شماره روزنامه ۶۱۱۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۳ دنیای اقتصاد

اخبار صنعت و معدن - روزنامه شماره ۶۱۱۳

  • توسعه صنعتی بدون صنعت!

    دنیای اقتصاد -امیررضا انگجی: اقتصاد ترکیه طی ۲۰سال پس از بحران مالی سال ۲۰۰۱ گام‌های مهمی به سوی رشد پایدار برداشته و میانگین نرخ رشد سالانه آن حدود ۵.۷درصد بوده است. اما کیفیت این رشد، به‌ویژه از سال ۲۰۰۷، بدون هیچ بهره‌‌‌وری، ارتقای تکنولوژیک محدود، تخصیص نادرست قابل‌توجه منابع به بخش ساخت‌وساز و افزایش عظیم اعتبار، ضعیف بوده است. از طرفی این رشد نیز عموما به صورت نابرابر توزیع شده است. این رشد بی‌کیفیت و نابرابر در چارچوب بدتر شدن نهادهای اقتصادی بوده که زیربنای آن نهادهای سیاسی رو به زوال است.
  • ۱۹ سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند

    دنیای‌اقتصاد: براساس اولین آمار منتشرشده از وضعیت سدهای کشور در سال آبی جدید از اول مهرماه تا روز شنبه، ۱۹سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند و حجم آب موجود در مخازن ۴۷‌درصد است.
  • دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل توانیر گفت: برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم‌برابر هزینه تامین، تا ۱.۵برابر الگو ۱.۵برابر هزینه تامین و تا ۲.۵برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵برابر الگوی مصرف ۵برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود.
  • کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در ۱۴۰۴

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن اشاره به کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۴ از آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۴‌هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا پایان سال آینده خبر داد.
  • تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای فراتر از کاغذ امیدی برای توسعه پایدار در بخش معدن

    یاسر عرب‌نژاد / وکیل و مشاور حقوقی در حوزه فعالیت‏‏‌های اقتصادی و رفع موانع
    بخش معدن به‌‌‌عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد کشور، نقشی بی‌‌‌بدیل در تامین مواد اولیه صنایع مختلف ایفا می‌کند. اهمیت این بخش زمانی بیشتر نمایان می‌شود که به اهداف تعیین‌‌‌شده در قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم؛ جایی که رشد سالانه ۱۳‌درصدی و افزایش ۲۰درصدی اشتغال در بخش معدن پیش‌بینی شده است. با وجود این، بسیاری از تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ها و اسناد مشابه، به‌‌‌دلیل کلی‌‌‌گویی و عدم‌تعریف دقیق اهداف، تنها روی کاغذ باقی‌مانده‌‌‌اند و به مرحله اجرا نمی‌‌‌رسند. سوال این است که آیا تفاهم‌‌‌نامه ۲۸شهریور ۱۴۰۳ میان کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، دبیرخانه شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی کرمان نیز از این دسته است؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر