کارنامه صنعت در ثلث اول

بررسی آمار تولید ۴۸ قلم کالای منتخب «صنعتی، معدنی و پتروشیمی» نشان دهنده آن است که تولید به لحاظ سهم گروه‌های دارای رشد مثبت از کل کالاها، ثلث اول سال ۹۹ را با رشد ۵/ ۶۲ درصدی به پایان رسانده است. داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که از میان محصولات منتخب ارزیابی شده در مدت زمان مورد بررسی ۳۰ محصول ثلث اول سال را با رشد سپری کرده‌اند و ۱۷ محصول نیز افت تولید داشته‌اند و یک محصول نیز چهار ماه نخست سال را بدون تغییر سپری کرده است. ارزیابی‌‌‌های صورت ‌‌گرفته همچنین نشان‌دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل به پنج محصول«الیاف اکریلیک»، «ماشین لباسشویی»، «انواع تلویزیون»، «وانت» و «لاستیک خودرو» اختصاص داشته است. قرار گرفتن دو محصول ماشین لباسشویی و انواع تلویزیون در میان محصولاتی که در مدت زمان مورد بررسی بیشترین رشد تولید را داشته‌اند موجب شده تا «گروه لوازم خانگی» در میان محصولات صنعتی با تولید یک میلیون و ۱۳۳ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی به رشد ۸/ ۳۶ درصدی دست پیدا کند و این امر موجب شد تا به این طریق بالاترین رشد در میان محصولات صنعتی به این گروه اختصاص یابد. قرارگیری این گروه در میان محصولاتی که رشد تولید داشته‌اند در حالی است که سال گذشته به‌دلیل کمبود قطعه این گروه با مشکل تولید مواجه شده‌ بود و بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی تولید در پایین‌ترین ظرفیت را به‌منظور حفظ خطوط تولید در دستور کار قرار داده بودند، اما با توجه به داده‌های اعلام شده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی تولیدکنندگان این گروه توانسته‌اند افت تولید خود را جبران کنند و میان محصولات منتخب با رشد تولید قرار گیرند.

روند بهبود تولید در مدت زمان مورد بررسی در حالی است که شاخص مدیران خرید (شامخ) کل اقتصاد مربوط به تیر ۹۹ همچون چهار ماه گذشته نسبت به کمبود و افزایش قیمت خرید مواد اولیه و لوازم موردنیاز تولید هشدار داده بود. در تیرماه امسال شامخ کل اقتصاد به ۴۷/ ۴۵ واحد رسیده که نسبت به ماه قبل ۹۳/ ۲ واحد معادل ۴۲/ ۶ درصد افت کرده است و فعالان اقتصادی این افت را از یکسو به‌دلیل تعطیلات تابستانی برخی از بنگاه‌ها و بخشی دیگر ناشی از کاهش شدید تقاضا و فروش نسبت داده بودند؛ روند طی شده هرچند به گونه‌ای باید در وضعیت تولید بنگاه‌های صنعتی، معدنی و پتروشیمی مشاهده می‌شد اما داده‌های اعلام شده از وضعیت تولید ۴۸ محصول منتخب نشان دهنده آن است که بسیاری از بنگاه‌های تولیدی توانسته‌اند چهار ماه منتهی به تیر سال ۹۹ را با رشد سپری کنند.

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت « الیاف اکریلیک»، «ماشین لباسشویی»، «انواع تلویزیون»، «وانت» و «لاستیک خودرو» از جمله کالاهای منتخبی هستند که بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند.

آمار اعلام شده درخصوص تولید « الیاف اکریلیک» نشان می‌دهد در این دوره زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۵۹ درصدی برای این گروه ثبت شده است، مجموع تولید «الیاف اکریلیک» در دوره زمانی مورد بررسی ۹۴/ ۱ هزار تن بوده است. در مدت مشابه سال قبل تولیدکنندگان الیاف اکریلیک موفق به تولید ۷۵ هزار تن از این محصول شده بودند. تولید «ماشین لباسشویی » در این دوره زمانی نیز برابر ۲۹۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۷۰درصدی را رقم زده است؛ ‌مجموع «ماشین لباسشویی» تولید شده در مدت مشابه سال قبل برابر ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ دستگاه بوده است. تولید «انواع تلویزیون» نیز بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۳۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون در کشور تولید شده است که در مقایسه با تولید ۲۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه تلویزیون تولیدی در مدت مشابه سال گذشته رشدی بیش از ۶۱ درصدی برای این کالا ثبت شده است. «وانت» تولیدی در این دوره زمانی نیز برابر ۲۵ هزار و ۲۸۳ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۳۲ درصدی را رقم زده است. ‌مجموع وانت تولید شده در مدت مشابه سال قبل برابر با ۱۹ هزار و ۱۱۹ دستگاه بوده است.

تولیدکنندگان «لاستیک خودرو» نیز با تولید حدود ۸۵ هزار تن لاستیک خودرو توانستند جایگاه پنجم را به خود اختصاص دهند و از این طریق رشد حدود ۲۸ درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کنند؛ مجموع تولید این محصول در دوره زمانی سال گذشته برابر ۶۶ هزار و ۴۰۰ تن بوده است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به کالاهای «چرم»، «روغن ساخته شده نباتی»، «سموم دفع آفات نباتی»، «سیگارت» و «الیاف پلی‌استر» تعلق داشته است. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۱۰ میلیون فوت مربع «چرم»، در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۲۳ درصدی داشته است؛ تولید این محصول در دوره مشابه سال قبل برابر با ۱۳ میلیون فوت مربع بوده است. «روغن ساخته شده نباتی» تولید شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر ۴۷۰ هزار و ۹۰۰ تن بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افتی حدود ۱۹ درصدی داشته است. روند تولید «سموم دفع آفات نباتی» نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده که در مقایسه با تولید سال گذشته افت تولید ۵/ ۱۸ درصدی برای این محصول ثبت شده است. «سیگارت» تولید شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۱۴ میلیارد نخ بوده که افت بیش از ۱۸ درصدی داشته است. اما روند تولید «الیاف پلی استر» نیز در دوره زمانی مورد بررسی افتی بیش از ۱۳ درصدی را تجربه کرده است. مجموع تولید الیاف پلی استر در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۶۱ هزار و ۷۰۰ تن بوده، این در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۷۱ هزار و ۴۰۰ تن در کشور تولید شده بود.

آمار تولید معدن

ازسوی دیگر، مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت زمان مورد بررسی از میان ۹ محصول منتخب معدنی، سه محصول افت و ۶ محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌‌‌ها نشان می‌‌دهد در مدت زمان مورد بررسی، پنج محصول «شمش آلومینیوم خالص»، «سیمان»، «فولاد خام»، «محصولات فولادی» و «کاتد مس» به ‌ترتیب بیشترین میزان تولید را در میان محصولات معدنی ثبت کرده‌اند. اما محصولات معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند در برگیرنده سه محصول «ظروف چینی»،  «شیشه جام» و «کنسانتره زغال‌سنگ» می‌شود.

محصولات منتخب شیمیایی

در بخش کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز از میان ۱۳ محصول، در مجموع ۸ محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند. رشد تولیدی‌های منتخب شیمیایی و پتروشیمی که در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند شامل «اپوکسی رزین (ER) »، «پلی بوتادین رابر» (PBR)، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (ABS)، «پلی‌اتیلن» (PE) و «پلی استایرین» (PS) می‌شود. اما داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی سه محصول «پلی اتیلن ترفتالات (PET )، «استایرن بوتادین رابر» (SBR) و «پلی وینیل کلراید» (PVC) افت تولید را داشته‌اند.