این فناوری با ویژگی‌‌‌های خاص خود امکان ورود به هر صنعتی را دارد. معدن و صنایع معدنی نیز از بلاک‌چین برای برطرف‌کردن چالش‌‌‌های خود استفاده می‌کنند. بلاک‌چین، امنیت و شفافیت را در معاملات تجاری، تغییرات ایجادشده در طرح‌‌‌ها، اسناد و سایر قراردادهای تجاری فراهم می‌کند. این جنبه‌‌‌ها می‌‌‌توانند بلاک‌چین را با صنعت معدن مرتبط کنند.

کاربرد بلاک‌چین در معادن را در چند مورد زیر می‌‌‌توان بررسی کرد:

• مهندسی، برنامه‌ریزی و واگذاری: انجام عملیات مهندسی واگذاری اطلاعات مکانی، مراحل پیچیده، بدون ساختار و بی‌نظمی ایجاد می‌کند. مدیریت این حجم وسیع اطلاعات هزینه‌‌‌های زیادی در بر دارد و البته پراشتباه خواهد بود. از طرف دیگر حفظ امنیت این داده‌‌‌ها بسیار دشوار است. بلاک‌چین به عنوان دفتر اسناد امن و منظم می‌‌‌تواند به‌مراتب هزینه‌‌‌ها را کاهش دهد.

• انطباق و مدیریت قرارداد‌‌‌های معدنی: شرکت‌های معدنی باید تاییدیه‌‌‌های مستندات ایجادشده در فرآیندهای اکتشاف، برآورد ذخایر، طراحی معدن و فرآیندهای برنامه‌‌‌ریزی را مدیریت کنند. آنها به دنبال بهبود مکانیزم نگهداری و کنترل داده‌‌‌ها هستند. بلاک‌چین قابلیت ردیابی مستندات میزان ذخایر را برای گزارش‌‌‌دهی بهبود می‌‌‌بخشد. کاربرد داخلی آن را می‌‌‌توان این‌گونه بیان کرد که اطلاعات دست‌اول را می‌‌‌توان بدون خطا در اختیار سازمان بورس قرارداد تا سهامداران با خیال راحت پیگیر قراردادها و فعالیت‌‌‌های شرکت شوند.

• امنیت سایبری: تغییرناپذیری و امنیت این شبکه باعث شده است تا در مقابل حملات سایبری، امن و پایدار باشد.

• رهگیری زنجیره ارزش: از بلاک‌چین می‌‌‌توان برای ردیابی مواد، در زنجیره ارزش، از استخراج ماده معدنی تا محصول نهایی استفاده کرد. این اطلاعات را می‌‌‌توان به صورت مرحله به مرحله به مشتری نهایی نشان داد. از طرف دیگر می‌‌‌توان از این داده‌‌‌ها برای پیش‌بینی روند تولید محصول نهایی در کشور استفاده کرد.

• نگهداری و تعمیر تجهیزات: پایگاه داده مدون و کامل از سن تجهیزات و نحوه عملکرد آنها بر بستر بلاک‌چین می‌‌‌تواند بهترین ابزار برای تامین، نگهداری و تعمیر تجهیزات در معادن و کارخانه‌ها باشد. این فناوری نوین همچنین می‌‌‌تواند باعث افزایش ایمنی در معادن شود. افزایش ضرایب ایمنی، هم از طریق رهگیری رفتار کارکنان در معدن و هم از طریق جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌های تجهیزات و نحوه عملکرد آنها امکان‌‌‌پذیر است. بلاک‌چین با ویژگی‌‌‌های بی‌‌‌شمار ناگفته خود می‌‌‌تواند تاثیرات چشمگیری بر توسعه معادن داشته باشد.

 

اولین دوره همایش معدن‌‌‌کاری دیجیتال در راستای به‌‌‌کارگیری تکنولوژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نوین صنعت معدن‌‌‌کاری، به همت گروه رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای «دنیای‌اقتصاد» و با معرفی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پیشرو در این زمینه و آموزش مفاهیم و مقدمات معدن‌‌‌کاری دیجیتال طی روزهای ۲۱ تا ۲۳شهریورماه سال‌جاری به صورت حضوری در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. افرادی که تمایل به حضور در این همایش دارند، می‌‌‌توانند با شماره تلفن‌‌‌های ۴۲۷۱۰۱۸۰، ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۸۹ تماس حاصل کرده یا برای کسب اطلاع بیشتر به سایت events.den.ir مراجعه کنند.