برندهای ایرانی هالیوود

رضا بدیعی: او یک کارگردان ایرانی بود که بیشتر به خاطر فعالیتش در تولید فیلم و سریال در هالیوود مشهور بود. رضا بدیعی از اوایل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی پرداخت و در طول ۶ دهه گذشته بیش از ۴۳۰ قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخته است. به بدیعی لقب «پدرخوانده تلویزیون آمریکا» داده شده بود. از جمله فیلم‌ها و سریال‌هایی که بدیعی کارگردان آن‌ها بوده می‌توان به «تغییر مسیر» ، «بالاتر از خطر»، «هاوایی فایو او»، «بارتا»، «مرد شش‌میلیون‌دلاری»، «کاگنی و لیسی»، «بافی قاتل خون‌آشام» و «پیشتازان فضا» اشاره کرد.

رامین بحرانی: او نیز متولد آمریکاست و یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های سینمای مستقل آمریکا محسوب می‌شود که فیلم‌های بلند و همینطور فیلم‌های کوتاه او در جشنواره‌های کن، ونیز، برلین، تورنتو و ساندنس حضوری موفق داشته است.

راجر ایبرت منتقد معروف «شیکاگو سان تایمز»، «چاپ شاپ» دومین فیلم بلند بحرانی را به عنوان ششمین فیلم برتر سینمای جهان در دهه اول قرن بیست‌و‌یکم و بحرانی را به عنوان برترین کارگردان دهه گذشته انتخاب کرده است.

حسین امینی: او که فیلمنامه «درایو» اثر نیکلاس ویندینگ رفن را نوشته است، یکی از شناخته‌شده‌ترین ایرانیان فعال در سینمای جهان است. امینی که کارش را با نوشتن تله‌فیلم شروع کرده، در سال ۱۹۹۷ برای فیلم «بال‌های فاخته» نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد.

داریوش خنجی: خنجی که از پدری ایرانی و مادری فرانسوی در تهران متولد شده، با فیلمبرداری «هفت» و تیزرهای دیوید فینچر به شهرت رسید و برای فیلمبرداری «اویتا» نامزد اسکار شد. او با کارگردانان بزرگی همچون «برناردو برتولوچی»، «آلن پارکر»، «رومن پولانسکی»، «سیدنی پولاک»، «وونگ کار وای»، «وودی آلن» و «میشائیل هانکه» همکاری کرده است.

رامین جوادی: او متولد آلمان غربی و آهنگساز موسیقی متن فیلم و تلویزیون است. پدر او ایرانی و مادرش آلمانی است. در آمریکا به تحصیل در رشته موسیقی پرداخت. بعد از پایان تحصیلات، شروع به نوازندگی در یک گروه موسیقی در بوستون کرد و پس ‌از آن با هانس زیمر مشغول به کار شد. جوادی بیشتر به خاطر سریال تلویزیونی محبوب «بازی تاج و تخت» مشهور شده ‌است.