شفاف‌سازی مهم‌ترین وظیفه روابط‌عمومی در موسسات خیریه

صبا کامکار

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه محک  

با نگاهی کوتاه به تفاوت مدل عملکرد بنگاه‌های تجاری و موسسات خیریه می‌توان به اصلی‌ترین تفاوت‌ها و چالش‌های روابط عمومی در موسسات خیریه پی برد. مدل کسب و کار در بنگاه‌ تجاری و پایداری فعالیت به توانایی آن بنگاه در خلق ارزش برای مشتریان و ذی‌نفعان اصلی‌اش وابسته است. در بنگاه اقتصادی دریافت‌کننده یا به عبارتی مصرف‌کننده کالا و خدمات همان فردی است که یک بار محصول را خریداری کرده و در صورت رضایت از این تجربه به تکرار آن ادامه خواهد داد و نسبت به محصول وفادار خواهد شد.

در سازمان‌های خیریه خلق ارزش برای دو گروه از مخاطبان سازمان باید ایجاد شود. بنابراین در محک نیز به عنوان یک سازمان خیریه، نیکوکار با کمک خیرخواهانه خود در تامین هزینه تولید خدمت برای کودکان مبتلا به سرطان مشارکت می‌کند، اما خود به‌طور شخصی خدمات تولید شده را دریافت و تجربه نمی‌کند بلکه این تجربه از سوی کودک مبتلا به سرطان و خانواده ایشان انجام می‌شود. این به آن معنا است که نیکوکار زمانی به کمک مشتاق و نسبت به محک وفادار خواهد بود که از نتیجه تجربه خدمات از سوی کودک و خانواده و رضایت ایشان مطلع و راضى باشد.

از این رو روابط عمومی در سازمان‌های مردم‌نهادى چون محک همواره موظف است که اطلاعات مرتبط با کودک مبتلا به سرطان و خانواده ایشان را به نیکوکاران منتقل کند. ایجاد دسترسی شفاف به اطلاعات و اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه عملکرد و چگونگی تبدیل کمک‌های مردمی به خدمات از مهم‌ترین وظایف این واحد در محک است که به نظر مى رسد براى تمامى موسسات خیریه کارساز است.انجام بازدیدهای روزانه از محک، ارائه گزارش‌های مالی حسابرسی شده روی سایت، اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات و گزارش عملکرد به صورت ماهانه و سالانه به کلیه نیکوکاران، اطلاع‌رسانی از اتفاقات و برنامه‌ها در شبکه‌های مجازی محک و رسانه‌های عمومی از مهم‌ترین اقدامات روابط عمومی محک در حوزه شفاف‌سازی و پاسخگویی به نیکوکاران
است.

در محک رعایت ارزش‌های شفافیت و پاسخگویی تنها به نیکوکاران منحصر نمی‌شود. موسسه محک مانند تمام موسسات خیریه در ایران و جهان منابع مالی خود را از کمک‌های مردمی و جامعه برداشت می‌کند؛ این به آن معنا است که آنچه در اختیار موسسات خیریه قرار می‌گیرد بخشی از سرمایه‌های ملی و ظرفیت اجتماعی جامعه است. بر اساس سند مسوولیت اجتماعی محک، این سازمان خود را موظف ‌می‌داند تا نسبت به مصرف بهینه منابع و همچنین به رویت گذاشتن نحوه مصرف آن برای عموم همواره فعال باشد؛ این نیز یکی دیگر از مهم‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی در خیریه‌ها است که در ارتقای سطح اعتماد و محبوبیت سازمان در جامعه اثرگذار است.از دیگر تفاوت‌های روابط عمومی در بنگاه‌های تجاری و موسسات خیریه می‌توان به عدم امکان تمرکز بر یک گروه یا دسته مخاطبان اشاره کرد. بر اساس اصول بازاریابی، سازمان‌های تجاری لازم است همواره با شناسایی ظرفیت‌ها و نیازهای پاسخگویی نشده به شناسایی گروه خاصی از مشتریان و شناسایی روش‌های ارتباطی مناسب برای رفع نیاز ایشان بپردازند.

در بنگاه‌های تجاری گروه‌های خاصی مورد توجه و تمرکز سازمان قرار می‌گیرند. این امر در موسسات خیریه در ابعاد عملکرد و مدل اداره موسسه محک ممکن نیست. آشنایی تمامی جامعه و داشتن آگاهی در مورد سازمان و خدماتی که برای کودکان مبتلا به سرطان تولید می‌کند از چند جنبه مفید است. در وهله اول این آگاهی می‌تواند منجر به مراجعه زودهنگام خانواده‌ها شود. این مراجعه و شروع درمان به موقع، در افزایش اثربخشی درمان و کاهش درد و هزینه‌های درمان، اثرگذار است. از طرف دیگر آگاهی بیشتر جامعه از محک یعنی فراهم کردن امکان گسترش خانواده بزرگ حامیان کودکان مبتلا به سرطان و تحقق بزرگ‌ترین آرزوی این خانواده که تمام کودکان مبتلا به سرطان در این سرزمین از بهترین خدمات جامع تخصصی برخوردار شوند.

در پایان اضافه می‌کنم که روابط عمومی از لحاظ فنی و تخصصی در هر دو حوزه تجاری و خیریه تفاوت چندانی ندارد و تمام متخصصان حوزه روابط عمومی می‌توانند از دانش و تجربیات ارزشمند خود در حوزه خیریه و اجتماعی نیز استفاده کنند. روز ارتباطات و روابط عمومى فرصت مغتنمى است تا بخش روابط عمومى و امور بین‌الملل موسسه خیریه محک به واسطه این یادداشت از تمامی استادان، صاحب‌نظران، متخصصان و همکاران خود در عرصه روابط عمومى که هرچند با دغدغه‌های متنوع اما با دانش و تجربه خود همواره الهام بخش و همیار محک بوده‌اند، قدردانى کند.ضمن تبریک این روز به تمامی فعالان و متخصصان این حوزه، صمیمانه از همکاران دعوت می‌شود که در صورت علاقه‌مندی به همکاری داوطلبانه با محک، سازمانی که تحقق آرزوهای بزرگش نتیجه همت‌های بلند مردم ایران زمین است، ضمن بازدید از این مجموعه، به خانواده بزرگ محک بپیوندند.