شماره روزنامه ۶۱۲۳
|

  • بازگشت نوبل ادبیات به آسیا

    دنیای اقتصاد: جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ به هان کانگ، نویسنده اهل کره جنوبی، رسید. چهره‌های آسیایی که قبل از این، این جایزه مهم را از آن خود کرده‌اند، مو یان از چین در سال ۲۰۱۲ و ایشی‌گورو از ژاپن در سال ۲۰۱۷ هستند. هان کانگ، نویسنده زن ۵۳ساله، با مجموعه آثارش که به گفته آکادمی «با نثر شاعرانه قدرتمندش با آسیب‌های تاریخی مواجه شده و شکنندگی زندگی انسان را آشکار کرده است» توانست جایزه صد و هفدهمین دوره این رویداد را آن خود کند؛ جایزه‌ای که برای نخستین بار به کره جنوبی و یک زن آسیایی می‌رسد و هشتمین جایزه‌ای است که برای قاره بزرگ به ارمغان می‌آورد. نکته عجیب این است که پس از توسعه اقتصادی کره جنوبی، حالا هنر و ادبیات این کشور نیز رشد عجیبی کرده و از یک سو فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایش در دنیا عرض‌اندام می‌کنند و از سویی دیگر ادبیاتش مورد توجه قرار می‌گیرد.
  • درگذشت طراح لوگوهای به‌یادماندنی

    دنیای اقتصاد: مصطفی اسداللهی، هنرمند پیشکسوت گرافیک که آثار مطرحی چون لوگوی شبکه خبر و باشگاه استقلال از او به یادگار مانده، در ۷۴سالگی درگذشت.
  • آواز مجتبی عسگری در کنسرت «مخمس»

    دنیای اقتصاد: گروه «نقش» به سرپرستی و آهنگسازی امیر شریفی جمعه ۲۷ مهر در آستانه پانزدهمین سال فعالیت خود، با برنامه‌ای جدید به نام «مُخمّس» در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می‌رود. این خواننده از شاگردان زنده‌یاد محمدرضا شجریان در این برنامه قطعات ‌و آوازی در دستگاه راست پنجگاه اجرا خواهد کرد. امیر شریفی، سرپرست گروه «نقش» که تا به امروز ۱۲ آلبوم مستقل را روانه بازار موسیقی کرده، از جمله هنرمندان فعال عرصه موسیقی است که طی سال‌های اخیر به عنوان مدرس و عضو هیات علمی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر به فعالیت‌های آموزشی و همچنین برگزاری کنسرت‌های متعدد مشغول بوده است. المیرا مردانه، نوازنده کمانچه، و محمد جعفرقاضی عسگر، نوازنده تمبک، دیگر اعضای اجرایی این کنسرت هستند. علاقه‌مندان برای تماشای کنسرت گروه موسیقی «نقش» پس از تهیه بلیت می‌توانند ساعت ۲۰:۳۰ به فرهنگسرای ارسباران مراجعه کنند.
  • روایت سخنگوی دولت از وضعیت درمانی منتقد تئاتر

    دنیای اقتصاد: در روزهای گذشته خبر بیماری رضا آشفته، روزنامه‌نگار و منتقد تئاتر، در شبکه‌‌های مجازی منتشر شد و واکنش‌های زیادی را به وجود آورد. در همین رابطه سخنگوی دولت در حاشیه سفر رئیس‌جمهور به ترکمنستان درباره آخرین وضعیت سلامت این روزنامه‌نگار توضیحاتی ارائه کرد.
  • توی چندمثقالی تمام هنرستان را به هم ریخته‌ای!

    دنیای اقتصاد: خیلی حساس است به او بگویند اقلیت. می‌گوید هر کس بگوید اقلیت جواب می‌دهم خودتی. من ایرانی‌ام و ریشه و فرهنگم در ایران است. یک بار در جواب اینکه چرا از ایران نرفته گفته کار من هم فرهنگی است و در خارج از ایران سعدی و حافظ و مولانا ندارم و از طرفی «بیزینس‌من» هم نبودم که بخواهم بروم. امرز سالروز تولد ۸۷سالگی لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر سرشناس ارکستر، است.
  • گیشه ۱۰۰۰میلیاردی در ۷ ماه

    دنیای اقتصاد: سینمای ایران در هفتیمن ماه سال به فروش ۱۰۰۰میلیاردی دست پیدا کرد و پیش بینی کارشناسان درست از آب درآمد. آنها گفته بودند فروش ۱۰۰۰میلیارد تومانی بسیار زودتر از سال گذشته به دست خواهد آمد که در نهایت در اولین ماه پاییز همین موضوع محقق شد.
  • مراسم سالگرد داریوش مهرجویی در نیاوران

    دنیای اقتصاد: کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد که مراسم اولین سالگرد درگذشت داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همراه با نمایش فیلم ماندگار «دایره مینا» فردا یکشنبه در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.داریوش مهرجویی متولد سال ۱۳۱۸ و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران بود که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است. آخرین فیلم او «لامینور» بود که در سال ۹۸ ساخته شد.
  • برپایی کارنمای شیراحمدی در «سیاه و کبود»

    دنیای اقتصاد: کارنمای انفرادی «سیاه و کبود» از آثار تجسمی حسین شیراحمدی در گالری باشگاه برپاست.
  • نمایشگاهی با همکاری موزه شانگهای و موزه ملک

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه مشترک موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای و کتابخانه موزه ملی ملک با عنوان «ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم» امروز شنبه در نگارخانه موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.
  • نمایش فیلم‌تئاتر «دیوار چهارم» در خانه هنرمندان

    دنیای اقتصاد: فیلم‌تئاتر «دیوار چهارم» به کارگردانی امیررضا کوهستانی چهارشنبه ۲۵مهر در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در‌می‌آید. این نمایش برداشتی آزاد از نمایش‌نامه «انگلستان» اثر تیم کروچ است که با اجازه‌ رسمی از سوی نویسنده مورد بازنویسی قرار گرفته است. این تئاتر تعاملی با بازی رامبد جوان و نگار جواهریان روی صحنه رفته بود.
  • اسکار سینمای فرانسه برای کارگردان «Z»

    دنیای اقتصاد: آکادمی فیلم فرانسه اعلام کرد از کوستا گاوراس، سینماگر یونانی-فرانسوی و پیشگام سینمای سیاسی با اعطای جایزه افتخاری سزار تقدیر می‌کند.این سینماگر مولف ۹۱ساله، بیشتر به خاطر سینمای سیاسی‌اش، از جمله فیلم برنده اسکار «Z» محصول ۱۹۶۹ شناخته می‌شود که روایتی تخیلی از ترور گریگوریس لامبراکیس، سیاستمدار دموکرات یونانی، در ۱۹۶۳ است که منجر به دیکتاتوری نظامی طولانی در این کشور شد.او همچنین برای ساخت فیلم انگلیسی‌زبان «گمشده» (۱۹۸۲) درباره ناپدید شدن یک روزنامه‌نگار آمریکایی در پی کودتای شیلی تحت حمایت ایالات متحده در سال ۱۹۷۳، به شهرت رسید.
  • آثار بزرگان نقاشی در نمایشگاه «توهمات انتزاعی»

    دنیای اقتصاد: نمایشگاه آثار انتزاعی هنرمندان تجسمی معاصر با عنوان «توهمات انتزاعی» فردا جمعه ۲۰ مهر در گالری آرتیبیشن افتتاح می‌شود. این نمایشگاه با هدف یادآوری ارزش هنر انتزاعی و تمرکز بر شاخه‌ای از این هنر با عنوان توهم‌گرایی انتزاعی که بیشتر با اشکال هندسی و فرم همراه است، گردآوری شده است. ایران درودی، فریده لاشایی، بهجت صدر، مسعود عربشاهی، مهدی سحابی، منیر زنده، رضا حسینی، عباس خنجر، همایون سلیمی، پانته‌آ سیروس، هیرو شیخ‌الاسلامی، عبدالحمید پازوکی و مصطفی دشتی، تعدادی از هنرمندانی هستند که آثارشان در این مجموعه به نمایش درمی‌آید.
  • دست رد جشنواره «برایتون» به حامیان مالی مرتبط با اسرائیل

    ایرنا: جشنواره «برایتون» که صدها هنرمند سرشناس جهانی را هر ساله در این شهر انگلستان به صحنه می‌آورد، اعلام کرد پس از انتقاد از روابط بانک «بارکلِیز» با شرکت‌های اسرائیلی، دیگر این بانک را به عنوان حامی مالی نمی‌پذیرد. این جشنواره قبل از رویداد ماه مه امسال با اعتراضاتی مواجه شد که خواهان حذف این بانک به دلیل حمایت از اسرائیل شده بودند. برخی از هنرمندان علاوه بر حضور نیافتن در جشنواره، نامه‌ای سرگشاده در مخالفت با حمایت مالی این بانک از صهیونیست‌ها امضا کردند.
  • رونمایی ۵ کتاب از ترجمه‌های لیلی گلستان

    دنیای اقتصاد: پنج عنوان کتاب از مجموعه «انسان‌های کوچک، آرزوهای بزرگ» که با ترجمه لیلی گلستان منتشر شده، امروز پنج‌شنبه در کتابسرای راوی رونمایی می‌شود. در این نشست ضمن رونمایی از کتاب‌های کوکو شنل، بروس لی، زاها حدید، مادر ترزا و استیو که به‌تازگی از سوی نشر فیل به چاپ رسیده است، پژمان نوروزی، طراح موزه و مروج علم، و پگاه رضوی، قصه‌گو و موزیسین، درباره این آثار سخن خواهند گفت. «انسان‌های کوچک، آرزوهای بزرگ» مجموعه کتاب‌هایی از زندگی چهره‌های تاثیرگذار جهان است. این کتاب‌ها با رویکردی داستانی، زندگی زنان و مردان تاثیرگذار صد سال گذشته‌ دنیا را روایت می‌کند. این مجموعه تلاش دارد کودکان را تشویق کند تا آرزوها و رویاهای خود را دنبال کنند و در مسیر تحقق آنها گام بردارند. علاقه‌مندان برای حضور در نشست رونمایی این پنج عنوان کتاب می‌توانند ساعت ۱۶ به کتابسرای راوی به نشانی خیابان ولیعصر بین سه‌راه زعفرانیه و پسیان مراجعه کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر