جشن موسیقی ایران زیر سایه حاشیه

گروه فرهنگ و هنر- دوشنبه شب چهره‌های سرشناس موسیقی ایران به تالار وحدت رفتند تا دومین جشن سالانه «موسیقی ما» را برگزار کنند. جشنی که توانست طیف‌های وسیعی از فعالان عرصه موسیقی را زیر یک سقف جمع کند و شبی خاطره‌انگیز را شکل بدهد. دوشنبه شب در تالار وحدت جایی برای سوزن انداختن وجود نداشت و قرار بود برگزیدگان موسیقی در سال ۹۲ معرفی شوند. داستان از این قرار بود که بیش از ۱۵۰ هزار کاربر اینترنتی در نظرسنجی سایت موسیقی ما شرکت کردند تا بهترین‌های حوزه موسیقی را انتخاب کنند؛ البته در این میان کارشناسان و هنرمندان هم نقش داشتند و ۲۰ شاخه هنر توسط آنها هم مورد ارزیابی قرار گرفت و در نهایت جایزه‌ها در دو بخش مردمی و کارشناسی، بین برنده‌ها تقسیم شد.

اعاده حیثیت حسین علیزاده از کامکار

شاید مهم‌ترین بخش برنامه وقتی شکل گرفت که حسین علیزاده روی صحنه رفت و با نام بردن از هوشنگ کامکار و اعلام حمایت رسمی از او برای نقد آثار موسیقایی‌اش حرف زد. هوشنگ کامکار که در هفته‌های اخیر اسیر حاشیه‌های زیادی شد و بحث و جدال زیادی را با حافظ ناظری پشت سر گذاشت، در این برنامه مورد حمایت استاد علیزاده قرار گرفت. این آهنگساز حتی پا را فراتر گذاشت و به نوآوری‌های شکل‌گرفته در موسیقی سال‌های اخیر حمله کرد. استاد حسین علیزاده در بخشی از حرف‌هایش گفت: درحال‌حاضر بسیاری از هنرمندان هستند که توهم نوآوری دارند. متاسفانه ما فقط تقلید می‌کنیم و تحولاتی را که در جریان موسیقی در دنیا اتفاق می‌افتد نوتر از موسیقی خودمان می‌دانیم؛ درحالی‌که ما در فکر خود نباید ایران و هویت ایرانی را فراموش کنیم. به اعتقاد من، تحول در این نیست که سازها را تلفیق کنیم. ما باید بدانیم که جایگاه موسیقی و نوع موسیقی چیست و در کجا قرار دارد.

وی افزود: در شب جشن موسیقی ما من اعاده حیثیت می‌کنم از هوشنگ کامکار که این روزها با او بد برخورد شده است. ما باید با زبان موسیقی به نقدها پاسخ دهیم نه با بی‌احترامی و بد صحبت کردن. ممکن است امشب خیلی‌ها از این حرف‌های من خوششان نیاید؛ اما من باید بگویم که جوان‌ها فکر نکنند که نگاه دیگری دارند و گویی از کره دیگری به زمین آمده‌اند و البته این نظر را هم دارند که هرچه موسیقی تقلیدی‌تر باشد، ایرانی‌تر و موفق‌تر است.

مجوز به پیشکسوت‌ها بدون بررسی

در ادامه همین برنامه پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم به کمک علیزاده شتافت و حرف‌های او را تایید کرد. او به مناسبت همین اتفاق‌ها، این نوید را داد که به‌منظور احترام و کرامت بزرگان موسیقی، فهرستی از استادان و هنرمندان پیشکسوت موسیقی در تمامی ژانرها تهیه شده که آثار هنرمندانی که در این فهرست قرار دارند دیگر توسط شورا بررسی نمی‌شود و به‌طور مستقیم و در یک پروسه بسیار کوتاه‌مدت مجوز کارهایشان صادر خواهد شد.

همخوانی یک ترانه نوستالژیک

بعد از برپایی این جشن یکی از نخستین خبرهایی که با سرعت در فضای مجازی منتشر شد و مورد استقبال کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، اجرای برنامه سیمین غانم خواننده پیشکسوت و همراهی جمعیت با او بود. در بخش تجلیل از این خواننده مردم یکصدا ترانه «گل گلدون من» این خواننده که ساخته فریدون شهبازیان است روایت کردند تا یکی از تماشایی‌ترین و خاطره‌انگیزترین لحظه‌های جشن شکل بگیرد.

کنایه‌های دوباره پورناظری به مدیر موسیقی

تهمورس پورناظری آهنگساز آلبوم پرطرفدار «نه فرشته ام، نه شیطان» یکی از آهنگسازانی بود که پیش‌بینی می‌شد آلبومش مورد توجه قرار بگیرد.او که در ماه‌های اخیر همراه با همایون شجریان در کنسرت‌های زیادی قطعات آلبومش را اجرا کرده و همیشه هم مورد توجه قرار گرفته است، بعد از دریافت تندیس خود در سخنانی گفت: مردم با حمایت‌هایی که از این آلبوم کردند، بزرگ‌ترین افتخار زندگی من را رقم زدند و من از همه آنها ممنونم ضمن اینکه از همایون شجریان به عنوان هنرمندی که این کار را با عشق خواند تشکر می‌کنم، البته از تمام کسانی که به هر نحوی از انتشار این آلبوم دل آزرده شدند بی نهایت عذر می‌خواهم. پورناظری در بخش دیگری از این جشن وقتی برای دریافت تندیس بهترین قطعه موسیقی اصیل ایرانی روی صحنه رفت یک بار دیگر سر بحث را باز کرد تا حاشیه‌ها ادامه پیدا کند.

پورناظری با لحنی کنایه‌آمیز خطاب به تماشاگران گفت: چقدر خوشحالم که استاد علیزاده راهی را باز کرد که مودبانه حرف بزنیم و البته نمی‌دانم چرا وقتی نوبت تقدیر از بانو سیمین غانم شد، مدیر دفتر موسیقی سالن اجرا را ترک کردند، این را هم برخلاف صحبت‌های آقای ارجمند بگویم که مجوزها هم یک هفته‌ای صادر نمی‌شود.

پاسخ کتبی آقای مدیر

انگار دعوای اهالی موسیقی در این جشن نمی‌خواست تمام شود.هنرمندان زیر یک سقف جمع شده بودند، اما گویا دل‌هایشان با یکدیگر صاف نشده بود. بعد از حرف‌های پورناظری پیروز ارجمند هم بیکار ننشست و نامه‌ای را به مجری داد که در آن به اظهارات تهمورس پورناظری پاسخ داده شده بود. ارجمند اعلام کرده بود که خروجش از سالن به‌دلیل تقدیر از سیمین غانم نبوده و به‌دلیل بدرقه فرد دیگری مجبور به ترک سالن شده است، ضمن اینکه کنسرت تهمورس پورناظری از سوی دفتر موسیقی لغو نشده و این صحبت‌های پورناظری تکذیب می‌شود.

فهرست کامل برگزیدگان دومین جشن سالانه «موسیقی ما»

بخش کارشناسی:

آلبوم موسیقی اصیل ایرانی: باده تویی (استاد حسین علیزاده)/ / آلبوم موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها: سربداران (بیژن کامکار، استاد فرهاد فخرالدینی)/ * آلبوم موسیقی پاپ: امپراتور (مهدی یراحی) یک لحظه عاشق شو (حمید حامی)/ قطعه موسیقی اصیل ایرانی: چرا رفتی؟ (آلبوم نه فرشته‌ام نه شیطان - همایون شجریان، تهمورس پورناظری)/ قطعه موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها: برف روی کاج‌ها (کارن همایونفر)/ قطعه موسیقی پاپ: امپراتور (آلبوم امپراتور - مهدی یراحی)/قطعه خارج از آلبوم موسیقی: تاوان (احسان خواجه‌امیری، علیرضا کهن‌دیری، روزبه بمانی)/ ترانه: امپراتور (آلبوم امپراتور - مونا برزویی)/ ترانه سرا (مجموعه آثار سال ۹۲): روزبه بمانی (آلبوم‌های امپراتور، شخصی و سایه سوم)/ آهنگساز سنتی: استاد حسین علیزاده (آلبوم‌‌های باده تویی‌، ملکه)/آهنگساز پاپ: شهاب رمضان (آلبوم‌‌های جشن تنهایی، ۲۸)/تنظیم‌کننده پاپ: رضا تاج‌بخش (آلبوم‌های‌ داروگ، اکسیژن، یک لحظه عاشق شو، یه حالی دارم این روزا، وقتی به تو فکر می‌کنم)/ نوازنده ساز‌های ایرانی: اردوان کامکار، ارسلان کامکار، کیوان ساکت، پژمان حدادی، علی قمصری، سهراب پورناظری/ نوازنده سازهای غیرایرانی: امید حجت، هومن نامداری، بابک ریاحی‌پور، علی جعفری پویان، همایون نصیری، آتنا اشتیاقی/ناشر آلبوم: ایران گام (صدرالدین حسین‌خانی)/ تهیه‌کننده کنسرت: ققنوس (محمد حسین توتونچیان)

بخش مردمی:

آلبوم موسیقی اصیل ایرانی: نه‌ فرشته‌ام، نه شیطان (همایون شجریان، تهمورس پورناظری)/ آلبوم موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها: باران تویی (گروه چارتار) بعد یازدهم (حافظ ناظری)/ آلبوم موسیقی پاپ: شخصی (فرزاد فرزین)/ قطعه موسیقی اصیل ایرانی: چرا رفتی؟ (آلبوم نه فرشته‌ام نه شیطان - همایون شجریان، تهمورس پورناظری)/ قطعه موسیقی تلفیقی، فیلم و سایر ژانرها: باران تویی (آلبوم باران تویی - گروه چارتار)/ قطعه موسیقی پاپ: یه خونه (آلبوم ۹۳ - بنیامین)/ قطعه خارج از آلبوم موسیقی: جاده یک‌طرفه (مرتضی پاشایی، مهرزاد امیرخانی)، نگرانتم (فرزاد فرزین، محمد شاکر، امیرمیلاد نیکزاد، حامد رجبی، مسعود محمدی)/ترانه: ماه عسل (آلبوم شخصی - روزبه بمانی)