شماره روزنامه ۶۱۰۵
|

  • خسارت تولید اصفهان از خاموشی‌ها

    دنیای اقتصاد-اصفهان/نفیسه زمانی‌نژاد: توقف تولید، خرابی دستگاه‌‌‌ها و ابزار برقی، هدررفت مواد و محصول حین ساخت، اخلال در زنجیره‌‌‌های متصل تولیدی، نابسامانی و سردرگمی‌‌‌ در برنامه‌‌‌های کاری از چالش‌‌‌هایی است که قطعی‌‌‌های مکرر برق به‌‌‌ویژه خاموشی‌‌‌های بدون برنامه برای بخش صنعت به دنبال می‌‌‌آورد. موضوعی که جدا از تورم، تحریم و مشکلات اقتصادی، صنعت و تولید را به خود مشغول کرده است. به‌‌‌طوری که با هر قطعی برق در یک واحد صنعتی خساراتی سنگین وارد می‌‌‌آید که نتیجه نهایی آن چیزی جز افزایش نرخ کالای تولیدشده و بار مضاعف برای مصرف‌کننده نیست.
  • کشاورزی سازگار با آذربایجان شرقی

    دنیای‌اقتصاد - تبریز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید ۱۸‌هزار و ۶۸۴ تن گیاهان دارویی در سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: آذربایجان شرقی رتبه اول کاشت گیاهان دارویی در طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور را داراست و سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان به ۱۰‌هزار هکتار افزایش می‌‌‌یابد.
  • بررسی چالش‏‏‌های اقتصادی استان گلستان

    دنیای‌اقتصاد-گرگان: چالش‌‌‌های اقتصادی استان گلستان و راهکارهای برون‌‌‌رفت از مشکلات پیش رو در کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان بررسی شد. رضا مبصری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان در این جلسه گفت: استان گلستان نقش بسزایی در امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند، ولی از مزایای آن در تولید و رونق اقتصادی بهره‌مند نیست. مبصری معتقد است: توزیع متوازن منابع در کشور مهم است و توزیع باید عادلانه و منطبق با شاخص‌‌‌های استان‌ها باشد و توسعه متوازن تنها به معنی توسعه یکسان در همه نقاط کشور نیست، بلکه به این معنی است که همه مناطق به ظرفیت‌‌‌های لازم برای توسعه دسترسی داشته باشند و منابع حاصل از رشد اقتصادی به همه بخش‌‌‌های مختلف کشور برسد.
  • تغییر رویکرد لازمه توسعه هوشمند شهرها است

    دنیای‌اقتصاد‌-تبریز: شهردار تبریز گفت: تبدیل سریع شهرهای جهانی به شهرهای پویا با استفاده از سیستم‌های مدرن و ابزارهای هوشمندسازی در مدیریت شهری و ارائه خدمات شهری مدرن و بهینه به شهروندان نیازمند تغییر رویکردهای سنتی در مدیریت زیرساخت‌‌‌های شهری است. یعقوب هوشیار که به نمایندگی از کشورمان در پنجمین نشست هفته دیجیتال قازان سخنرانی کرد، اظهار کرد: خروجی تغییر در رویکردهای قدیمی در مدیریت زیرساخت‌‌‌های شهری بهبود سطح زندگی مردم و رفاه شهروندان هر شهر است.
  • تبدیل کیش به شهر هوشمند

    دنیای‌اقتصاد- کیش: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین اختتامیه جشنواره فاوا گفت: جزیره کیش می‌تواند با ارائه اینترنت پرسرعت، نخستین شهر هوشمند کشور و محل فعالیت شرکت‌های فناورانه باشد. رحیم سرهنگی با اشاره به طرح جامع جزیره کیش گفت: این منطقه آزاد کشور دارای نقشه راه و سند استراتژیک است که براساس این سند که مبتنی بر ویژگی‌‌‌های اقلیمی جزیره کیش است نوع فعالیت صنایع مشخص شده است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: با توجه به لزوم توسعه صنایع غیرآلاینده در این جزیره، یکی از حوزه‌‌‌های پیشنهادی، حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
  • احیای تولید در آذربایجان‌‌‌‌شرقی

    دنیای‌ اقتصاد – تبریز: سرپرست استانداری آذربایجان‌‌‌‌ شرقی گفت: در سه سال گذشته ۷۰۲ واحد صنعتی، خدماتی و کشاورزی راکد و غیرفعال استان احیا شد که از جمله آنها می‌‌‌‌توان به ماشین‌‌‌‌سازی تبریز اشاره کرد. تراب محمدی در مراسم افتتاح واحد تولید فیلم تک‌‌‌‌لایه از پلی‌‌‌‌اتیلن در مراغه افزود: احیای واحدهای راکد و تزریق اعتبار به طرح‌‌‌‌های نیمه‌‌‌‌تمام در حقیقت از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم بود. وی با بیان اینکه ۲۵ درصد باقی‌مانده از عملیات اجرایی سد «قیزقلعه‌‌‌‌سی» در دولت سیزدهم تکمیل شد، اضافه کرد: با افتتاح این سد ۲۰هزار هکتار از اراضی منطقه در مرحله نخست زیرکشت قرار می‌‌‌‌گیرد.
  • تجارت با ترکمنستان از گلستان

    دنیای‌اقتصاد- گرگان: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و بازرگانی گرگان با اشاره به سفر مهم هفته گذشته قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان به ایران و دیدار وی با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و امضای تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین گفت: اجرایی شدن موافقت‌نامه‌‌‌ها در این خصوص نیازمند توجه ویژه دولت چهاردهم به استان گلستان به منظور بهره‌‌‌برداری از زیرساخت‌‌‌های طبیعی و انسانی برای مراودات مطلوب‌‌‌تر با ترکمنستان است.
  • بودجه ایمن‏‏‌سازی ساختمان‏‏‌ها

    دنیای‌اقتصاد: رشد بی‌‌‌ضابطه و هیجانی تهران در سال‌های گذشته و ‌اصلاح نکردن شرایط در سال‌های اخیر علاوه بر اینکه سبب شده تا ابرشهری بدقواره برخلاف اصول شهرسازی و معماری داشته باشیم، از نظر ایمنی نیز شهری ناایمن به شهروندان تحویل داده شده است که در معرض انواع و اقسام مخاطره‌‌‌های بحران‌‌‌زا قرار دارد؛ بحران‌هایی که هر کدام از آنها می‌تواند تهران بی‌‌‌دفاع را در معرض آسیب قرار دهد و به همین دلیل حالا بعد از مدت‌ها مدیران سعی دارند با انجام کاری پژوهشی و دانشگاه‌پایه برای بحران‌های مخاطره‌آمیز تهران که عدد آن به حدود پنج مخاطره می‌رسد فکری کنند. البته اولویت مطالعات با ۱۴ مخاطره بحران‌ساز است که تهران بیش از دیگر گزینه‌ها در معرض آن قرار دارد.
  • صدور پروانه بهره‌‌‌برداری فاز یک منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان

    دنیای‌اقتصاد-کرمان: مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از صدور پروانه بهره‌برداری فاز اول منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از سوی حجت‌الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی خبر داد.روح‌الله بهرامشاهی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با اعلام این خبر افزود: با صدور این پروانه، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از جایگاه ویژه‌‌‌ای برخوردار می‌شود. وی افزود: با امضای پروانه فاز اول منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به مساحت ۳۹۳ هکتار، سرمایه‌گذاران بومی و غیر‌بومی از مزایای فوق‌‌‌العاده منطقه ویژه اقتصادی بهره‌‌‌مند می‌‌‌شوند.
  • رشد ۱۸ درصدی درآمد پتروشیمی پردیس

    دنیای‌اقتصاد - بوشهر: پتروشیمی پردیس در مرداد به درآمد ۳.۷ همتی رسید که نسبت به ماه قبل ۸ درصد، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱‌درصد و نسبت به میانگین سال ۱۸درصد رشد داشته است. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل پتروشیمی پردیس، در مرداد ۱۴۰۳ پتروشیمی پردیس ۲۷۱‌هزار تن اوره صادراتی به فروش رساند که نسبت به ماه گذشته یک‌درصد رشد داشته است. در مرداد ماه ۱۴۰۳ حدود ۹۴‌درصد فروش مقداری پردیس، به فروش صادراتی و ۶‌درصد نیز به فروش داخلی اختصاص دارد. نرخ فروش اوره صادراتی در این ماه با کاهش اندک نسبت به ماه قبل به ۱۲۶۰۰تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. پتروشیمی پردیس طی ۱۱ ماه از سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۳ بیش از ۲ میلیون و ۹۲۰‌هزار تن اوره تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸‌درصد افزایش داشته است. این میزان تولید حدود ۹۱‌درصد ظرفیت اسمی سالانه است و پیش‌بینی می‌شود تولید تجمیعی اوره پردیس تا پایان سال مالی به حدود ظرفیت اسمی یعنی ۳ میلیون و ۲۲۰‌هزار تن برسد که رکوردی تاریخی در دوره تاسیس این شرکت خواهد بود.
  • تحویل دو رام قطار ملی تا پایان سال درصورت تامین اعتبار

    محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت قطار ملی مترو با بیان اینکه دولت مبلغ ۷۷ میلیون یورو برای ساخت ۱۱۳ واگن ملی اختصاص داده بود که به تازگی شورای عالی امنیت ملی مصوبه اختصاص ۷۷ میلیون یورو برای ساخت واگن ملی را تمدید کرد، گفت: این مصوبه به وزارت نفت و سایر زیرمجموعه‌‌‌ها ابلاغ شد و در حال حاضر باید ۷۷ میلیون یورو برای ساخت واگن ملی تخصیص داده شود.
  • ۷۰۰ پلاک در انتظار تعیین‌تکلیف حریم راه‌آهن تهران-مشهد

    محمدامین سالاری‌‌‌پور، شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به لزوم تعیین حریم راه‌آهن تهران- مشهد با بیان اینکه در حریم راه‌‌‌آهن ۷۰۰ پلاک بلاتکلیف هستند، افزود: دو نوع حریم ۳۰ متری و ۷۰ متری برای خط راه‌‌‌آهن تعیین شده است که بر این اساس ساخت‌وساز در حریم ۷۰ متری مجاز است؛ به‌گونه‌‌‌ای که ساکنان می‌توانند با کسب مجوز ساخت‌وساز داشته باشند؛ اما ساخت‌وساز در حریم ۳۰متری ممنوع است و این سبب شده تا ما با ساختمان‌‌‌هایی به‌شدت فرسوده مواجه باشیم.
  • کلیه معارضین بزرگراه بروجردی در منطقه ۱۸ پایتخت برچیده شدند

    محمد‌جواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ با بیان اینکه در فاز نخست طرح فرامنطقه‌ای بزرگراه بروجردی، مدیریت شهری بیش از ۹۵۰۰ میلیارد ریال برای تملک املاک معارض هزینه صرف کرد، اظهار کرد: در این فاز با اقدامات صورت گرفته، بخش اعظمی از مسیر بزرگراه در مهر ماه سال گذشته افتتاح شد و زیر بار ترافیک رفت. وی ادامه داد: هموارسازی مسیر با تملک املاک معارض این ابر‌پروژه راه و باندی از جمله اولویت‌‌‌های مدیریت شهری منطقه در سال‌جاری بوده که این امر محقق شد و تمام معارضین آن برچیده شدند. خسروی تاکید کرد: برای تملک املاک معارض موجود در این فاز به مساحت ۴۴۵۰ مترمربع، اعتباری بالغ بر ۱۴‌هزار میلیارد ریال اختصاص داده شد تا قطار تکمیل بزرگراه شهید بروجردی با سرعت بیشتری پیش برود.
  • ابلاغ طرح تعمیرات تخصصی پل‌‌‌های ۱۵ تقاطع در پایتخت

    محمدصادق خیرخواه، مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران با بیان اینکه مجموعه پل‌‌‌های سواره‌‌‌روی شهر تهران دارایی‌‌‌هایی ارزشمند و حیاتی هستند، گفت: طی سه سال سپری‌شده از زمان آغاز دوره ششم مدیریت شهری، گام‌‌‌های مهمی در جهت استقرار نظام تعمیر و نگهداشت این دارایی‌‌‌ها برداشته شده است. وی در تشریح اقدامات صورت‌‌‌گرفته به منظور استقرار نظام تعمیر و نگهداشت پل‌‌‌های شهر تهران، ارزیابی فرآیندها و رویه‌‌‌های موجود، بازطراحی فرآیندها و ساختارهای مرتبط با امور تعمیر و نگهداری پل‌‌‌ها و نیز تدوین ماتریس وظایف در این زمینه را از جمله مهم‌ترین فعالیت‌‌‌های انجام‌شده خواند و یادآور شد: تمام پل‌‌‌های سواره‌‌‌رو پایتخت طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در پنج نوبت و در قالب اولین سطح بازرسی مورد بازدید قرار گرفته‌‌‌اند.
  • محدودیت برقی اتوبوس‏‏‌های برقی

    دنیای اقتصاد: مدت‌هاست که شهرداری تهران رویای برقی‌‌‌سازی را در سر دارد و آن‌طور که مدیران ارشد شهرداری تهران وعده داده‌‌‌اند قرار است نهضت برقی‌‌‌سازی در تهران به عنوان تنها ابرشهر ایران استارت بخورد و از آنجا که هر اقدام نوینی در تهران به سایر شهرهای کوچک و بزرگ ایران تسری می‌‌‌یابد احتمالا برقی‌‌‌سازی نیز در سایر شهرها مد می‌شود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر