طلای 14 عیار سیاه می‌شود

گروه صنعت و معدن - تولید در همه کشورها و جوامع به سمت افزایش کیفیت، مرغوبیت و مشتری در حال حرکت است و کالایی که تولید آن نمی‌تواند با این مشخصات همراهی کند به ناچار از بازار خارج خواهد شد. کاهش مطلوبیت کالا در شرایط خاص هرگز اقدامی مناسب نبوده و احتمال آسیب زدن به آن کالا را در آینده افزایش خواهد داد. با این حال در شرایط کنونی انتخاب ۴ عیار جدید ۴، ۹، ۱۴ و ۱۷ برای زیورآلات در ایران می‌تواند به معنی کاهش مطلوبیت زیورآلات ساخت داخل فرض شود در آینده بازار این کالا را تحت تاثیر قرار دهد، به گفته برخی از کارشناسان بااجرای طرح پیشنهادی گرایش مردم به طلای وارداتی افزایش خواهد یافت، اما با توجه به ممنوعیت واردات مصنوعات طلا به کشور می‌توان گفت قاچاق این کالا به کشور بیش از پیش افزایش خواهد یافت و این امر تنها ضرر تولیدکنندگان داخلی را به همراه خواهد شد. از سوی دیگر به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران کاهش عیار طلا افت کیفیت این کالا را به همراه خواهد داشت و به مرور زمان با از بین رفتن رنگ آن به کالایی بلااستفاده بدل خواهد شد. با این حال رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران معتقد است به دلیل قیمت بالای مصنوعات طلا حجم زیادی از سرمایه مردم به سمت بازار بدلیجات حرکت کرده، این در حالی است که بدلیجات به هیچ‌وجه قابلیت بازیافت و برگشت سرمایه‌ خانواده‌ها را ندارد، اما با اجرای طرح پیشنهادی می‌توان از هدر رفت سرمایه خانوارها جلوگیری کرد. درخواست پیشنهادی این شائبه را به وجود آورده که طرح پیشنهاد تنها برای دور زدن ممنوعیت‌های جدید صورت گرفته، به طوری که برخی از کارشناسان معتقدند در خواست صورت گرفته با هدف دور زدن ممنوعیت صادرات طلا و جواهر مطرح شده و نیاز متقاضیان در آن کمتر مدنظر قرار گرفته است.

وزن کاهش یابد نه عیار

محمد کشتی‌آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز در این خصوص می‌گوید: طرح مذکور در حد پیشنهاد است و هنوز بررسی برای اجرای آن نهایی نشده و احتمال رخ داد آن بسیار اندک است. به گفته او سال‌ها است که عیار ۱۸ در کشور پذیرفته شده و تغییر آن موجب می‌شود تا مردم عیار جدید را نپذیرند. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش که آیا به لحاظ قانونی منعی برای اجرای این طرح وجود دارد یا خیر نیز عنوان کرد: برای اجرای طرح باید قانون تغییر کند که این امر نیز زمان بر است و این امر اجرای طرح پیشنهادی را غیر ممکن می‌کند. اگرچه کشتی آرای بر طولانی بودن پروسه قانونی کردن این طرح تاکید می‌کند، اما رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران اظهار امیدواری کرد که طرح پیشنهادی در کمترین زمان ممکن قانونی شود. نکته منفی کاهش عیار طلا، رفتن توجه خریداران به طلای خارجی است، زیرا مردم طلای با عیار بالاتر را بیشتر می‌پسندند. کشتی‌آرای در خصوص پیشنهاد عرضه طلای ۱۴ عیار اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که این کار ایجاد می‌کند، استفاده بیشتر از طلای خارجی است و این موجب زیان فعالان صنعت طلا در کشور می‌شود. وی ادامه داد: راه منطقی کاهش قیمت مصنوعات طلا در شرایط فعلی، کاهش وزن آنها است، با این اقدام هم پول کمتری توسط مشتری پرداخت خواهد شد و هم دیگر مشکل کاهش عیار وجود ندارد. رییس‌اتحادیه کشوری طلا و جواهر در همین مورد گفت: کاهش عیار طلا به سادگی امکان‌پذیر نیست، بلکه باید برخی استانداردهای سازمان استاندارد در این زمینه تغییر کند و همچنین سلیقه و نظر مردم در این باره لحاظ شود، زیرا آنها مصرف‌کنندگان اصلی این محصولات هستند. کشتی آرای خاطرنشان کرد: اعضای اتحادیه طلا و جواهر به عده محدودی خلاصه نمی‌شوند، بلکه فعالان این بخش در همه استان‌ها باید در این باره اظهار نظر کنند و در مجموع اگر نتیجه‌ای حاصل شد، در همان راستا باید اقدام شود. وی تاکید کرد: به سرعت نمی‌توان درباره کاهش عیار طلا مخالفت یا موافقت کرد و باید نظرات فعالان این بخش و مردم را جویا شد. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: فرهنگ و نگرش مردم ایران به عیار بالای طلا معطوف است، به همین دلیل در مناطق مرکزی و حتی جنوبی از عیار بالاتر از ۱۸ هم استفاده می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با عرضه طلای ۱۴ عیار برخی سوءاستفاده‌ها به وجود آید و طلای ۱۴ عیار به جای ۱۸ عیار عرضه شود؟ گفت: این مساله امکان‌پذیر نیست، زیرا با کنترل‌ها و ارقامی که روی مصنوعات حک می‌شود، عیار طلا کاملا قابل تشخیص است.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل در این باره این است که توجه مردم از طلای داخلی به طلای خارجی معطوف می‌شود، زیرا طلا با عیار بالاتر، خوشرنگ‌تر و زیباتر و مورد پسند مردم است.

طلای ۱۴ عیار سیاه می‌شود

احمد وفادار رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: توجه به عیار پایین، طلای ۱۴ عیار پس از مدتی رنگ می‌بازد و سیاه می‌شود. وفادار در مورد پیشنهاد عرضه طلای ۱۴ عیار به «فارس» گفت: طلای ایران قبل از انقلاب اسلامی ۱۷ و ۱۸ عیار بود و کسانی که طلای ۱۸ عیار می‌فروختند، مشتری بیشتری داشتند، یا اغلب مردم طلا با عیار بالاتر را ترجیح می‌دهند. وی با اشاره به عرضه طلای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ عیار در منطقه خاورمیانه، افزود: در آن زمان با مشورت پیشکسوتان صنف تصمیم گرفته شد، تنها سه نوع طلای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ برای مناطق مرکزی، یزد، و کرمان و مناطق جنوبی عرضه شود. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: این روش ادامه یافت، تا جایی که طلای ۱۷ عیار بدون مشتری ماند و دیگر تولید نشد و جای خود را به طلای ۱۸ عیار داد. وی با اشاره به علت پیشنهاد برخی افراد برای عرضه طلای ۱۴ عیار گفت: استدلال پیشنهاددهندگان این است که چون با افزایش قیمت طلا، قدرت خرید طلای مردم کاهش یافته، برای کاهش قیمت، عیار طلا را به ۱۴ کاهش دهیم، اما اگر طلای ۱۴ عیار ساخته شود، اعتبار طلا از بین می‌رود. وفادار گفت: علاوه بر از بین رفتن اعتبار طلای ایران در بین مردم کشور، این اعتبار در خاورمیانه هم از بین می‌رود و صادرات مصنوعات تولیدی در حوزه خلیج فارس متوقف خواهد شد.

وی گفت: تنها کشورهای روسیه، آلمان، انگلیس و برخی مناطق آمریکا در دنیا طلای ۱۴ عیار تولید می‌کنند و در سایر کشورها، عیار طلا ۱۸ است. وفادار ادامه داد: کشور ایتالیا که مرکز تولید طلا در جهان است، طلای ۱۸ عیار تولید می‌کند.

مخالفت فعال ۵۰ساله در بازار طلا

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: در این باره با سازمان استاندارد مذاکراتی صورت گرفته و با توجه به تجربه ۵۰ ساله فعالیت بنده در این صنف، ما در برابر پیشنهاد طلای ۱۴عیار مخالفت می‌کنیم و مانع از این اقدام می‌شویم.

به گفته وفادار، عده‌ای می‌خواهند با عرضه طلای ۱۴ عیار بتوانند طلای ۱۲ و ۱۰ عیار عرضه کنند.

وفادار تصریح کرد: طلای ۱۴ عیار با توجه به عیار پایین طلا، پس از مدتی سیاه می‌شود و حالت طلایی خود را از دست می‌دهد. وی با بیان اینکه این پیشنهاد انجمن سازندگان طلا ارائه شده، افزود: عباد محمدولی و عده‌ای از همکاران او این پیشنهاد را مطرح کرده‌اند، در حالی که اغلب هم‌صنفان وی با این کار مخالف هستند.