شماره روزنامه ۶۰۹۹
|

  • تشدید ناترازی برق در سال‌های آتی

    دنیای اقتصاد: مهم‌ترین‏‏‌ عارضه‏‏‌ای‏‏‌ که‏‏‌ صنعت‏‏‌ برق در سال‌های‏‏‌ اخیر به‏‏‌ آن دچار شده، ناترازی‏‏‌ در تامین‏‏‌ و تقاضای‏‏‌ برق در ایام اوج مصرف است‏‏‌. بررسی‏‏‌ شاخص‏‏‌های‏‏‌ کلان بخش‏‏‌ برق در سال ١٤٠٢ نشان می‌دهد که اگرچه‏‏‌ ظرفیت‏‏‌ اسمی‏‏‌ نیروگاه‌های‏‏‌ کشور ۱.۷درصد افزایش‏‏‌ یافته‏‏‌، اما رشد تقاضای‏‏‌ برق در زمان پیک‏‏‌ ۵.۸درصد بوده و به‏‏‌ همین‏‏‌ دلیل‏‏‌ ناترازی‏‏‌ برق شدت گرفته‏‏‌ است‏‏‌. همچنین بار تامین‌نشده در اوج تقاضا در سال ۱۴۰۲، ۱۲۴۴۳مگاوات بوده است. این میزان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۹۶۹۰ و ۱۱۹۲۶مگاوات بوده که بیانگر افزایش ۲۸.۴درصدی و تشدید ناترازی برق است.
  • توسعه صادرات فولاد؛ اولویت دولت چهاردهم

    دنیای‌اقتصاد: وزیر صمت راهبردهای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم را ایفای نقش مستمر و متعهدانه‌‌ تشکل‌های بخش خصوصی دانست و تاکید کرد که در تلاشیم تا زمینه اجرای این راهبرد را فراهم کنیم.
  • مصرف ۱۵‌درصد از آب شرب تهران توسط ۵‌درصد شهروندان

    دنیای‌اقتصاد: معاون درآمد و امور مشترکان آبفای استان تهران گفت: ۵‌درصد از تهرانی‌ها ۱۵‌درصد از آب شرب تهران را مصرف می‌کنند که برای این مشترکان علاوه بر اخطار، محدودیت‌هایی در روز ایجاد می‌شود.
  • ترویج گفتمان رقابت‌‌‌پذیری و توسعه فضای رقابتی

    دنیای‌اقتصاد: یازدهمین پیش‌‌‌نشست از سلسله پیش‌‌‌نشست‌‌‌های اولین همایش سالانه بین‌المللی تنظیم‌‌‌گری و سیاستگذاری رقابت در ایران با عنوان « The first Online Seminar on Regulation and Competition Policy» در راستای افزایش تعاملات بین‌المللی مرکز ملی رقابت‌‌‌ با حضور سخنرانانی از آنکتاد، بریکس، سازمان همکاری‌‌‌های شانگهای و کشورهایی نظیر روسیه، هند و انگلستان، به صورت برخط برگزار شد. محمود دودانگه، نایب‌‌‌رئیس شورا و مرکز ملی رقابت اظهار امیدواری کرد که این نشست و جلسه، سرآغازی باشد برای آنکه بتوانیم رقابت و رقابت‌‌‌پذیری را با دنیا، با نگاه یکپارچه جلو ببریم و در نهایت بتوانیم با پیوندهایی که با نهادهای مختلف برقرار می‌‌‌کنیم، بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی را به جایگاه بالاتری در حوزه رقابت‌‌‌پذیری برسانیم.
  • حلقه گمشده صنعت

    دنیای اقتصاد -فاطمه صالحی: در عصر رقابت جهانی و پیشرفت ســریع فــناوری، کشورهای در حال توسعه با چالش‏‏‌های متعددی در زمینه صنعتی‏‏‌سازی و ارتقای توان رقابتی خود مواجه هستند. یکی از مسائل مهم در این زمینه، انتخاب استراتژی مناسب برای دستیابی به دانش فنی و توسعه صنعتی است. در این میان، دو رویکرد اصلی قابل تشخیص است: تمرکز بر نوآوری داخلی و شرکت‌های دانش‏‏‌بنیان یا تلاش برای انتقال دانش فنی از کشورهای پیشرفته. بررسی تجربیات کشورهای مختلف نشان می‌دهد که انتقال دانش فنی و سرمایه‌گذاری روی یادگیری فناورانه می‏‏‌تواند راهکاری موثرتر و کم‏‏‌هزینه‏‏‌تر برای کشورهای در حال توسعه باشد. این رویکرد بر این اصل استوار است که «چرخ پیش‌تر اختراع شده و نیازی به اختراع مجدد آن نیست»؛ در عوض، تمرکز باید بر یادگیری استفاده از فناوری‏‏‌های موجود و بومی‏‏‌سازی آنها باشد.
  • ضرورت توجه دولت به نظرات بخش خصوصی در حوزه معدن

    دنیای‌اقتصاد: در نشست کمیسیون معدن اتاق ایران، تاکید شد: برای تحقق رشد ۱۳درصدی بخش معدن، دولت باید توجه جدی به نظرات بخش خصوصی در دو سطح برنامه و راهبرد و انتصاب افراد داشته باشد.
  • ذخیره سدها تا ۵۰ درصد افزایش یافت

    دنیای‌اقتصاد: براساس آخرین آمار، از ابتدای سال آبی تا تاریخ هفدهم شهریورماه، حجم آب موجود در مخازن سدها ۵۰‌درصد است.
  • بارش ۱۰ استان کشور کمتر از حد نرمال

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب، رفع ناترازی آب و بهبود محیط کسب‌وکار صنعت را از اهم برنامه‌‌‌های وزیر نیرو خواند و گفت: وزارت نیرو اجرای برنامه هفتم را آغاز کرده و آیین‌‌‌نامه‌‌‌ها و دستورالعمل‌‌‌های آن نیز در دست تدوین است.
  • غایبان اشتغال صنعتی

    دنیای اقتصاد : زنان در بسیاری از جوامع و حتی کشورهای توسعه‏یافته با تبعیض‏های آشکار و پنهان بسیاری در ورود به بازار کار و حتی محیط کار مواجه هستند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال۱۴۰۲ به ۱۴.۲درصد رسیده که افزایشی ۰.۶درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. این افزایش اگرچه مثبت است، اما همچنان فاصله عمیقی با نرخ مشارکت ۶۸.۴درصدی مردان دارد. با وجود رشد مشارکت اما شاهد کاهش سهم زنان از کل اشتغال در بخش صنعت از ۲۶.۶درصد به ۲۵.۷درصد هستیم.
  • مصرف برق خانگی ایران؛ ۱.۵برابر ترکیه

    دنیای‌اقتصاد: ناظر عالی شرکت‌های توزیع برق با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در ایران برخلاف جامعه جهانی رو به افزایش است، گفت: مقایسه میزان برق مصرفی در بخش خانگی ایران با سایر کشورها به دلیل تفاوت منبع تامین انرژی خانگی در کشورهای مختلف اساسا مقایسه صحیحی نیست.
  • همراستایی سیاست خارجی و تجارت خارجی

    محمود بازاری / کارشناس حوزه تجارت خارجی
    جلب مشارکت مردم برای تحقق رشد تولید و توسعه صادرات غیرنفتی، ضرورت انکارناپذیری از گذشته و برای حال و آینده کشور است و قطعا این مشارکت در بستری فرهنگی و اجتماعی به‌عنوان زیرساخت اساسی همراه با اراده سیاسی و تامین الزامات آن از سوی حاکمیت و دولت شکل خواهد گرفت.رویکرد توازن و عملگرایی سیاست خارجی در دولت چهاردهم به‌منظور آماده‌سازی افکار جهانی برای شروع همکاری‌های مجدد با اقتصاد ایران پیام نویدبخشی است که با پیگیری و مطالبه مستمر مردم می‌تواند مسیرهای تازه‌ای را برای ایجاد تعاملات سازنده منطقه‌ای و بین‌المللی با اولویت مراودات تجاری گشوده و همراستا با دیپلماسی فعال سیاست خارجی، اهداف تجارت خارجی کشور و به‌ویژه صادرات غیرنفتی را محقق کند.
  • افزایش ۲۳ درصدی تولید انرژی نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر

    دنیای‌اقتصاد: انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در مردادماه سال‌جاری از ۲۶۴میلیون کیلووات ساعت فراتر رفت.به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، براساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولید پراکنده، انرژی تولیدی نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در سال‌جاری تاکنون بالغ بر ۱۲۸۰میلیون کیلووات ساعت بوده است. بر این اساس، تولید انرژی نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر در مرداد‌‌‌ماه سال‌جاری ۲۶۴میلیون کیلووات ساعت گزارش شده است که نسبت به ماه گذشته یک‌درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳‌درصد رشد نشان می‌دهد.
  • فعال شدن بخش تعاون برای کمک به رفع ناترازی برق

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر تعاون گفت: با ورود بخش تعاون به تولید برق، در قالب تعاونی‌‌‌های نیروگاهی تولید ۶۰۰مگاوات برق برای سه‌سال برنامه‌‌‌ریزی شده و قرار است ۲۰۰مگاوات برق درحوزه انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر تولید شود.
  • فلات ایران گرفتار کم‌بارشی انباشته

    دنیای‌اقتصاد: براساس داده‌‌‌های سازمان هواشناسی میزان بارش تجمعی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۲۳۲.۵میلی‌متر رسیده که معادل بارش نرمال در این بازه زمانی است.
  • سهم اندک تجدیدپذیرها از تولید برق

    دنیای اقتصاد: سهم انرژی‌‌‌های پاک در تولید برق در ایران همچنان اندک است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در انتهای سال۲۰۲۳، حدود ۸۷‌درصد از برق ایران به وسیله گاز طبیعی تامین شده و مشارکت منابع تجدیدپذیر کمتر از ۵‌درصد بوده است و باد و خورشید حدود یک‌درصد سهم داشتند. این در حالی است که میانگین جهانی مشارکت منابع تجدیدپذیر بالاتر از ۱۳درصد است. این موضوع بیانگر عقب‌‌‌ماندگی ایران در سرمایه‌گذاری روی انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر