پایان یک ممنوعیت عجیب؟

البته مدیران سیما در برهه‌های کوتاهی مثل شب یلدای سال ۱۳۹۴ در برنامه محمد صالح‌علاء در شبکه چهارم سیما، تصویر ساز عثمان محمد‌پرست و نوازندگی‌اش را روی آنتن بردند. گاهی هم از دور تصاویر محوی از ویولون و سه‌تار و... نشان داده‌اند اما سازها همچنان بیش از برخی چهره‌های سیاسی در بایکوت قرار دارند.

تغییر دولت و افزایش مطالباتی همچون رفع فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی و... امیدها برای نمایش ساز در تصویر را دوچندان کرده است. انتظار می‌رود با روی کار آمدن کابینه مسعود پزشکیان، همزمان با کاهش برخی محدودیت‌های اینترنتی، سیما هم دست به اصلاح برخی روندهای خود ببرد و سرانجام تلویزیون جمهوری اسلامی، صدای بی‌سیمای سازها را با تصویرشان کامل کند.

حالا محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر شورای هنر، در نشست خبری شورای هنر که به منظور تشریح سندهای هنری مصوب این شورا برگزار شد، گفته سند موسیقی توسط عالی‌ترین مقام صادر شده و وزارت کشور هم ابلاغیه داده؛ بنابراین هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی حق لغو هیچ کنسرتی را ندارد و طبق این سند، صداوسیما باید همه لوازم و سازها و آلات موسیقی را نشان دهد.

این مسوول فرهنگی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای سیاستگذار و قانون‌گذار در حوزه هنر است و شورایی به نام شورای هنر دارد که تا قبل از سال ۸۸اقدام‌های مهمی از جمله جایزه جلال آل‌احمد و فرهنگستان را انجام داد.

ایمانی‌ خوشخو گفت: مشکل اصلی در کشور جزیره‌ای عمل کردن است. دستگاه‌های مختلفی در هنر فعالیت دارند که هیچ ارتباطی با هم ندارند که بعضا موازی‌کاری هم دارند. این ناهماهنگی ضربه بدی به شورا زد.او  ادامه داد: در شورای هنر همه دستگاه‌های فرهنگی و هنری از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد، وزارت علوم و چند دستگاه دیگر عضویت دارند و این ناهماهنگی‌ها در شورا برطرف شد.دبیر شورای هنر گفت: سند موسیقی ۶۰ کشور از جمله ژاپن، کره جنوبی و حتی آفریقا برای تصویب سند موسیقی بررسی شده است تا این اصول سازنده و فراگیر هم بتواند عملیاتی شود.