شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

  • زلزله در باکس آفیس ۲۰۲۴

    دنیای اقتصاد: همه می‌دانستند که رکوردشکنی نسخه دوم Inside Outدر افتتاحیه، مقدمه فروش قابل توجه این انیمیشن است، اما کمتر کسی حتی فکرش را هم می‌کرد که در دومین هفته اکرانش بتواند به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل شود؛ یعنی در کمتر از ۱۴روز.
  • درگیری کودکان با مشکلات اقتصادی وحشتناک است

    دنیای اقتصاد: داریوش فرضیایی، مجری و بازیگر شخصیت «عمو پورنگ»، در جمع کودکان و خانواده‌های آسیب‌دیده اجتماعی گفت: گاهی واژه‌ها و اصطلاحاتی را از زبان بچه‌ها می‌شنوم که حتی اگر بار معنایی منفی یا غیراخلاقی هم نداشته باشد، اما به هرحال اصلا مناسب سن آنها نیست. این برای من دغدغه بزرگی است چراکه من و هم‌نسل‌های من در دوران کودکی زبان و ذهن متناسب با سن خودمان را داشتیم و در یک روند طبیعی دوره کودکی را پشت‌سر گذاشتیم.
  • اجرای ارکستر ملی به خوانندگی حسام‌الدین سراج

    دنیای اقتصاد: ارکستر ملی ایران به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی حسام‌الدین سراج در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. حسام‌الدین سراج با تاکید بر نوستالژیک بودن فضای قطعات انتخابی این کنسرت گفت: قطعاتی چون «شب عاشقان بیدل»، «نشان بی‌نشان» و آثاری را که آقای رحیمیان برای ارکستر ساخته‌اند روی صحنه اجرا می‌کنیم. بیشتر این قطعات از آلبوم «نگاه آسمانی» به آهنگسازی آقای رحیمیان انتخاب شده‌اند و باقی قطعات مثل ماه من، حلقه گیسو و سیمین‌بری از میان آثاری است که جدیدتر بوده و بیشتر شنیده شده است. در واقع فضای کلی آثار بسیار نوستالژیک است. کنسرت «ماه من» سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ تیرماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.
  • پرونده عزت‌الله فولادوند در «نگاه ‌نو»

    دنیای اقتصاد: صدوچهل‌ویکمین‌ شماره مجله «نگاه نو» با عکس روی جلد عزت‌الله فولادوند منتشر شد. علی میرزایی، مدیر مسوول و سردبیر این مجله، در مطلبی نوشته است:« بود و نبود نگاه نو با شماست.»
  • کوسه بازیگر دزدان دریایی کاراییب را کشت

    دنیای اقتصاد: تامایو پری، بازیگر فیلم‌های «دزدان دریایی کاراییب» که در اصل موج‌سوار و نجات غریقی قابل بود، بر اثر حمله کوسه در هاوایی در ۴۹سالگی کشته شد. در حالی که پری پس از حمله کوسه توسط امدادگران به ساحل آورده شد، اما شانسی برای نجات نداشت و در همان‌جا مرگ وی اعلام شد. پری به عنوان بازیگر نقش‌های کوچکی در سال ۲۰۱۱ در چهارمین فیلم «دزدان دریایی کاراییب» با عنوان «سوار بر امواج ناشناخته» بازی کرده بود و بازیگر فیلم‌های دیگری چون «بلوکراش» در سال ۲۰۰۲ و «هاوایی فایو او» در سال ۲۰۱۱ بود. او از ژوئیه ۲۰۱۶ به عنوان نجات غریق مشغول کار بود و بیش از یک دهه بود که به طور حرفه‌ای موج‌سواری می‌کرد. ریک بلانگیاردی، شهردار هونولولو، از مرگ پری به عنوان ضایعه‌ای غم‌انگیز یاد کرد و گفت: تامایو یک دریانورد افسانه‌ای و بسیار مورد احترام بود. مقامات ایمنی اقیانوس گفتند که پوسترهای هشدار‌دهنده کوسه پس از حمله در منطقه نصب شد.
  • پخش زندگی ناظرزاده کرمانی از شبکه ۴

    دنیای اقتصاد: فیلم مستند «صبح سپید فرهاد» ساخته رضا عباسی روایتگر زندگی و سلوک هنری، فرهنگی و علمی فرهاد ناظرزاده کرمانی، استاد ممتاز پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و چهره ماندگار هنرهای نمایشی فردا پنج‌شنبه روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود. دکتر ناظرزاده متولد ۱۲ آذر سال ۱۳۲۶شمسی ثمره ازدواج پدر و مادری ادیب است. وی مدرک دیپلم خود را در رشته ادبیات فارسی از مدرسه دارالفنون گرفت و بعد از آن در رشته ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه تهران دانشجو شد و در دانشکده هنرهای دراماتیک نیز در رشته تئاتر تحصیل کرد. وی در فرانسه و آمریکا درس تئاتر، تاریخ و مدیریت بازرگانی خوانده و مدرک دکترای خود را در رشته سینما تئاتر با تمرکز بر نمایش‌نامه‌نویسی از آمریکا دریافت کرده است. مستند«صبح سپیدِ فرهاد» از مجموعه مستند‌های «آئینه عمر» پنج‌شنبه ساعت ۱۹ پخش و جمعه‌ ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می‌شود.
  • جکی چان با هوش‌مصنوعی ۲۷ ساله می‌شود

    دنیای اقتصاد: گروه فیلم بونا، یکی از استودیوهای مهم چینی، فیلم «یک اسطوره» با بازی جکی چان را اکران می‌کند. در یک نشست مطبوعاتی که در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای برگزار شد، تهیه‌کنندگان این فیلم یکی از ویژگی‌های برجسته آن را استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ساخت نسخه ۲۷سالگی چان عنوان کردند. «یک اسطوره» دنباله ۵۰ میلیون دلاری فیلم اکشن حماسی «افسانه» در سال ۲۰۰۵است که جکی چان و کارگردان آن استنلی تانگ را دوباره با هم متحد کرده است. در فیلم جدید چان نقش باستان‌شناسی را بازی می‌کند که یک مصنوع قدرتمند یشم را کشف می‌کند که او و دستیارش را به دوره‌ای پرآشوب در سلسله هان غربی (۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۴پس از میلاد) می‌فرستد. در این فیلم دهمین باری است که جکی چان و استنلی تانگ با هم کار می‌کنند و پیش از این فیلم‌های دیگری چون داستان پلیس ۳، سوپر پلیس و پیشتاز با همکاری این دو شکل گرفته بود.
  • نمایش مستند «رویای سیاه» در خانه هنرمندان

    دنیای اقتصاد: مستند «رویای سیاه» ساخته اُرد عطارپور، در دومین شب از سلسله‌ شب‌های مستند بخارا با عنوان «شب مستند ایران معاصر» امروز چهارشنبه در خانه هنرمندان ایران به روی پرده می‌رود. در این رویداد که استاد محمدعلی موحد، مورخ و حقوقدان برجسته، حضور خواهد داشت، داریوش رحمانیان، محمدعلی بهمنی قاجار، غلامعلی مصدق، اُرد عطارپور و علی دهباشی، پس از نمایش فیلم به نقد وبررسی این مستند می‌پردازند.
  • اجرای «گمشده» روی صحنه شهرزاد

    دنیای اقتصاد: نمایش «گمشده» به ‌‎نویسندگی و کارگردانی عاطفه کوشکی دور دوم اجراهای خود را از یکشنبه دهم تیرماه در پردیس تئاتر شهرزاد آغاز می‌کند. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: پویا در پی شنیدن خبر گم شدن دخترش تابان، بعد از مدت‌ها به خانه قدیمی مادرش می‌آید. جایی که زن سابق و دخترش را آنجا رها کرده بوده. در خانه مادرش با زن سابقش دانا روبه‌رو می‌شود که اطلاعاتی عجیب در رابطه با گم شدن دخترشان به او می‌دهد. پویا انصاری، ‌‎عاطفه کوشکی، ‌‎سیدحمیدرضا حسینی، حانیه حزین الذاکرین و ‌‎حسنا بیاتی بازیگران نمایش «گمشده» هستند. علاقه‌مندان برای تماشای این نمایش می‌توانند ساعت ۲۱ به سالن شماره ۴ پردیس تئاتر شهرزاد مراجعه کنند.
  • برگزاری دوره فیلم‌سازی برای جوانان

    دنیای اقتصاد: چهارمین دوره فیلم‌سازی «کاتینو» مختص به جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله برگزار می‌شود. «کاتینو ۴» شامل کارگاه‌های تخصصی از ایده تا فیلم‌نامه، کارگردانی و نشست‌های تخصصی انتقال تجربه و آشنایی با تهیه و تولید فیلم، جایگاه بازیگردانی، رابطه فیلم‌بردار و کارگردان، رابطه تدوینگر و کارگردان، آشنایی با صدابرداری و صداگذاری، طراحی صحنه و لباس، فرایند پیش‌تولید، اهمیت دیالوگ‌نویسی، شیوه ارائه طرح و فیلم‌نامه و... خواهد بود. علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره‌ها با مراجعه به سایت باشگاه فیلم سوره www.sourehfilm.ir می‌توانند در «کاتینو» ثبت‌نام کنند. شرط ورود به «کاتینو» ساخت یک فیلم است اما نه‌چندان حرفه‌ای؛ ثبت‌نام‌کنندگان حتی اگر با گوشی تلفن همراه فیلمی ساخته‌ و استانداردها را رعایت کرده باشند، پذیرفته خواهند شد.
  • هنر من خوب پریدن بود

    نخستین کنگره نویسندگان ایران یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری ایران دوره دهه ۱۳۲۰ بود که نیما یوشیج چهره مهم ایران در آن حضور داشت. این کنگره در تیرماه ۱۳۲۵ به دعوت انجمن روابط فرهنگی ایران و شوروی و با شرکت ۷۸نفر از نویسندگان، شاعران و محققان ایرانی برگزار شد. ریاست این کنگره را محمدتقی بهار بر عهده داشت و شاعران و نویسندگان مطرحِ آن دوران مانند احسان طبری، فاطمه سیاح، جلال آل‌احمد، صادق چوبک، م. به‌آذین، صادق هدایت، علی‌اکبر دهخدا و
  • ازخاطرات انتظامی تا گریه عمو قناد

    دنیای اقتصاد: در شامگاه نخستین شنبه تابستان دو چهره محبوب سینما و تلویزیون تقدیر شدند. در یک سو، سینماگران و سینمادوستان یکصد سالگی عزت سینما را جشن گرفتند و در سوی دیگر چهره‌های تئاتری و تلویزیونی به احترام مجید قناد، مجری پیشکسوت برنامه‌های کودک و نوجوان که به‌تازگی از بستر بیماری برخاسته بود، برخاستند.
  • پورشیرازی بهترین بازیگر «ترانسیلوانیا» شد

    دنیای اقتصاد: در اختتامیه‌ فستیوال فیلم ترانسیلوانیا در رومانی، حسن پورشیرازی برای بازی در فیلم سینمایی «پیر پسر» ساخته‌ اکتای براهنی، عنوان بهترین بازیگر را از آن خود کرد.همچنین فیلم سینمایی «پیر پسر» در دومین حضور بین‌المللی خود در بیست و سومین دوره‌ فستیوال ترانسیلوانیا عنوان بهترین اجرا و پرفورمنس را در بخش مسابقه‌ اصلی دریافت کرد. در این فیلم سینمایی علاوه بر پورشیرازی، حامد بهداد، لیلا حاتمی و محمد ولی‌زادگان ایفای نقش کرده‌اند. فیلم سینمایی «پیر پسر» به تهیه‌کنندگی مشترک بابک حمیدیان و حنیف سروری، پیش‌تر در اولین حضور بین‌المللی خود نیز در فستیوال فیلم روتردام هلند جایزه بهترین فیلم بخش پرده‌ بزرگ را از آن خود کرده است.
  • درگذشت یک ناشر قدیمی

    منوچهر حسن‌زاده، مدیر انتشارات «مروارید»، در ۹۱سالگی در آمریکا از دنیا رفت. انتشارات مروارید در سال ۱۳۴۰بنا به پیشنهاد مجید روشنگر و با مشارکت فریدون نیکنام، منوچهر حسن‌زاده و پرویز علی‌بیک تاسیس شد. نخستین کاری که انتشارات مروارید چاپ کرد، رمانی بود به نام «دلشکسته» کارِ ناتانیل وست که به ترجمه عبدالله توکل منتشر شد.
  • «محله چینی‌ها» سریال می‌شود

    دنیای اقتصاد: به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم «محله چینی‌ها» ساخته رومن پولانسکی در سال ۱۹۷۴، رابرت تاون، نویسنده فیلم‌نامه این فیلم سینمایی، در گفت‌وگو با ورایتی عنوان کرد که نگارش فیلم‌نامه سریال «محله چینی‌ها» با همکاری دیوید فینچر برای کمپانی نتفلیکس به پایان رسیده است. نخستین بار در سال ۲۰۱۹، رسانه‌ها از امضای قراردادی میان دیوید فینچر با کمپانی نتفلیکس برای ساخت سریال «محله چینی‌ها» خبر داده بودند. از آن زمان تاکنون، اطاعات جدیدی از این سریال فاش نشده بود و حالا رابرت تاون ۹۰ساله که نگارش فیلم‌نامه اصلی «محله چینی‌ها» را در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یکی از برترین فیلم‌نامه‌های سینمایی تاریخ بر عهده داشته، خبر داد که فیلم‌نامه سریال نیز کامل شده و آماده ساخت است. گفته می‌شود سریال «محله چینی‌‌ها» بر روزهای اولیه شخصیت جیک گیتس تمرکز دارد، زیرا او در شهری پر از فساد و ثروت کار می‌کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر