شماره روزنامه ۶۰۵۰
|

  • سقوط آزاد تولید صنعتی

    دنیای اقتصاد: شاخص مدیران خرید اقتصاد که نشانگر رونق یا انقباض فعالیت‌های تولیدی است در خردادماه امسال در پایین‌ترین رقم ۴۴ماه اخیر قرار گرفته و همچنان حاکی از فضای رکودی اقتصاد و چشم‌انداز منفی محیط کسب‌وکار است. قطعی برق، مشکل تامین مواد اولیه و ارز و همین‌طور نااطمینانی، از عوامل مهم کاهش این شاخص هستند. اقتصاد ایران بدون رفع چالش‌ها و ریسک‌های فعالیت‌های تولیدی و صنعتی که موتور پیشران توسعه در تمام کشورهاست، نخواهد توانست به رشد بلندمدت پایدار دست یابد.
  • ضرورت اجرای مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود محیط کسب‌وکار

    دنیای‌اقتصاد: وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌‌‌ای به سرپرست ریاست‌جمهوری اعلام کرد: با گذشت بیش از سه‌ماه از ابلاغ آیین‌‌‌نامه اجرای مواد ۲۴ و ۳۰ قانون بهبود محیط کسب‌وکار و تاکید مکرر دولت مبنی‌‌‌بر تغییر ندادن ناگهانی مقررات، این سیاست‌‌‌های کلیدی دولت توسط برخی دستگاه‌‌‌های اجرایی به‌‌‌نحو مطلوب اجرا نمی‌شود.
  • ۲۵درصد قبوض برق خانگی تهرانی‌ها رایگان شد

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ گفت: ۲۵‌درصد قبوض برق خانگی صادرشده در شهر تهران از ابتدای خردادماه، رایگان شده است.
  • تحول در بهره‌‌‌وری با هوش مصنوعی

    حسن ولی‌بیگی /سرپرست گروه پژوهش‌های محیط کسب‌وکار
    به عقیده اقتصاددانان، یکی از منابع اصلی رشد اقتصادی پایدار بلندمدت، بهره‌‌‌وری است، همچنان‌که به عقیده کروگمن، «بهره‌وری همه‌چیز نیست، اما در بلندمدت، تقریبا همه‌چیز است». به عقیده وی دلیل اهمیت بهره‌‌‌وری این است که «توانایی یک کشور برای بهبود استاندارد زندگی خود در طول زمان تقریبا به طور کامل به توانایی آن در افزایش تولید به ازای هر کارگر بستگی دارد». بر این اساس رشد قوی و پایدار بهره‌‌‌وری در بلندمدت می‌‌‌تواند تضمین‌کننده افزایش رفاه یک جامعه باشد. این در حالی است که به گزارش سازمان بهره‌‌‌وری آسیایی در سال ۲۰۲۳، اقتصاد ایران در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۰ در تمامی شاخص‌‌‌های بهره‌‌‌وری (متوسط رشد سالانه بهره‌‌‌وری کل عوامل تولید منفی ۰.۸درصد، رشد بهره‌‌‌وری سرمایه منفی ۱.۴‌درصد و رشد بهره‌‌‌وری نیروی کار منفی ۰.۷درصد) با رشد منفی مواجه بوده است که این روندها حاکی از آن است که بهره‌‌‌وری به‌عنوان موتور محرک رشد در اقتصاد ایران در یک‌دهه گذشته خاموش بوده است.
  • ۳۷‌درصد حجم سدهای کشور خالی است

    دنیای‌اقتصاد: براساس آخرین آمار از وضعیت سدهای مهم کشور، در حال حاضر ۳۷‌درصد حجم سدهای کشور خالی است و میزان بارش‌‌‌ها نسبت به سال قبل، ۳درصد افزایش داشته است.
  • اثر خود تحریمی

    دنیای اقتصاد -میثم قریشی: انواع کالاهای صادرشده توسط یک کشور، یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده آسیب‌پذیری آن کشور در‌برابر شوک‌های اقتصادی برون‏‏‏‏‌زا هستند. اکثر کشورهای درحال‌توسعه برای درآمدهای صادراتی به کالاهای خام وابسته هستند و از ۱۴۱ کشور درحال‌توسعه، ۹۵ کشور برای حداقل ۵۰‌درصد از درآمد صادراتی خود به کالاهای با ارزش‏‏‏‏‌افزوده پایین وابسته هستند. قیمت‏‏‏‏‌ جهانی کالاها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت نوسان زیادی دارد و گاهی اوقات تا ۵۰‌درصد در یک سال‌تغییر قیمت اتفاق می‌افتد؛ علاوه‌بر این، نوسان قیمت در طول زمان و در طیف وسیعی از کالاها در حال افزایش است.
  • چرا توسعه صادرات مهم است؟

    امیررضا انگجی: صادرات اغلب به‌عنوان موتور رشد اقتصادی درنظر گرفته می‌شود؛ اما در سطح بین‌المللی نیاز به تامین مالی اولیه دارد. حدود صد کشور در سراسر جهان آژانس‌‌‌‌‌های توسعه صادرات را برای تامین مالی تجاری و همین‌‌‌‌‌طور برای حمایت از صادرکنندگان کشورشان راه‌اندازی کرده‌اند.
  • افزایش ۱۱‌درصدی خرید تضمینی گندم

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از واریز ۱۲‌هزار و ۴۸۲‌میلیارد‌تومان دیگر از مطالبات گندمکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۵۲‌هزار و ۶۱۴‌میلیارد‌تومان از مطالبات کشاورزان ۱۷ استان بابت پول خرید تضمینی گندم پرداخت شده‌است.
  • کاهش سقف ثبت‌سفارش بازرگانان جدید

    دنیای‌اقتصاد: بر اساس اطلاعیه سامانه جامع تجارت، از این پس تنها امکان ثبت‏‏‏‏‏‏‌سفارش تا سقف «۱۰۰‌هزار دلار» برای بازرگانان جدید وجود دارد. پیشتر امکان ثبت‌سفارش تا سقف ۵۰۰‌هزار دلار برای بازرگانان وجود داشت. به گزارش خبر‌‌‌گزاری تسنیم، از این پس برای بازرگانانی که از ابتدای سال‌۱۴۰۳ موفق به اخذ کارت بازرگانی شده‌اند، میزان ۱۰۰‌هزار دلار سهمیه بازرگانی درنظر گرفته می‌شود. بازرگانان دارای شرایط فوق می‌توانند حداکثر به میزان ۱۰۰‌هزار دلار اقدام به ثبت‏‏‏‏‏‏‌سفارش کنند. طبق اعلام سامانه جامع تجارت، این سهمیه فقط برای پرونده‏‏‏‏‏‏‌های با حالت ثبت‌سفارش «هیچکدام» و برای ثبت‏‏‏‏‏‏‌سفارش تعرفه‌های مجاز بازرگانی قابل‌استفاده خواهد بود.
  • موانع توسعه تجارت برق

    دنیای اقتصاد: صادرات برق ایران در سال‌های اخیر سهم‌ بسیار کمی‌ از تولید را به‌ خود اختصاص داده است‌. عمده صادرات برق ایران نیز به‌ کشور عراق بوده و این نشان از موانعی بر سر راه توسعه تجارت برق دارد. چه راه‌هایی برای غلبه بر این موانع وجود دارد؟
  • ماتریس رانت در صنعت

    دنیای اقتصاد-امیررضا انگجی : دولت چهاردهم در شرایطی کار خود را آغاز می‌کند که با چالش‌ها و موانع بسیاری در پیشبرد اصلاحات روبه‏‏‏‏‌روست. از آنجا که عدالت و توسعه در چارچوب برنامه‌های دولت جدید قرار دارد، تبیین چند مساله محوری پیرامون توسعه در ایران از اهمیت اساسی برخوردار است. توسعه بدون شناخت دو متغیر اساسی تعیین عملکرد اقتصادی امکان‌پذیر نخواهد بود. این دو متغیر عبارتند از: ساختار حل و فصل سیاسی کشور به‌مثابه توزیع قدرت سازمان‌های سیاسی و ساختار فضای رانت به‌مثابه ماتریس فرصت‌های اقتصادی و گروه‌های شکل‌گرفته در این ماتریس. ساختار نهادی جامعه بازتاب تعامل میان این دو متغیر است و بسته به ماهیت فضای رانت و حل‏‏‏‏‌وفصل سیاسی، سیاست‌هایی که در فضای تعامل با دولت مورد چانه‏‏‏‏‌زنی قرار می‌گیرد نوع تکامل قابلیت‏‏‏‏‌ها و توسعه نهادی جامعه را تعیین می‌کند.
  • شرط توسعه حکمیت اتاق بازرگانی

    دنیای اقتصاد: یکی از مراکز موردتایید مراجع بین‌المللی در داوری اختلافات تجاری، مراکز داوری اتاق‌های بازرگانی است. در قراردادهای داخلی و به‏‏‏‏‌خصوص در قراردادهای بین دو شخص در دو کشور مختلف، توافق بر ارجاع اختلاف به مراکز داوری، عرف رایجی است و کمتر امکان دارد حل و فصل اختلافات تجاری بین بازرگانان و فعالان اقتصادی به نهادی مشابه دادگستری برود؛ چراکه مراجعه و حل دعاوی در دادگستری معمولا فرآیندی طولانی و پرهزینه دارد، ضمن اینکه ممکن است قاضی تخصص لازم در زمینه موضوع خاص را نداشته‌باشد. تخصص‏‏‏‏‌گرایی و رسیدگی کارشناسی به پرونده‏‏‏‏‌های تجاری، هزینه پایین‌تر و زمان کوتاه‌تر داوری از جمله مزیت‌های مرکز داوری اتاق بازرگانی است، با این‌وجود توانمندسازی نهاد داوری، شرط توسعه حکمیت اتاق بازرگانی است.
  • خرید تضمینی گندم

    دنیای‌اقتصاد: مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد؛ ۶.۳میلیون ‌تن گندم تاکنون از کشاورزان خرید تضمینی شده‌است. به‌گزارش خبر‌‌گزاری مهر، سهراب سهرابی، مجری طرح گندم و برنج وزارت جهادکشاورزی گفت: براساس گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا)، میزان خرید تضمینی گندم تا پایان روز جمعه ۱۵ تیر ماه به میزان ۶.۳میلیون‌ تن و ارزش گندم خریداری‌شده معادل ۱۱۱‌هزار ‌میلیارد‌تومان است. وی افزود: تاکنون ۵۲.۶هزار‌ میلیارد‌تومان معادل ۴۷‌درصد از پول گندم‌‌‌‌‌‌کاران پرداخت شده‌است و پیگیری‌های لازم برای پرداخت مابقی مطالبات ادامه دارد.
  • سهم مرغ لاین آرین به ۳۰ ‌درصد می‌رسد

    دنیای‌اقتصاد: رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از معرفی ۶نژاد مرغ بومی تخم‌‌‌‌‌گذار در سال‌گذشته خبر داد و گفت: برنامه اقدامات اصلاح‌نژادی خوبی برای مرغ‌گوشتی لاین آرین انجام‌شده تا طی پنج سال‌لاین آرین بتواند بیش از ۳۰‌درصد بازار گوشت مرغ را به خود اختصاص بدهد. حسن خمیس‌آبادی در گفت‌‌‌‌‌وگو با «ایرنا» درباره اقدامات اصلاح‌نژادی مرغ لاین آرین و عدم‌وابستگی به‌ سویه‌‌‌‌‌های دیگر مرغ‌گوشتی، افزود: لاین آرین می‌تواند با سویه‌‌‌‌‌های وارداتی که در تامین گوشت مرغ کشور سهم دارند، رقابت‌کرده و سهمی از بازار را به خود اختصاص دهد.
  • قانون الزام به‌ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول؛ نیازمند بسترسازی

    دنیای‌اقتصاد: اعضای کمیسیون حقوقی اتاق ایران با اشاره به قانون الزام به‌ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول و زیرساخت‌های اجرایی آن، تاکید کردند: بسترهای لازم برای اجرای موفق این قانون مهیا نیست. در نشست کمیسیون حقوقی، حمایت‌های قضایی و مقرراتی اتاق ایران زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون الزام به‌ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، بررسی شد و به اعتقاد اعضای این کمیسیون، بسترهایی که برای اجرای این قانون نیاز است، هنوز فراهم نشده و با این حساب نمی‌توان به اجرای موفق قانون امیدوار بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر