شماره روزنامه ۶۱۱۱
|

  • یک پایـان باز

    دنیای اقتصاد: ماجرای فروش ۳۰ تابلوی موزه امام علی (ع) در روزهای اخیر جنجال‌های زیادی برای شهرداری تهران به وجود آورده اما این نهاد هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است. این در حالی است که رسول جعفریان، پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ، به‌تازگی در صفحه شخصی‌اش از فروش کتاب‌های کتابخانه آیت‌الله طالقانی که متعلق به شهرداری است در دست‌دوم‌‌فروشی‌ها خبر داده و پرسیده این کتاب‌ها چگونه بیرون آمده است.
  • واکنش طالبان به سخنان مریل استریپ درباره آزادی زنان

    خبرآنلاین: سخنان مریل استریپ، هنرپیشه سرشناس هالیوود، که گفته گربه‌ها و سنجاب‌ها آزادی بیشتری نسبت به زنان و دختران افغانستان دارند، با واکنش مقامات حکومت طالبان روبه‌رو شده است. استریپ در نشستی در سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست که به حقوق زنان و دختران افغانستان توجه کنند. او آنچه بر سر زنان افغانستان در حکومت طالبان اتفاق می‌افتد «خفه شدن آرام کل نیمی از جمعیت» خواند.
  • اجرای ۹ قطعه در نشست ماهانه اهالی موسیقی

    دنیای اقتصاد: نشست ماهانه هنرمندان موسیقی امروز شنبه با ۹ اجرای متنوع در حوزه‌های موسیقی دستگاهی ایرانی، محلی، کلاسیک و تلفیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
  • نمایش فیلم‌تئاتر «کارنامه بُندارِ بیدَخش» در خانه هنرمندان

    دنیای اقتصاد: بیست‌وششمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص در خانه هنرمندان، چهارشنبه ۱۱مهر به نمایش فیلم‌تئاتر «کارنامه بُندارِ بیدَخش» اختصاص دارد.
  • «ناظران حقیقت» در گالری استخر

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه نقاشی «ناظران حقیقت» با آثاری از علی قربانیان در گالری استخر برپاست.
  • هنرمندی با شعاع وجودی گسترده‌

    دنیای اقتصاد: به مناسبت هشتادمین سالگرد زادروز میلاد کیایی، آهنگساز، مدرس و نوازنده پیشکسوت سنتور، مراسم نکوداشت او در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
  • معلق ماندن در ارتفاع ۹متری

    موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز حسن رضایی، بازیگر پیشکسوت سینما، بخش‌هایی از گفت‌وگوی این هنرمند را منتشر کرد؛ سینماگری که تاکنون در ۱۵۰فیلم به‌عنوان بدلکار و بازیگر ایفای نقش کرده است.
  • کتاب در آستانه شوک جدید

    دنیای اقتصاد: کافی است در گوگل عبارت «کاغذ گران شد» را جست‌وجو کنید؛ خبرهای گرانی کاغذ در ماه‌ها و هفته‌های متوالی، پیش رویتان فهرست می‌شود؛گرانی کاغذ در اردیبهشت، مرداد، اسفند، تیر و... . روند رو به رشد نرخ کاغذ که بارها تلاش شد یک صنعت خودکفا و ملی باشد، از سال ۱۳۹۴ اوج گرفت؛ درست در زمانی که حرف‌و‌حدیث‌ها از رونق تولید کاغذ در داخل خبر می‌داد اما در سوی دیگر ماجرا، قیمت کتاب‌ها در بازار به دو و حتی سه برابر رسید. آن سال‌ها دولت تلاش کرد برای کم‌اثر کردن این شوک قیمتی، طرح‌هایی را برای فروش فصلی کتاب به‌صورت ویژه و با تخفیف قابل توجه، اجرا کند و یارانه را مستقیما به خریداران و کتاب‌فروشان برساند. اگرچه این طرح‌ها با استقبال مردم روبه‌رو شد، چون می‌توانستند در کنار فروش سالانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب، در طول سال نیز کتاب‌های جدید را با قیمتی مناسب تهیه کنند، اما در دولت سیزدهم این طرح‌ها چندان مورد توجه قرار نگرفت و عملا تعطیل شد. با‌این‌حال گرانی کاغذ و در نوبت بعدی، گرانی کتاب همچنان ادامه داشت.
  • نکوداشت حسن میرعابدینی در خانه اندیشمندان علوم انسانی

    دنیای اقتصاد: مراسم نکوداشت حسن میرعابدینی، منتقد ادبی، شنبه هفتم مهر در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. حسن میرعابدینی متولد ۱۳۳۲ نویسنده، استاد دانشگاه، پژوهشگر و منتقد ادبی معاصر ایران است. صد سال داستان‌نویسی ایران (دوره‌ چهارجلدی)، فرهنگ داستان‌نویسان ایرانی از آغاز تا امروز، هشتاد سال داستان کوتاه ایرانی: از ۱۳۰۰ تا ۱۳۸۰، سیر تحول ادبیات داستانی و نمایشی (۱۳۳۲ - ۱۳۲۰)، داستان‌نویسی زنان در ایران، تاریخ ادبیات داستانی ایران، در ستایش داستان، دهه هشتاد داستان کوتاه ایرانی و شهروند شهرهای داستانی؛ تحلیل زندگی و آثار محمدعلی جمال‌زاده از جمله آثار این نویسنده و منتقد ادبی هستند.در این مراسم حسن کیائیان، شهرام اقبال‌زاده، محمد راغب، حورا یاوری و ندا عابد به عنوان سخنران حضور خواهند داشت. علاقه‌مندان برای شرکت در مراسم نکوداشت حسن میرعابدینی که توسط ماهنامه ادبی آزما برپا می‌شود می‌توانند ساعت ۱۷ به خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان نجات‌اللهی، نبش ورشو مراجعه کنند.
  • انتشار خاطرات آنگلا مرکل در «آزادی»

    دنیای اقتصاد: آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، در کتابی با عنوان «آزادی» به شرح زندگی و خاطراتش پرداخته است.او در این کتاب که با همراهی بته باومن، مشاور سیاسی دیرینه‌اش، آن را نوشته، به زندگی خود در دو آلمان متفاوت می‌پردازد: ۳۵ سال زندگی در جمهوری دموکراتیک آلمان و ۳۵ سال زندگی در آلمان متحد. مرکل در این کتاب صمیمی‌تر از هر زمان دیگری از دوران کودکی، جوانی و تحصیل خود در جمهوری دموکراتیک آلمان سخن می‌گوید و درباره سال دراماتیک ۱۹۸۹که شاهد فروپاشی دیوار برلین بود صحبت می‌کند.
  • آغاز نمایش «شب‌های طهرون» با بازی سحر ولدبیگی

    دنیای اقتصاد: نمایش «شب‌های طهرون» به نویسندگی و کارگردانی فلورا سام از امروز پنج‌شنبه در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب روی صحنه می‌رود. در خلاصه‌ داستان این نمایش آمده است: مهوش و پریوش دو خواهر که در آرزوی بازیگر شدن و شهرت هستند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا به آرزویشان برسند، در این بین با دو نفر به نام‌های هوشنگ و بهرام آشنا می‌شوند که مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهند. سحر ولدبیگی، سوسن پرور، مختار سائقی، علیرضا ناصحی، سهراب حافظ، راحله امیری، یاسمن فراهانی و فلورا سام بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند. فلورا سام در کارنامه خود ساخت سریال‌های ناز و نیاز، راز پنهان، سری اول و دوم «بی‌قرار»، باغ سرهنگ، ما فرشته نیستیم و «مرضیه» و همچنین فیلم سینمایی «قرارمون پارک شهر» را دارد و «شب‌های طهرون» اولین تجربه کارگردانی وی در عرصه تئاتر محسوب می‌شود. مخاطبان بالای ۱۲ سال تا ۱۰ آبان فرصت دارند هر شب ساعت ۲۰:۳۰ به سالن «بلک‌باکس» پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب مراجعه کنند.
  • برپایی شب سنتور با حضور استادان موسیقی

    دنیای اقتصاد: شب سنتور با حضور مجید کیانی، میلاد کیایی و پیشکسوتان و چهره‌های ماندگار حوزه موسیقی امروز پنج‌شنبه در کوشک باغ هنر برگزار می‌شود. مجید کیانی ردیفدان، پژوهشگر و نوازنده سنتور، میلاد کیایی آهنگساز و نوازنده صاحب سبک سنتور، مینا افتاده نوازنده، مولف و مدرس دانشگاه، رضا مهدوی نوازنده و پژوهشگر، امیرحامد موسوی نوازنده و پژوهشگر هنری و شاهرخ سرلک نوازنده و پژوهشگر از جمله مهمانان شب سنتور هستند.این برنامه با نمایشگاهی از برخی آثار سازندگان ساز همراه است. علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند ساعت ۱۶ به کوشک باغ هنر واقع در بزرگراه حقانی (غرب به شرق)، خروجی کتابخانه ملی، میدان کتاب مراجعه کنند.
  • افتتاحیه انیمیشن «ببعی قهرمان» در باغ کتاب

    دنیای اقتصاد: مراسم افتتاحیه انیمیشن سینمایی «ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی امروز پنج‌شنبه با حضور عروسک‌های تلویزیونی و چهره‌های آشنای حوزه کودک برگزار و پس از آیین افتتاح این انیمیشن، اکران آن در پردیس سینمایی باغ کتاب آغاز می‌شود. این انیمیشن سینمایی که با تکنیک سه‌بعدی طراحی و ساخته شده است و پیش از این نسخه سریال آن پخش شده بود، سعی دارد مخاطب خود را به باور مفهوم «خواستن توانستن است» برساند. علاقه‌مندان برای حضور در مراسم افتتاحیه و تماشای انیمیشن «ببعی قهرمان» در باغ کتاب می‌توانند ساعت ۱۶ به پردیس سینمایی باغ کتاب مراجعه کنند.
  • نخبگان برند

    علی حسنلو
    «چه کار کنم که برند بشم؟» این سوال چندکلمه‌ای ساده، یک بازار بزرگ را ساخته و باعث رونق بازار شهرت‌فروشی در هر چیزی شده است. با همین الگو شبکه‌های اجتماعی پر است از این پکیج‌های دروغین برای یک‌شبه رسیدن به ره صد‌ساله. متخصصان هم فغان و ناله می‌کنند که دروغ نخرید اما هنوز که هنوز است این وعده‌های زرد می‌فروشد. اما بخشی از مشکل هم خود متخصصان هستند که تلاشی برای نزدیک‌تر شدن به زبان مخاطب نمی‌کنند. یک راه میانبر برای پل زدن بین متخصصان و مخاطبان، مثال است. حرف زدن درباره یک مثال عینی قابل اندازه‌گیری باعث ایجاد گفت‌وگو می‌شود که مقدمه فهم است.
  • برپایی جشن امضای کتاب «واقعه ناتمام»

    دنیای اقتصاد: جشن امضای کتاب «واقعه ناتمام، روایتی از سقوط قلعه تسخیر‌ناپذیر الموت» با گرامیداشت فاطمه کریمی‌ باستان‌شناس دوران اسلامی، امروز پنج‌شنبه در کافه‌کتاب گیلگمش دیوار برگزار می‌شود. این برنامه به میزبانی فرزانه ابراهیم‌زاده پژوهشگر تاریخ برپا خواهد شد و با سخنرانی حمیده چوبک، احمد محیط طباطبایی و فاطمه علی‌اصغر همراه است. جشن امضای کتاب «واقعه ناتمام، روایتی از سقوط قلعه تسخیر‌ناپذیر الموت» از ساعت ۱۷ در کافه‌کتاب گیلگمش دیوار به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان آبان جنوبی (عضدی)، ابتدای خیابان جعفر شهری (سپند)، پلاک ۷۲ برپا خواهد شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر