شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

  • سیما و ارشاد علیه تبلیغات در ماهواره

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ و هنر: کانال‌های ماهواره‌ای یا تلویزیون خودمان؟ تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در کدام‌یک از این دو، اثربخشی بیشتری دارد؟ پاسخ شاید تلویزیون خودمان باشد. اما و هزار اما! مشکل اینجاست که تبلیغات گران‌قیمت تلویزیون با محدودیت‌های بسیارش، چندان جذابیتی برای صاحبان آثار ندارد، این می‌شود که پای تبلیغات ماهواره‎‌ای به میان می‌آید؛ با تبلیغات ارزان‌تر و البته بدون محدودیت‌های خاص.
  • یادبود اسلامی ندوشن در خانه اندیشمندان

    دنیای اقتصاد: مراسم یادبود دومین سالگرد درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن فردا چهارشنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود. هادی خانیکی، محمد دهقانی و محمدجواد حق‌شناس در این مراسم سخنرانی می‌کنند و همچنین پیام شیرین بیانی، استاد دانشگاه و همسر اسلامی ندوشن، پخش خواهد شد.
  • تلاش اسکورسیزی برای جلب رضایت دختر فرانک سیناترا

    فارس: مارتین اسکورسیزی که پروژه زندگی‌نامه‌ای فرانک سیناترا را به عنوان یکی از فیلم‌های آتی خود معرفی کرده و لئوناردو دی‌کاپریو را برای نقش سیناترا در نظر گرفته، اکنون با مشکل بزرگی مواجه شده است. اسکورسیزی که برای ساخت این بیوگرافی منتظر جواب مثبت از سوی تینا سیناترا است که اداره اموال پدرش را در دست دارد، اکنون با مخالفت دختر دیگر او، نانسی سیناترا، روبه‌رو شده است.
  • رکوردشکنی تاریخی تیلور سوئیفت

    برنا: آلبوم جدید تیلور سوئیفت با عنوان «دپارتمان شاعران شکنجه‌شده» توانست در روز اول انتشار خود بیش از ۳۰۰میلیون مرتبه استریم شود. این خواننده مشهور آمریکایی نمی‌تواند از شکستن رکورد‌های خود دست بکشد. روز جمعه اسپاتیفای در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که آلبوم جدید سوئیفت تحت عنوان «دپارتمان شاعران شکنجه‌شده» توانسته در روز اول انتشار خود بیش از ۲۰۰میلیون مرتبه استریم شود و این آلبوم، اولین آلبوم تاریخ است که به چنین ارقامی دست پیدا کرده. اما اوایل روز شنبه، اسپاتیفای ضمن اصلاح کردن گزارش قبلی خود، اعلام کرد که میزان استریم این آلبوم در اولین روز خود از ۳۰۰میلیون مرتبه نیز فراتر رفته است. اسپاتیفای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: تیلور سوئیفت تاریخ‌ساز شد. در ۱۹ آوریل ۲۰۲۴، آلبوم «دپارتمان شاعران شکنجه‌شده» از تیلور سوئیفت، به اولین آلبوم در تاریخ اسپاتیفای تبدیل شد که توانسته است در یک روز بیش از ۳۰۰میلیون مرتبه استریم شود. سوئیفت پیش از نشر آلبوم تازه خود، با آلبوم نیمه‌شب (Midnights) و «۱۹۸۹» رکورددار سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲بود. جمعه نیز گزارش‌های متعددی درباره سوئیفت منتشر شد. زیرا این خواننده مشهور به پربازدیدترین خواننده تاریخ اسپاتیفای در یک روز تبدیل شده است.
  • دوسالانه ونیز با حاشیه‌های سیاسی

    دنیای اقتصاد: آغاز شصتمین دوسالانه هنر ونیز هم‌زمان با ورود میلیاردرها، نخبگان و هنرمندان برای خرید و مشاهده آثار هنری، با تفکرات سیاسی، از تظاهرات، اعتراضات و درگیری‌های مختلف از جمله اعتراض به کشتار مردم بی‌دفاع غزه همراه شده است.
  • نمایش «شبح کژدم» در خانه سینما

    دنیای اقتصاد: نخستین برنامه‌ دوره‌ جدید سینماتک خانه سینما فردا چهارشنبه با نمایش و نقد فیلم «شبح کژدم» ساخته کیانوش عیاری برگزار می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: محمود، فیلم‌ساز فیلم‌های هشت‌میلی‌متری، شیفتگی خاصی به سینمای هشت‌میلی‌متری دارد. او که فیلم کوتاهی به نام «شبح کژدم» ساخته، قصد دارد از فیلم‌نامه آن فیلمی بلند بسازد، اما فقدان امکانات مانعی بر سر کار است. محمود دوستی دارد که سیاهی‌لشکر فیلم‌های فارسی است. دوستی و رفاقت این دو پایه‌ای است که راه داستانی را شکل می‌دهد... «شبح کژدم» نخستین‌بار در بخش مسابقه سینمای ایران پنجمین دوره‌ جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. در این فیلم جهانگیر الماسی، ناصر آقایی و حسن رضایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم ساعت ۱۶:۳۰ در سالن زنده‌یاد سیف‌الله داد خانه‌ سینما به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش فیلم، محمد جعفری و مازیار فکری‌ارشاد به نقد اثر می‌پردازند.
  • «همسایه شما، زهره» از فردا روی پرده می‌آید

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «همسایه شما، زهره» به کارگردانی علی درخشنده از فردا چهارشنبه در سینماهای گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: «شیوا گفت: همه‌اش احساس می‌کنم شهاب هر شب داره از پشت این درخت‌ها بهمون نگاه می‌کنه! و زهره به‌آهستگی سر چرخاند سمت پنجره.» در این درام روان‌شناختی رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی‌غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند ایفای نقش می‌کنند.
  • پشت صحنه‌های «نون خ» در شبکه یک

    دنیای اقتصاد: با اتمام فصل پنجم از سریال «نون خ» بخش‌هایی از پشت‌صحنه این سریال در ۲ قسمت به روی آنتن شبکه یک سیما خواهد رفت.مجموعه طنز «نون خ ۵» در ۲۴ قسمت به کارگردانی سعید آقاخانی، تهیه‌کنندگی مهدی فرجی و نویسندگی امیر وفایی از ۱۵ فروردین‌ماه امسال به روی آنتن شبکه یک سیما رفت و پخش این سریال تا جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. با پایان سریال، بخش‌هایی از پشت صحنه «نون خ»، شنبه و یکشنبه ۸ و ۹ اردیبهشت در دو قسمت پخش خواهد شد. حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، امیر سهیلی، هومن حاجی‌عبداللهی، سیروس میمنت، مجید یاسر، بیژن بنفشه‌خواه، کاظم نوربخش، نسرین مرادی، هدیه بازوند، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، ندا قاسمی، ماشاءالله وروایی، صهبا شرافتی و ... از بازیگران «نون خ ۵» هستند. سریال «نون خ ۵» هرشب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما به روی آنتن می‌رود.
  • داستان عجیب زن بی‌خانمان در «لی‌لا»

    دنیای اقتصاد: رمان «لی‌لا» اثر مریلین رابینسون با ترجمه مرجان محمدی به بازار آمد. چهارمین رمان مریلین رابینسون که در سال ۲۰۱۴ منتشر شده، داستان زنی بی‌خانمان به نام لی‌لا است که پس از سال‌ها آوارگی وارد شهر گیلیاد می‌شود و کلیسای شهر را تنها پناهگاه خود می‌یابد. او با قدم گذاشتن به این کلیسا داستانی عاشقانه را رقم می‌زند. مریلین رابینسون در رمان «لی‌لا» به بررسی مضامین شرم، تنهایی و تاثیر گذشته انسان‌ها بر زمان حالشان می‌پردازد. این کتاب در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک‌تایمز است و جایزه ملی حلقه منتقدان کتاب را از آن خود کرده و نامزد نهایی جایزه ملی کتاب و پولیتزر شده است. مریلین رابینسون در فهرست ۱۰۰فرد تاثیرگذار مجله تایم قرار دارد. او در سال ۲۰۱۲ مدال ملی علوم انسانی را از باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، دریافت کرد و در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه ادبی صلح دیتون شد. رمان «لی‌لا» در ۳۰۴صفحه و به قیمت ۲۷۵هزار تومان از سوی نشر آموت روانه بازار کتاب شده است.
  • رویداد ملی عکاسی «لاهیجان» با موضوع چای

    دنیای اقتصاد: رویداد ملی عکاسی با محوریت چای و جاذبه‌های لاهیجان برگزار می‌شود. شهرداری لاهیجان با همکاری انجمن سینمای جوان ایران، با هدف تحقق رسالت‌های فرهنگی خود که یکی از موارد آن به تصویر کشیدن زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این شهر شمالی کشور است، این مسابقه را برگزار می‌کند. برگزاری کارگاه آموزشی عکاسی مستند، تور تخصصی عکاسی، مسابقه عکاسی در بخش‌ حرفه‌ای، بخش ویژه چای و امکان حضور تمام علاقه‌مندان حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از سراسر کشور جزو برنامه‌های این جشنواره اعلام شده است. همچنین ثبت المان‌های شهری، بناهای تاریخی، بازار سنتی، منابع و جاذبه‌های طبیعی، آیین‌های محلی، فضای شهری، مردم‌نگاری، باغبانان و چای‌کاران، باغ‌های چای، کارخانه‌ها و صنایع مرتبط، فرآوری و تولید چای لاهیجان از اولویت‌های این جشنواره اعلام شده است. این رویداد هم‌زمان با آغاز فصل برداشت چای بهاره لاهیجان از ۲۲ تا ۲۶اردیبهشت با همکاری انجمن سینمای جوانان لاهیجان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره «لاهیجان» می‌توانند به آدرس http://www.lahijan.ir مراجعه کنند.
  • پایان عصر هنر انسانی؟

    دنیای اقتصاد: کمتر از دو سال ‌از عرضه نخستین ابزارهای عمومی هوش‌مصنوعی همچون چت‌‌‌‌‌جی‌‌‌‌‌پی‌‌‌‌‌تی، بارد و... می‌گذرد اما در همین مدت کوتاه، تعداد بسیار زیادی اثر هنری به کمک این پدیده شگفت‌‌‌‌‌انگیز تولیدشده و در دسترس همگان قرار گرفته‌است؛ از رمان‌‌‌‌‌های نوشته‌شده توسط هوش‌مصنوعی تا تیزرها و پوسترها و حتی قطعات موسیقی. نمونه بسیار اولیه از آن روزانه در شبکه‌‌‌‌‌های اجتماعی فارسی‌زبان نیز تولید می‌شود و هر روز در اینستاگرام در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.
  • ابتلای ترانه علیدوستی به بیماری ناشناخته

    دنیای اقتصاد: مادر ترانه علیدوستی، بازیگر سینما و تلویزیون، از ابتلای فرزندش به بیماری ناشناخته خبر داد و از مردم خواست برای ترانه دعا کنند. نادره حکیم‌الهی گفت که حال ترانه خوب نبوده اما در روزهای اخیر بهتر شده است. او گفت منشأ بیماری هنوز شناسایی نشده است. آن‌طور که از گفته‌‌های مادر علیدوستی استنباط شده گویا این بازیگر در بیمارستان بستری است. ترانه علیدوستی مدت‌ها پیش در صفحه توئیترش از ابتلایش به بیماری «کلاستروفوبیا» خبر داد و گفته بود به خاطر این بیماری به‌ندرت می‌تواند سوار مترو یا اتوبوس شود. تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا به ترس از گیر کردن در یک مکان تنگ و راه گریز نداشتن در محیط‌های بسته گفته می‌شود. ‌بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵ تا ۷درصد از مردم جهان دچار تنگناهراسی هستند ولی تنها درصد کمی از آنها از درمان برخوردار شده‌اند. درباره اینکه ترانه علیدوستی به خاطر همین بیماری بستری شده یا نه، هنوز توضیحی داده نشده است.
  • نمایشگاهی از پیشکسوت مکتب «سقاخانه»

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه انفرادی محمود زنده‌رودی از نسل هنرمندان مکتب سقاخانه با نام «زنده» در گالری شیرین میزبان اهالی هنر است. این هنرمند در سال ۱۹۷۸ به کشور فرانسه مهاجرت کرد و عمده فعالیتش خارج از ایران بوده است. آثار این نقاش شامل خاطرات، یادبودها و ارزش‌های فرهنگی است که با تکنیک کلاژ و اکرلیک انجام می‌دهد. ترکیب‌بندی فضای کاری این آثار نیز فضای سقاخانه‌ای است. اصولا فضای کاری محمود زنده‌رودی مدرن است و با توجه به اینکه سال‌ها در ایران نبوده است اما ریشه ایرانی در آثار وی کاملا مشهود است و از ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی که اصالت ایرانی دارد در آثارش بسیار استفاده می‌کند. کلمات و حروف مانند فرم‌هایی رنگین و حجیم در آثار محمود زنده‌رودی بر بسترهای مختلف به نقاشی‌خط بدل شده‌اند. زنده‌رودی سال‌ها بعد از برادرش حسین زنده‌رودی که از بنیانگذاران مکتب سقاخانه و پیشگامان شیوه نقاشیخط در ایران است وارد این حرفه شد؛ اما راهی دیگر را با تاثیر از او پیش گرفت. علاقه‌مندان تا ۱۸اردیبهشت فرصت دارند از نمایشگاه «زنده» که در گالری شیرین به نشانی خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ سیزدهم، پلاک ۵ برپاست، دیدن کنند.
  • رونمایی از آلبوم مرقع استاد یدالله کابلی

    دنیای‌اقتصاد: همزمان با برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» از مجموعه «دولت قرآن» که شامل مرقعات دیده‌نشده از آثار خوش‌نویسی یدالله کابلی با موضوع آیات قرآن است، در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد. این مجموعه که تجربه‌ای از خط شکسته در ارائه شکل هنری قرآن مجید است، ۱۵ اثر در ابعاد و اندازه یکسان را شامل می‌شود که در ماه رمضان ۱۳۷۶ تحریر شده و از منحصربه‌فردترین مجموعه‌هایی است که در حوزه آثار قرآنی نوشته شده است.
  • کنسرت دوقلوهای آواز در روز اصفهان

    دنیای‌اقتصاد: گروه موسیقی آوا به خوانندگی برادران سعیدی در اصفهان روی صحنه می‌رود. محمد و علی سعیدی به دوقلوهای آواز مشهور هستند که در سال‌۱۳۶۰ در اصفهان به دنیا آمدند و با خواندن در مراسم‌‌‌‌‌‌‌های مذهبی و به‌ویژه تعزیه خوانی فعالیت‌های خود را شروع کردند و با حضور در کلاس‌های فضل‌‌‌‌‌‌‌الله شاهزمانی از شاگردان جلال تاج‌اصفهانی و مهدی یاوری ردیف‌‌‌‌‌‌‌های آوازی را آموختند. آنها سپس همکاری خود را با گروه موسیقی دلنوازان به سرپرستی و آهنگسازی امیر اسلامی آغاز و کنسرت‌‌‌‌‌‌‌هایی در اصفهان و تهران به نفع کودکان مبتلا به تالاسمی اجراکردند. دوقلوهای آواز دوره نفس‌گیری و تکنیک آواز را نزد استاد محمدعلی کیانی‌نژاد گذراندند و همچنین از آموزش‌های محمدتقی سعیدی بهره بردند. این دو هنرمند در سال‌های اخیر کنسرت‌های زیادی در ایران و خارج از کشور برگزار کردند و سابقه همکاری با علی رهبری چهره بین‌المللی موسیقی را هم در کارنامه دارند. کنسرت برادران سعیدی قرار است روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه به مناسبت هفته اصفهان و به همت دفتر موسیقی سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان در هنرسرای خورشید برگزار شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر