به گزارش خبرگزاری مهر، وحید یعقوبی در مورد وضعیت تولید فولاد، اظهار کرد: هنوز آمار رسمی تولید فولاد تکمیل نشده؛ اما براساس برآوردها در خردادماه نسبت به اردیبهشت‌ماه به دلیل محدودیت تامین برق که از ۱۵ خردادماه اعمال شد، کاهش تولید داشتیم. این کاهش به اندازه کاهش تولیدی که سال گذشته داشتیم نیست.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: امسال با توجه به اینکه محدودیت تامین برق براساس برنامه صورت‌گرفته، محدودیت‌ها مدیریت شد؛ از این رو کاهش تولید فولاد در سال‌جاری به اندازه پارسال نیست. به نظر می‌رسد به صورت میانگین در تیرماه کاهش تولید ۲۰درصدی داشته باشیم.

یعقوبی تصریح کرد: عمده دلیل کاهش تولید فولاد محدودیت‌های برقی است. اما چند نکته دیگر نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ عدم‌توازن در زنجیره محصولات فولاد وجود دارد، از این رو برخی از کارخانه‌های ذوب القایی توان ادامه کار را ندارند. در حال حاضر این کارخانه‌ها ۵میلیون تن فولاد تولید می‌کنند؛ اما در کنار محدودیت‌های برقی، با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی، هزینه تمام‌شده محصولاتشان با قیمت فروش همخوانی ندارد.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد وضعیت صادرات فولاد نیز اظهار کرد: کاهش چندانی در صادرات فولاد نداشتیم؛ اما با توجه به اعمال عوارض صادراتی در ابتدای سال ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد تاثیر این سیاست در تیر و مرداد خود را نشان دهد؛ زیرا قراردادهای فولاد دو تا سه‌ماهه است. پس از انتشار آمار رسمی، کاهش تولید و صادرات را به‌وضوح خواهیم دید.