یک سال و نیمی که از زمان معرفی چت جی‌پی‌تی می‌گذرد- و در همین مدت جهانی را که می‌شناختیم به کلی تغییر داده است- ۶۵ درصد از سازمان‌ها به‌طور مداوم و منظم از آن بهره گرفته‌اند. این آمار از بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی و مشاوره‌ای معتبر مک‌کنزی به دست آمده است. این میزان در مقایسه با آماری که ۱۰ماه پیش موسسه مک‌کنزی در این زمینه منتشر کرده بود، افزایش حدود دو برابری داشته است. با نگاهی به آینده، انتظارات و پیش‌بینی‌ها افزایش می‌یابند.
  • ۶ جاذبه توریستی لرستان

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: یک دهه از اینکه طبیعت‌گردی فقط به شمال کشور خلاصه می‌‌شده گذشته است و حالا به لطف طبیعت‌‌گردان و گردشگران حرفه‌‌ای و اخیرا بلاگرهای سفر، طبیعت زیبا و بکر دیگر نقاط ایران نیز شناخته و معرفی شده‌‌اند. یکی از نتایج معرفی ناشناخته‌‌های ایران، شناساندن طبیعت خارق‌‌العاده و بی‌‌نهایت منحصر به فرد استان لرستان است که طبیعت شگفت‌‌انگیز آن در حال حاضر گردشگران زیادی را از سراسر کشور و حتی از جهان به خود جذب می‌کند؛ چراکه کمتر جایی در کشور وجود دارد که طبیعت منحصر به فرد آن مانند «آبشار آفرینه» ‌باشد یا شباهت غیرباوری با جاذبه‌‌های مهم جهان همچون شباهت عجیب «دره خزینه» با دره محبوب آمریکایی یعنی گرند کانیون داشته باشد. «دنیای‌اقتصاد» در این گزارش ۶ جاذبه مهم توریستی بخش کوچکی از لرستان شامل «بام خرم‌‌آباد»، «دریاچه کیو»، «آبشارهای آب‌گرمه، بیشه و آفرینه» و «دره خزینه» را معرفی می‌کند.
  • قدرت بزرگ هدف‏‏‌های کوچک

    نویسندگان: Nele Van Buggenhout - Jamie Ellis مترجم: منا اختیاری
    کارکنانی که در تعیین هدف‏‏‌های روزانه‏‏‌شان پشتکار و انضباط دارند، نه تنها دستاوردهای بیشتری دارند و کار بیشتری انجام می‏‏‌دهند، بلکه نسبت به کارشان هم حس بهتری دارند. مدیران می‌توانند با رعایت یکسری اصول، تعیین اهداف روزانه را به عادت کارکنان خود تبدیل کنند. مایکل فلپس ۸ ساله که بود، مجموعه اهدافی را برای خود تعیین کرد. هدف درازمدتش این بود که یک روز در مسابقات المپیک حضور پیدا کند و برای مسابقات پیش رویش هم اهداف کوتاه‏‏‌مدت تعیین کرد. این عادت تعیین هدف برای تمرینات، جلسات و جنبه‏‏‌هایی از تعلیماتش با او ماند و در سال ۲۰۱۶ که از شنا بازنشسته شد، با ۲۸ مدال شامل ۲۳ مدال طلا - بیش از کل تعدادی که خیلی از کشورها تا به حال برنده شده‏‏‌اند- پرافتخارترین ورزشکار المپیک تمام دوران بود.
  • دوئل اعتبارنامه‌ای در بهارستان

    دنیای اقتصاد: روز پنج‌شنبه سومین جلسه علنی مجلس دوازدهم برگزار شد و در این جلسه شاهد دومین حاشیه بودیم. اولین حاشیه مجلس دوازدهم مربوط به شمارش آرای انتخابات هیات رئیسه بود که حواشی آن به جلسه پنج‌شنبه هم رسید.در جلسه روز پنج‌شنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش شعب پانزده‌گانه درباره بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس دوازدهم در دستور کار قرار داشت و اگرچه ۲اعتراض به اعتبارنامه‌های مالک شریعتی‌نیاسر، منتخب تهران و غلامرضا تاجگردون، منتخب گچساران وارد شد، اما در نهایت اعتبارنامه ۲۹۰منتخب مجلس به تصویب رسید با این حال این جلسه پر تنش بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر