شماره روزنامه ۶۰۲۱
|

  • پرواز پوستر ضدجنگ

    دنیای اقتصاد: در ۴۸ ساعت گذشت انتشار یک پوستر با عنوان «All Eyes On Rafah» یعنی «همه چشم‌ها به رفح دوخته شده» در صفحه اینستاگرامی یک عکاس جوان و ناشناس مالزیایی-اندونزیایی چنان با استقبال روبه‌رو شد که تا لحظه نگارش این گزارش بیش از ۴۰میلیون بار بازنشر شده است. استوری یادشده با استفاده از تکنیک ADD yours در ۲۴ ساعت نخست بیش از ۳۷میلیون بار و در کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۴۰میلیون بار بازنشر شده است. رسانه‌ها معتقدند این میزان بازنشر،‌ رکورد بازنشرهای اینستاگرامی را شکسته،‌ اما آمار و گزارش متقنی درباره رکوردهای پیشین ارائه نشده است.
  • ترامپ دلقکی ظالم است

    دنیای اقتصاد: رابرت دنیرو، بازیگر فوق‌ستاره سینما، مهمان غیرمنتظره یک کنفرانس مطبوعاتی در خارج از دادگاه منهتن که دادگاه ترامپ در آن برگزار می‌شد، بود. وی درباره احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید هشدار داد و او را ظالم خواند.
  • حراج خانه «تنها در خانه»

    دنیای اقتصاد: خانه‌‌ای در حومه شیکاگو که به عنوان لوکیشن اصلی فیلم معروف «تنها در خانه» استفاده شده است با قیمت حداقل ۵میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است. این خانه ۵ اتاق‌خوابه در خیابان لینکلن ۶۷۱ در وینتکای ایلینوی قرار دارد و در فیلم کلاسیک و کریسمسی «تنها در خانه» در سال ۱۹۹۰ و دنباله آن «تنها در خانه ۲: گمشده در نیویورک» به عنوان خانه خانوادگی مک کالیستر استفاده شد که در آن کوین ۱۰ساله با بازی مکالی کالکین در تلاش برای بیرون راندن سارقان بود.
  • وفور رنج و خشونت در آثار نویسندگان جوان

    لیلی گلستان، مترجم با‌سابقه، گفت جوانان امروز اغلب پر از رنج، درد و خشونت می‌نویسند که محصول شرایط اجتماعی است. ما سال‌هاست در این زمینه هشدار می‌دهیم ولی کو گوش شنوا؟
  • «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» بهرام بیضایی در برج آزادی

    دنیای اقتصاد: نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی علی جهانجونیا از یکشنبه ۲۰ خرداد در برج آزادی روی صحنه می‌رود. در خلاصه‌ داستان این نمایش آمده است: دو مرد روستایی به نام‌های موهبت و ذوالفقار در واپسین ماه‌های حکومت پهلوی به امید یافتن کار به شهر می‌روند. کاری که این دو سرانجام پیدا می‌کنند بدل‌پوشی برای شرکت در تظاهرات در طرفداری از رژیمِ شاه است...
  • «ستاره‌ساز» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

    دنیای اقتصاد: رمان «ستاره‌ساز» نوشته ملیسا ده‌کوستا با ترجمه آریا نوری منتشر شد.
  • قطع همکاری خانه سینما با یک پلتفرم

    ایلنا: در واکنش به صحبت‌های محمدحسن شانه‌ساززاده، نایب‌رئیس هیات‌مدیره پلتفرم نماوا که بازیگران و تهیه‌کننده‌های سینمای ایران را به بی‌اخلاقی متهم کرده بود، جامعه اصناف سینمای ایران اطلاعیه‌ای مبنی بر قطع همکاری خانه سینما و تعلیق عضویت وی صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: «پیرو اطلاعیه قبلی در خصوص اظهارات خارج از عرف و اخلاق حرفه‌ای آقای شانه‌ساززاده (نایب‌رئیس هیات‌مدیره پلتفرم نماوا)، رای شورای صیانت خانه سینما متشکل از سینماگران و حقوقدانان که با بررسی جوانب مختلف این موضوع صورت گرفت، منجر به صدور حکم تعلیق عضویت و قطع همکاری صنوف سینمایی با ایشان تا پایان سال ۱۴۰۴ شد.
  • آثار کمتردیده‌شده صادق تبریزی در گالری سهراب

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه نقاشی‌ «عشاق بی‌زمان، افق‌های بی‌کران» از فردا جمعه در گالری سهراب برپاست. آثار چهار دوره کاری صادق تبریزی ازجمله فیگور خط‌ها و ریتم‌خط‌ها، آبستره، اکسپرسیونیسم آبستره، مینیاتور مدرن‌ها در این نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد.
  • «مزاحم» کره‌ای روی آنتن شبکه نمایش

    دنیای اقتصاد: فیلم سینمایی «مزاحم» به کارگردانی سون وون پیونگ امروز از شبکه نمایش پخش می‌شود. این فیلم که محصول سال ۲۰۲۰ کره جنوبی است داستان مردی به نام سو جین را روایت می‌کند که پس از ناپدید شدن خواهر کم‌سن‌و‌سالش، با مشکلات روحی فراوان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. پس از گذشت بیست و پنج سال، یک زن جوان، نزد سو جین می‌رود و خود را خواهر گم‌شده او معرفی می‌کند. سونگ جی-هیو و کیم مو یول از بازیگران این فیلم هستند. علاقه‌مندان به دیدن فیلم‌های کره‌ای، به ویژه ژانر معمایی و دلهره‌آور، می‌توانند «مزاحم» را ساعت ۲۳ از شبکه نمایش تماشا کنند.
  • حا شیه‌های یک فیلم جنجالی

    دنیای اقتصاد: حاشیه‌های مربوط به فیلم پرمخاطب «بی‌بدن» با موضع‌گیری اخیر فیلم‌نامه‌نویس این فیلم دوباره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. این فیلم در زمان اکرانش در جشنواره و همچنین زمان ساختش هم حاشیه‌های بسیاری ایجاد کرد. فیلم‌نامه این اثر بر اساس زندگی دو جوان ایرانی که سرگذشت غمباری را رقم زدند نوشته شد و حالا خانواده دو جوان نسبت به ساخت این اثر شاکی هستند. «فیلم بی‌بدن» ساخته مرتضی علیزاده است و الناز شاکردوست، سروش صحت، پژمان جمشیدی، نوید پورفرج و... در آن بازی کرده‌اند.
  • دلیل بیکاری بازیگر قصه‌های مجید

    مهدی باقربیگی، بازیگر نقش مجید در سریال «قصه‌های مجید» ساخته زنده‌یاد کیومرث پور‌احمد، از دلیل بیکاری‌اش در سینما و تلویزیون حرف زد. این بازیگر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کم‌و‌بیش به من پیشنهاد می‌شود اما راستش در این دو سه سال اخیر خودم کار نکردم. از وقتی که کرونا آمد تا وقتی که تمام شود متاسفانه من دائما بیمار بودم و حدود ۱۰ الی ۱۵ بار به بیماری کرونا مبتلا شدم؛ بنابراین در آن مدت اگر کاری هم پیشنهاد می‌شد بیشتر به خاطر خانواده‌ام قبول نمی‌کردم. از این به بعد ببینیم خدا چه می‌خواهد.
  • رسوایی رسانه‌ای با روتوش سیاسی سنجاق سینه

    دنیای اقتصاد: رسانه «ونیتی فر» فرانسه به خاطر برداشتن سنجاق سینه پرچم فلسطین از روی تصویر گای پیرس، بازیگر استرالیایی، عذرخواهی کرد. از گای پیرس برای نسخه فرانسوی مجله «ونیتی فر» به عنوان یکی از چهره‌های مهمان جشنواره فیلم کن عکس گرفته شد. پیرس در‌حالی‌که روی یک صندلی نشسته بود رو به دوربین لبخند زد. این در حالی بود که روی یقه چپ کت او سنجاق سینه پرچم فلسطین جای داشت و وی دستبندی بافته‌شده با رنگ‌های فلسطینی را روی مچ دست خود بسته بود. اما زمانی که این عکس در وب‌سایت «ونیتی فر» فرانسه و حساب رسمی اینستاگرام آن به اشتراک گذاشته شد از این عناصر که نشان‌دهنده حمایت این بازیگر از مردم فلسطین بود ، خبری نبود. «ونیتی فر» بعدا وب‌سایت خود را به‌روز کرد تا عکس ویرایش‌شده را با عکس اصلی جایگزین کند. زیر پرتره پیرس نوشته شده: پیش‌تر نسخه قبلی این تصویر در سایت قرار داده شده بود، اما نسخه اصلی این است. ما صمیمانه عذرخواهی می‌کنیم.
  • ادامه تحقیقات درباره مرگ بازیگر «فرندز»

    دنیای اقتصاد: شش ماه پس از مرگ «متیو پری» به دلیل اثرات استفاده از کتامین، اداره پلیس لس‌آنجلس (LAPD) و اداره مبارزه با مواد مخدر (DEA) در حال انجام تحقیقات جنایی مشترک در مورد چگونگی دریافت این دارو توسط این بازیگر هستند. پری در ۵۴سالگی در ۲۸ اکتبر ۲۰۲۳ در خانه خود در پاسیفیک پالیسیدز درگذشت. به گفته پزشک لس‌آنجلس، مقادیر کمی کتامین، که گاهی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود، در معده او یافت شده بود. با‌این‌حال، کالبدشکافی سطوحی از کتامین را در خون او پیدا کرد که مشابه سطوح مورد استفاده در بیهوشی عمومی بود. در گزارش کالبدشکافی آمده است: «در سطوح بالای کتامین که در نمونه‌های خون پس از مرگ او یافت می‌شود، اثرات کشنده اصلی هم ناشی از تحریک بیش از حد قلبی عروقی و هم از افسردگی تنفسی است.»
  • کنسرت ارکستر «پایتخت» در تالار وحدت

    دنیای اقتصاد: ارکستر «پایتخت» به رهبری ارکستر شهرام توکلی بعد از مدت‌ها تازه‌ترین کنسرت خود را در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد. این ارکستر به رهبری شهرام توکلی و حضور علیرضا چهره‌قانی به عنوان سولیست ویولن بعد از مدت‌ها تازه‌ترین کنسرت خود را روز بیست‌و‌هشتم خرداد‌ماه در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار خواهد داد. در این کنسرت آثاری از بتهوون، شوبرت، برامس، ماسنه و چایکوفسکی برای علاقه‌مندان موسیقی کلاسیک اجرا می‌شود. ارکستر آکادمیک «پایتخت» دارای سه ارکستر شماره ۱ شامل نوازندگان ممتاز بالای ۱۵ سال، ارکستر شماره ۲ شامل نوازندگان متوسط بالای ۱۵سال و ارکستر شماره ۳ شامل نوازندگان زیر ۱۵ سال است. ارکستر «پایتخت» ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
  • اولین حضور مانی‌ رهنما در صحنه تئاتر

    دنیای اقتصاد: مانی رهنما، خواننده پاپ که سابقه خواندن در فیلم‌های سینمایی «مرسدس» و «اعتراض» از ساخته‌های مسعود کیمیایی را در کارنامه دارد، با پیوستن به کنسرت‌نمایش «مرگ با طعم نسکافه» برای اولین بار حضور در صحنه تئاتر را تجربه می‌کند و در این اثر به اجرای زنده موسیقی می‌پردازد. «مرگ با طعم نسکافه» نمایشی شش‌پرده‌ای است که با استفاده از کلیدواژه‌های مهم زندگی به روایتِ برش‌های دراماتیک در زمان حال، دهه‌ ۳۰ و صد سال گذشته می‌پردازد. از نکات جالب توجه این اجرا، حضور پررنگ موسیقی است. بهنام شرفی، نیکی مظفری، گل‌ناز عباسی، بهراد محمدی، روشنک رضایی‌مهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداخته‌اند. همچنین محمدرضا عیوضی به عنوان خواننده - بازیگر در این اجرا حضور دارد. بابک صحرایی و مانی رهنما پیش از این به عنوان ترانه‌سرا و خواننده همکاری‌های بسیاری با یکدیگر داشته‌اند. «مرگ با طعم نسکافه» هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در عمارت نوفل‌‌لوشاتو اجرا می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر