۱- احتیاط کنید

هر چقدر هم که وسوسه‌انگیز باشد، نباید با هیچ یک از همکاران خود درباره جست‌وجوی شغل خود صحبت کنید. قصد شما برای یافتن شغل در جای دیگر، می‌تواند به راحتی به گوش سرپرست شما برسد و در نتیجه ممکن است شغل فعلی خود را هم از دست بدهید. از این‌‌رو، بهتر است احتیاط کنید و درباره سایر فرصت‌‌های شغلی خود با هیچ‌‌کسی سخن نگویید.

۲- از دستگاه‌های شخصی خود برای جست‌وجو استفاده کنید

توصیه می‌شود برای جست‌وجوی شغل از تلفن شخصی، لپ تاپ یا ایمیل خود استفاده کنید. اگر ضروری باشد که هر تحقیق شغلی مرتبط با کسب‌‌وکار را در زمانی که سر کار هستید انجام دهید، بهتر است از دیتای تلفن همراه خود به جای وای فای شرکت استفاده کنید. شما باید از حساب ایمیل شخصی خود برای جست‌وجو و تماس با سایر شرکت‌ها استفاده کنید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید یک آدرس ایمیل تجاری راه‌اندازی کنید تا برای مدیران استخدام، حرفه‌‌ای‌‌تر به نظر برسد.

۳- هوشمندانه برنامه‌‌ریزی کنید

باید به کارفرمای جدید اطلاع دهید که سعی دارید در جست‌وجوی شغل خود محتاط باشید و بپرسید آیا می‌توانید در طول ساعت ناهار یا بعد از کار مصاحبه کنید. اگر امکان‌پذیر نیست، یک روز مرخصی بگیرید یا مصاحبه خود را در یک روز تعطیل برنامه‌‌ریزی کنید. استراتژی‌‌های ایمیل تعاملی (ارتباط دوجانبه از طریق ایمیل) را امتحان کنید. آنها می‌توانند تاثیر زیادی بر برنامه‌های شما داشته باشند.

۴- از کارفرمایان سابق به‌عنوان مرجع استفاده کنید

اکثر مدیران استخدامی، ترجیح می‌دهند به کارفرمای سابق کارجو مراجعه کنند. بنابراین، فهرستی از کارفرمایان یا سرپرستان سابق خود تهیه کنید و از قبل به آنها اطلاع دهید که ممکن است کارفرمایان جدید احتمالی، برای جمع‌آوری اطلاعات به آنها مراجعه کنند.

۵-از مناسب بودن لباس خود مطمئن باشید

مراقب باشید که در طول مصاحبه چه لباسی می‌‌پوشید. پوشیدن کت و شلوار برای آقایان، در یک محیط کاری معمولی به کارفرمای شما هشدار می‌دهد که به دنبال شغل دیگری هستید. به همین دلیل، پوشیدن لباس غیررسمی ولی شیک، با توجه به فضای محیط کار مناسب‌‌تر است.

۶-پروفایل لینکدین خود را به‌‌روز کنید

قبل از شروع ویرایش پروفایل خود، اعلان‌‌ها را خاموش کنید تا تغییرات در شبکه شخصی لینکدین شما نمایش داده نشود. همچنین باید مهارت‌‌های فهرست شده خود را به‌‌روز نگه دارید تا با کاری که در شغل فعلی خود انجام می‌دهید سازگاری داشته باشد. باید مطمئن شوید که عکس شما به‌‌روز و حرفه‌‌ای است، اما باید از هرگونه تغییر شدید در پروفایل خود اجتناب کنید. از این‌‌رو، بهتر است پروفایل خود را همیشه به‌‌روز نگه دارید تا در هر زمان برای انجام یک تغییر شغل آماده باشید.

۷- تماس‌‌های مربوط به شغل را دور از محل کار برقرار کنید

معمولا قبل از یک مصاحبه رسمی، کارفرمایان می‌خواهند یک تماس آنلاین برقرار کنند. شما باید این تماس‌‌ها و همچنین هر جست‌وجوی شغلی مرتبط دیگر را دور از دفتر فعلی خود برنامه‌‌ریزی کنید. همیشه باید به یک کافی شاپ نزدیک یا در ماشین خود بروید تا بتوانید تمرکز کنید و حریم خصوصی داشته باشید.

۸-کاریابی در زمان شما

اطمینان حاصل کنید که تمام فعالیت‌‌های کاریابی را در زمان دلخواه و در کمال آرامش در خانه خود انجام می‌دهید. باید از وسوسه مرور آگهی‌‌های شغلی جدید از طریق دستگاه تلفن همراه خود یا پاسخ دادن به ایمیل‌‌های کارفرمایان احتمالی اجتناب کنید. اگر باید به ایمیل‌‌ها فورا پاسخ داده شود، ببینید آیا امکان دارد در کنار صرف ناهار این کار را انجام دهید. باید هر روز یک یا دو ساعت جست‌وجوی آگهی‌‌های شغلی، تحقیقات شرکت‌‌ها، نوشتن مقدمه برای نامه‌ها و ارسال رزومه را فراموش کنید.

۹- از کارفرمایان احتمالی بخواهید که محتاط باشند

مدیران و استخدام‌‌کنندگان می‌‌دانند که شما نمی‌خواهید کارفرمایتان بداند که به دنبال شغل دیگری هستید. درباره نیاز خود به احتیاط، شفاف باشید تا از هرگونه عدم اطمینان جلوگیری کنید. اگر می‌‌بینید که هیچ استخدام‌‌کننده‌‌ای ممکن است محتاط نباشد، به دنبال فرد جدیدی باشید که در جست‌وجو به شما کمک کند.

۱۰- به سختکوشی ادامه دهید

از آنجا که معمولا ماه‌ها طول می‌‌کشد تا شغل دیگری پیدا کنید، مهم است که تمام تلاش خود را در شغل فعلی به کار بگیرید و رابطه‌‌ای قوی با سرپرست و همکاران خود داشته باشید. به همین دلیل، حفظ نگرش مثبت مهم است، زیرا به دنبال فرصت‌‌هایی در جای دیگر هستید.

۱۱-  به‌دنبال کار پاره‌وقت باشید

در نهایت می‌توانید در حالی که هنوز به صورت تمام‌وقت مشغول به کار هستید، در یک شرکت دیگر به صورت پاره‌وقت کار کنید. بسیاری از مشاغلی که به حوزه IT مربوط می‌شوند -مانند تحلیلگر داده - کار از راه دور را آسان‌‌تر می‌کنند و یافتن شغل در این حوزه‌ها آسان‌‌تر است. بنابراین، می‌توانید زمانی که قرار است به محل کار بروید، برنامه خود را تنظیم کنید.

همان‌طور که همیشه گفته می‌شود، تا زمانی که یک پیشنهاد کتبی در دست ندارید، شغل فعلی خود را ترک نکنید. بازار کار مزایا و معایب خود را دارد. شما باید در فضای کاری فعلی خود و در اینترنت بسیار مراقب باشید. اگر به دنبال یک موقعیت جدید در یک شرکت دیگر هستید برخی از نکات ذکر شده ممکن است روزی مفید باشند.