پوست‌اندازی صداوسیما

در روزهای اخیر چند اتفاق مهم افتاد که این نکته را به اثبات می رساند که صداوسیما وارد ریل‌گذاری جدیدی شده است. انتخاب پیمان جبلی به‌عنوان رئیس صداوسیما در هفته‌های اخیر واکنش‌های فراوانی را به‌وجود آورد و موافقانش می‌گفتند که می‌تواند تحولات این مجموعه را به سرانجام برساند. جبلی نیز در مراسم تکریم و معارفه‌اش گفته بود: صداوسیما برای اینکه امید و نشاط را ترویج کند، باید انعکاس‌دهنده صدا و دغدغه همه مردم باشد. مخاطب و ولی‌نعمت ما جمهور مردم هستند؛ نه اقشار خاص. با این حال خیلی‌ها فکر می‌کردند این حرف‌ها در حد شعار باقی بماند؛ اما انگار افت مخاطبان تلویزیون در سال‌های اخیر تاثیر خود را گذاشت و تیم مدیریتی جدید صداوسیما قصد دارند آب رفته را به جوی برگردانند و از این رو تغییرات خیلی سریع کلید خورده است. 

وقتی اوایل این هفته ماجرای «سیلی به استاندار» یک‌باره در شبکه‌های اجتماعی پیچید کمتر کسی فکر می‌کرد تلویزیون هم به این ماجرا بپردازد؛ ولی این اتفاق افتاد و پس از آن در روز سه‌شنبه نوبت به پخش گزارش‌هایی درباره «حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها» رسید. عجیب‌ترین اتفاق روز سه‌شنبه اما پرداختن به انتصاب فامیلی توسط علیرضا زاکانی، شهردار تهران در تلویزیون بود که بخش خبری ۲۰:۳۰ گزارش مفصلی درباره آن منتشر کرد. گفته‌های قبلی زاکانی در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری را با عمل این روزهایش مقایسه کرد و تعجب بیننده‌ها را برانگیخت. البته در همین مدت اظهارات مرتضی حیدری، مجری و کارشناس تلویزیون درباره دلایل سقوط بازار سهام نیز از جمله اتفاقاتی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. دیروز علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما در متنی که در اینستاگرام خود به صورت استوری قرار داد، نوشت: «سه‌شنبه در پی اختلال در سامانه کارت سوخت، آقای دکتر جبلی شخصا به‌صورت مستقیم حدود ۲ ساعت هدایت بخش‌های خبری را بر عهده داشتند. آنچه من انجام دادم صرفا قطع برنامه‌های همه شبکه‌های رادیویی و پخش خبر فوری بود که البته به همکارانم خیلی فشار آوردم و امیدوارم من را درک کنند.» با اینکه مدت زیادی از انتصاب‌های پیمان جبلی، رئیس جدید صداوسیما نمی‌گذرد، او دست روی نقاط مهمی گذاشت و برخی مدیران کلیدی این رسانه را پس از سال‌ها کنار گذاشت و روح تازه‌ای بر کالبد صداوسیما دمید. خبرگزاری مهر در همین رابطه نوشته است قدم بزرگ و جسورانه جبلی در اولین انتصابش برکناری مجید آخوندی پس از سال‌ها حضور در معاونت سیاسی طی دو دوره ضرغامی و علی عسکری بوده است. او در این انتصاب علیرضا خدابخشی را که خود از بدنه رسانه‌ای سازمان است به‌عنوان معاون سیاسی برگزید؛ فردی که شاید هنوز مناصب ویژه مدیریتی نداشته است؛ اما مثل خود جبلی، رسانه را تا سطوح دبیری و سردبیری و... پلکانی پیموده است. از طرفی برخی فعالان فرهنگی هم به این اتفاق‌ها واکنش نشان داده‌اند. عباس مقتدایی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس سازمان صداوسیما از پخش خبر انتصاب داماد زاکانی قدردانی کرد و از آن به‌عنوان گامی‌بلند برای انعکاس صدا و دغدغه جمهور مردم و فاصله گرفتن از اینکه این رسانه صرفا صدای احزاب، اقشار و افراد خاص باشد، یاد کرد. سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون نیز در توییتی نوشت: اختلال در جایگاه‌های سوخت با سکوت رسانه می‌توانست به بحران در کشور ختم شود؛ اما اطلاع‌رسانی سریع، صریح و برخط صداوسیما، روایت غالب و اصلی را شکل داد و حتی برخی از نهادهای غالبا محافظه‌کار را وادار به اطلاع‌رسانی کرد. استمرار این رویکرد اعتماد مردم به رسانه‌ملی را ترمیم خواهد کرد. کاربر دیگری نیز در همین رابطه نوشت: رویکرد امروز اخبار صداوسیما در ماجرای بنزین و زاکانی شهردار تهران، نشان داد می‌توان به بازگرداندن سازمان به جایگاه اصلی‌اش امید داشت؛ با صراحت و استقلال رسانه و گفتن ضعف‌ها اعتماد برمی‌گردد، نه با چشم بستن بر واقعیت‌ها. همه باید از این رویکرد حمایت کنیم تا فشارهای احتمالی جلوی این مسیر را نگیرد.

در همین رابطه محسن شاکری‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صداوسیما نیز عملکرد این سازمان درپوشش اخبار هک کردن جایگاه‌های سوخت و نبود بنزین را افتخارآمیز دانست. شاکری‌نژاد درباره سیاست متفاوت پیمان جبلی درباره پوشش اخبار بحران گفت: «آقای پیمان جبلی در ابتدای شروع کارشان، تاثیر مثبتی روی شبکه اطلاع‌رسانی صداوسیما گذاشتند. یکی از این موارد پوشش اخبار داماد آقای زاکانی و دیگری پوشش بحران هک سامانه سوخت بود و به نظرم این موضوع قابل تقدیر است و با همین رویکرد می‌تواند در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا کند؛ چون رسانه ملی تریبون نظام و انقلاب است و حسابش از جریان‌ها و رویکردهای سیاسی جدا است. در این دو روز شاهد رویکردهای بسیار خوبی از جانب مردم، استادان ارتباطات و رسانه بودیم و از روی دادن این اتفاق بسیار خوشحالیم و امیدواریم این رویه کماکان ادامه داشته باشد و روز به روز هم پررنگ‌تر شود.»