فرش قرمز سینما برای فوتبالی‌ها

دولت هم تلاش کرده است با ارائه وام‌های کرونایی ارزان قیمت، تا حدودی بار روی شانه سالن‌دارها را سبک کند. اما تا چرخ اکران نچرخد، آش همان آش و کاسه همان کاسه است و اوضاع سینما و سینمادارها بهتر نمی‌شود. بازگشایی سینماها از بیش از یک ماه گذشته هم آبی گرم نکرده و مجموعه‌های سینمایی خالی و بی‌مشتری در این روزهای گرم تنها دارند آب و برق به خورد کولرها می‎‌دهند و پول، خرج بازگشایی سینماها می‌کنند؛ بی‌آنکه دخل‌شان تکانی بخورد. صنعت سینمای ایران به‌طور میانگین در کل کشور روزانه ۱۰۰ مخاطب هم نداشته است. با این اوضاع حالا به تازگی ایده‌ دیگری برای نجات سینماها از بی‌تماشاگری شکل گرفته است؛ مدیرعامل موسسه تصویر شهر ضمن تشریح ایده اکران فوتبال و نیز برگزاری لیگ بازی‌های رایانه‌ای در پردیس سینمایی ملت، درباره شرایط بحرانی سینماداران هشدار داد.

هاشم میرزاخانی توضیح داد: جلسات متعددی با فعالان حوزه پخش در این مدت داشتیم. وزارت ارشاد باید فضایی ایجاد می‌کرد تا با یک تضمین و گارانتی مطمئن، چند فیلم کمدی در اوضاع ناشی از فشار روحی و اقتصادی بتوانند اکران شوند و خنده بر لب مردم بنشانند. این اتفاق هم رخ نداد. به همین دلیل ما در موسسه تصویرشهر براساس وظیفه ذاتی تعریف‌شده این مجموعه برای آنکه بتوانیم خدمات فرهنگی به مردم تهران ارائه کنیم، برنامه‌ریزی‌هایی کردیم. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در زمینه راه‌اندازی چند سالن روباز سینما در شهر اقداماتی انجام داده است. با همکاری موسسه تصویر شهر، نشر شهر و مجموعه باغ کتاب یک سالن ۷۰۰ نفره در مجموعه باغ‌کتاب به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شود که با ظرفیت بالا می‌تواند خدمات سینمایی، نمایشی و موسیقایی به مردم ارائه دهد. در چندین پارک هم برنامه‌ریزی‌های مشابهی داریم تا بتوانیم فضایی را در شرایط کرونایی برای استفاده مردم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا طی یک برنامه‌ریزی مشترک با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای میزبان لیگ بازی‌های دیجیتال در مجموعه پردیس سینمایی ملت خواهیم بود و پنج‌شنبه و جمعه این هفته، گیمرهای بزرگ کشور در این مجموعه جمع می‌شوند و جوایز ارزنده‌ای تا ۲۵۰میلیون تومان هم در آیین اختتامیه این رویداد اهدا خواهد شد. سالن‌های کوچک این مجموعه برای حوزه گیم قابل استفاده خواهد بود و خانواده‌ها می‌توانند با خیال راحت به سینما بیایند و چند ساعتی با خیال راحت و با صدای دالبی، از بازی جمعی لذت ببرند.

سالن‌های سینمایی وقتی فاقد محتوای مناسب برای اکران هستند چه باید بکنند؟ فقط نگهداری و روشن نگه داشتن چراغ این سالن‌ها کلی هزینه دارد. با این تمهیدات تنها تلاش داریم تنفس مصنوعی به سالن‌های سینمایی بدهیم. شرایط سالن‌های سینما، شرایط رو به موت است و تلاش داریم سینماها را زنده نگه داریم.

وی درباره استمرار برنامه‌هایی مانند اکران فوتبال یا میزبانی از بازی‌های رایانه‌ای در سالن‌های سینما هم توضیح داد: برنامه‌ریزی‌ای که ما داریم در راستای ادامه این اکران‌ها است و تلاش داریم چند فرهنگسرا را هم درگیر این برنامه‌ها کنیم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بتوانیم میزبان مردم باشیم.

با این همه به نظر می‌رسد که ایده‌های متفاوت برای بازگرداندن مردم به سالن‌های سینما چندان موفقیت آمیز  نباشد. علت اصلی آن است که بیشتر مردم با توجه به اهمیت حفظ فاصله اجتماعی و لزوم چرخش هوای آزاد در مکان اجتماع‌های عمومی ترجیح می‌دهند کمتر به سینما بروند.

افزایش سطح واکسیناسیون عمومی در تابستان پیش رو و کاهش شیوع بیماری کرونا در ماه‌های آینده احتمالا تنها راه برون رفت سینما از بحران کنونی است.