وی با بیان اینکه تحقیقات ما باید مبتنی‌بر نیازهای بهره‌وری سازمان‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه باشد، گفت: در این دوره شرکت‌های برگزیده، شرکت‌هایی بودند که در یک فرآیند زمانی ۳ تا ۴ ساله، موفق به دریافت تندیس شدند. این جریان، جریانی است که انتهای روشنی دارد چراکه فرآیندگونه و مبتنی بر آموزش است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: فرآیند ارزیابی‌های ایمیدرو، مبتنی بر بازخورد و اصلاح است. وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در جایزه بهره‌وری سالانه رشد داشته است، تصریح کرد: طبق آمار میزان رضایت شرکت‌ها از نحوه ارزیابی‌ها در این دوره، ۶/ ۸۶‌درصد بوده است و به‌دنبال این هستیم که این میزان رضایت با رفع مشکلات به ۱۰۰‌درصد برسد. غریب‌پور در تشریح دو سیاست جدید ایمیدرو برای دوره بعدی جایزه بهره‌وری، گفت: استفاده از فرصت‌های «بهبود» شناسایی شده در فرآیند ارزیابی جایزه بهره‌وری به‌منظور تهیه فهرست اولویت‌های پژوهشی و همچنین الزام شرکت‌های تابعه ایمیدرو برای حضور در فرآیند ارزیابی بهره‌وری، از سیاست‌های ایمیدرو برای دوره بعدی این همایش خواهد بود. رئیس هیات‌عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: کشور راهی جز پرهیز از اعمال سلیقه و تبدیل بهره‌وری به یک جریان مستمر ندارد. مدیر آموزش،‌ پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز در این مراسم گفت: شرکت‌هایی که متقاضی حضور در این جایزه شده‌اند خود را در سطوح مختلف بهره‌وری به محک گذاشته‌اند. غلامرضا ملاطاهری با اعلام اینکه امسال به‌منظور توسعه مدل بهره‌وری، از ظرفیت‌های دانشگاه امیرکبیر در ارزیابی‌ها استفاده کردیم، افزود: در ارزیابی‌ها دو حوزه «مدل بهره‌وری بخش معدن و صنایع معدنی» و «ارزیابی پروژه‌ها بهبود» مورد توجه بوده است. وی تصریح کرد: همه‌گیری ویروس کرونا فرآیند ارزیابی شرکت‌ها را دشوار کرد اما با توجه به اهمیت مقوله بهره‌وری در ایمیدرو، ارزیابی‌ها به‌صورت غیرحضوری و ویدئو‌کنفرانس انجام شد.

معرفی ۹ پروژه بهبود بهره‌وری

همچنین در مراسم هفتمین دوره جایزه ملی بهره‌وری معادن و صنایع معدنی  ۹پروژه برتر در بخش «بهبود بهره‌وری» در هفتمین جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی معرفی شد. در آیین پایانی هفتمین جایزه ملی بهره‌وری معدن و صنایع معدنی که با حضور رئیس هیات‌عامل ایمیدرو برگزار شد، شرکت‌های سیمان‌کرمان،‌ فولاد غدیر ایرانیان، آلومینای ایران، سنگ‌آهن گهر‌زمین، فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان، ‌فولاد خراسان، ملی صنایع مس و فولاد‌مبارکه به‌ترتیب توانستند پروژه برتر بهبود بهره‌وری را ارائه دهند.

در این مراسم که به‌صورت مجازی برگزاری شد، تولید سیمان چاه‌نفت فراساحل، بومی‌سازی آنالایزر گاز در واحدهای احیای مستقیم، افزایش بهره‌وری در فرآیند بازیافت سود و کاهش در هدر رفت سود کاستیک و آلومینا، بهینه‌سازی فرآیند حفاری و آتشباری با استفاده از روشPower deck & Air deck، کاهش مصرف الکترود گرافیتی، طراحی و ساخت دستگاه جمع‌آوری، بازیابی گازهای CFC سیستم‌های سرمایشی، افزایش آماده به‌کاری تجهیزات انتقال مواد از طریق اتصال طولی نوارهای با عرض ۱۲۰۰ و ۱۸۰۰ به‌جای نوار با عرض ۲۶۵۰ شاتل کانوایر، طراحی و ساخت ماشین کاتدکنی امورلیچینگ میدوک و بهینه‌سازی و تولید تختال مناسب گرید API X۶۰MS برای خطوط انتقال نفت‌خام ترش گوره به جاسک به ترتیب به‌عنوان ۹ پروژه برتر در بهبود بهره‌وری معرفی شدند. در آیین تقدیر از ۲۵ شرکت بهره‌ور و ۹ پروژه بهبود بهره‌وری، پیش از ظهر دیروز (یکشنبه) با حضور خداداد غریب‌پور رئیس هیات‌عامل ایمیدرو برگزار شد.