شماره روزنامه ۶۰۴۴
|

  • ضرب‏‏‌الاجل برای درختان تهران

    دنیای اقتصاد: پارک چیتگر یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌‌‌های شهر تهران محسوب می‌شود که حفاظت و صیانت از آن، یکی از موضوعات کلان‌شهری در طول سال‌های گذشته بوده است چرا که پارک چیتگر نقش اساسی در فرآیند تصفیه هوای شهر تهران و پالایش وضعیت محیط‌زیستی تهران برعهده داشته و در این چارچوب، صیانت از درختان آن امری ضروری است اما با گرم‌تر شدن هوا و طغیان مشکلات ناشی از کمبود آب و بنا به گفته برخی کارشناسان اختلاف شهرداری تهران با مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان تهران و همچنین شرکت آب منطقه‌‌‌ای درباره نرخ آب‌‌‌بهای آزاد، میزان مصرف آبیاری پارک چیتگر و میزان بدهی‌‌‌های شهرداری تهران برای آبرسانی پارک‌‌‌های چیتگر، لویزان و سرخه حصار و همچنین وجود مشکلات در تامین آب شرب منطقه سبب شد که حق‌آبه بوستان چیتگر آن‌گونه که باید پرداخت نشود و در نتیجه به علت کمبود آبیاری شاهد شیوع آفات در درختان چیتگر بودیم که مرگ هزاران درخت را در پی داشت.
  • جزئیات ساماندهی پله‌‌‌های برقی پایتخت

    معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت پله‌‌‌های برقی در تهران توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در بحث ظاهر پل‌‌‌های پایتخت نیز اقدامات زیادی انجام شده و در نظر داریم که پوسته پل‌‌‌ها را تغییر دهیم. هادی حق‌‌‌بین در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا»، درباره وضعیت پله‌‌‌های برقی پل‌‌‌های مکانیزه که با مجوز شورای شهر تهران مدیریت و ساماندهی آنها به معاونت فنی و عمرانی سپرده شده است، افزود: در سه‌ماه اخیر اقدامات همه‌جانبه‌‌‌ای برای بهسازی پل‌‌‌های مکانیزه و پله‌‌‌های برقی صورت گرفته؛ البته دقت داشته باشید که حدود دو ماه درگیر انتقال قراردادهای سازمان زیباسازی که پیش از این مدیریت پله‌‌‌های برقی را برعهده داشت با پیمانکاران، مشاوران و مجریان بودیم و در یک ماه اخیر نیز که اقدامات اجرایی شروع شده سعی کردیم تا مسأله پل‌‌‌های مکانیزه و پله‌‌‌های برقی را از ابعاد مختلف بررسی و ورود کنیم. وی با بیان اینکه بررسی پله‌‌‌های برقی نشان داده که نیازمند ۶۵ یونیت نو هستیم، تصریح کرد: اکنون ۵۱ یونیت ساخته شده و تست‌‌‌های آن نیز انجام شده و از این میان ۳۶ یونیت در حال نصب است.
  • تدوین طرح جامع امداد هوایی کلان‌شهر تهران

    معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: طرح جامع امداد هوایی کلان‌شهر تهران با همکاری دستگاه‌‌‌های دارای ظرفیت پروازی و مرتبط با موضوع امداد هوایی، در دست تدوین است. به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، جلسه کارگروه مراقبت پروازی و بیس پروازی ذیل کمیته تخصصی امداد هوایی کلان‌شهر تهران با هدف افزایش هماهنگی سازمانی به منظور استفاده از ظرفیت‌‌‌های پروازی در زمان بحران و بحث و بررسی در خصوص تدوین طرح جامع امداد هوایی برگزار شد. صمیم مرادی‌روزبهانی گفت: با توجه به بافت شهر تهران از لحاظ ساختار شهرسازی، تراکم جمعیت، وسعت و مشکلات مرتبط با عبور و مرور و با توجه به حجم نیازهای حیاتی و اولویت‌‌‌دار در ساعات اولیه پس از وقوع یک زلزله فاجعه‌‌‌بار، بهره‌‌‌گیری گسترده از امکانات هوایی، مستلزم برنامه‌‌‌ریزی دقیق جهت سازماندهی امکانات و توزیع متناسب آن در گستره شهر تهران خواهد بود. در این راستا، «طرح جامع امداد هوایی کلان‌شهر تهران» با همکاری دستگاه‌‌‌های دارای ظرفیت پروازی و مرتبط با موضوع امداد هوایی، در دست تدوین است.
  • اتمام احیا و مرمت خانه دکتر حسابی در محله سنگلج

    وحیدرضا انارکی‌محمدی، شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به اقدامات اجرایی طرح احیا و مرمت خانه دکتر حسابی در محله سنگلج گفت: رفع نواقص، مرمت و بهسازی اجزای خانه دکتر حسابی به منظور افزایش چشم‌‌‌اندازهای بصری، حفظ آثار ملی، هویت و اماکن تاریخی، از اقدامات اجرایی این طرح است. وی با تاکید بر اهمیت افزایش سرانه فضای سبز در منطقه و بهره‌مندی شهروندان از آن، اظهار کرد: در راستای بهسازی فضای ۱۲۰۰ مترمربعی بوستان دکتر حسابی، کف‌سازی این بوستان به متراژ ۵۰۰ مترمربع و جدول‌کاری آن به متراژ ۲۰۰ متر طول به همت معاونت فنی و عمران منطقه اجرایی شده است. وحیدرضا انارکی‌محمدی گفت: احداث دو چشمه سرویس بهداشتی، اتاق نگهبانی و تعبیه پایه چراغ در بوستان دکتر حسابی از دیگر اقدامات انجام‌شده مدیریت شهری در راستای آماده‌‌‌سازی و بهسازی این بوستان است و معاونت فنی و عمران منطقه با تخریب ۱۱۸ مترمکعب بتن کفسازی، خاکبرداری و بارگیری نخاله اقدام به آبپاشی و کوبیدن ۵۴۱ مترمربع و سپس بتن‌ریزی و شفته‌ریزی محوطه بیرونی عمارت دکتر حسابی را مرمت و بهسازی کرد. شهردار منطقه ۱۲ همچنین با اشاره به اینکه عمارت داخلی این بوستان با کاربری کلینیک گل وگیاه مشغول به کار است، گفت: با بررسی‌‌‌های انجام‌شده توسط کارشناسان عمران و بافت تاریخی امکان وجود بنای تاریخی در زیرزمین عمارت وجود دارد که خاک‌برداری آن نیز در دستور کار قرار دارد.
  • تخصیص ۱۲‌هزار میلیارد ریال برای رفع معارضین فاز دوم طرح شهید بروجردی

    محمد‌جواد خسروی، شهردار منطقه ۱۸ در گزارشی پیرامون آخرین وضعیت تملک املاک معارض واقع در مسیر تکمیل فاز دوم پروژه ۵.۲ کیلومتری شهید بروجردی با بیان این نکته که تاکنون تعداد ۵ فقره ملک در دو محور شمالی و جنوبی تملک و اقدامات تکمیلی برای تملک املاک باقی‌مانده نیز به انجام رسیده، اظهار کرد: برای هموارسازی مسیر تکمیل فاز دوم این بزرگراه، یک پلاک ثبتی در محور شمالی و دو پلاک نیز در محور جنوبی باقی مانده که کارسازی آنها تا پایان تابستان سال‌جاری ادامه خواهد داشت. وی ادامه داد: مدیریت شهری منطقه ۱۸ برای هموارسازی مسیر احداث فاز دوم این بزرگراه و تملک املاک معارض بالغ بر ۱۲‌هزار میلیارد ریال تخصیص داده تا مجری طرح یعنی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران به سهولت ادامه مسیر را احداث کند.
  • استان تهران رکورددار ازدواج و طلاق در سال گذشته

    بر پایه آمار ثبت احوال کشور، تعداد ۴۸۱ هزار و ۳۹۴ مورد ازدواج طی سال گذشته در کشور به ثبت رسیده است که بیشترین میزان ازدواج‌‌‌ها مربوط به استان تهران با تعداد ۶۳‌هزار و ۹۷۳ مورد ازدواج و پس از آن نیز استان‌‌‌های خراسان رضوی با ۴۳هزار و ۸۸۷ ازدواج، خوزستان با ۳۵هزار و ۳۶۴ ازدواج، آذربایجان غربی با ۲۵هزار و ۶۹۴ ازدواج و فارس نیز با ۲۵هزار و ۱۶۶ مورد ازدواج قرار گرفته‌‌‌اند.
  • الزام تشکیل شورای سیاستگذاری گردشگری در شهرداری تهران

    نرگس معدنی‌‌‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه بر اساس احکام برنامه چهارم شهرداری تهران، مقرر است تا سازمان گردشگری در ساختار شهرداری تهران شکل بگیرد؛ اما تاکنون لایحه‌‌‌ای در خصوص این سازمان به دست ما نرسیده است، افزود: در صورتی که سازمان گردشگری تشکیل شود می‌توان توقع داشت که موزه‌‌‌ها و خانه‌موزه‌‌‌هایی که تحت پوشش شهرداری تهران قرار دارند و هم اکنون زیر نظر بخش‌‌‌های مختلفی مثل سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی و هنری و معاونت شهرسازی قرار دارند، تحت یک مدیریت واحد و یکپارچه قرار گیرند.
  • زباله‏‏‌سوز چینی «آرادکوه» را نجات می‌دهد؟

    دنیای اقتصاد: میزان تولید زباله تهرانی‌‌‌ها بالاست، سر هر کوچه و خیابانی را که نگاه کنید همیشه مخازن، مملو از زباله‌‌‌هایی است که یا روی هم انباشته شده یا به بیرون سرریز شده است، بنا براعلام آمار منتشره تهرانی‌‌‌ها روزانه بین ۵ تا۶‌هزار تن پسماند عادی تولید می‌کنند؛ ۶۰۰۰ تن زباله که برای دفن به آرادکوه برده می‌‌‌شود و زباله‌‌‌ها بعد از ساعتی زیر خاک دفن می‌‌‌شوند و به همین علت است که در آرادکوه، کوه‌‌‌های بلندی از زباله تشکیل شده و بوی بد این محدوده اجازه نفس کشیدن نمی‌‌‌دهد.
  • فرجام مبهم بازآفرینی بازار تهران

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن استمداد از همه دستگاه‌‌‌های دخیل در بازآفرینی بازار بزرگ تهران گفت: همه باید با تبعیت از سند بالادستی برنامه مشترک به وظایف قانونی خود برای این اقدام مهم عمل کنند. مهدی هدایت در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: برای نخستین بار برنامه مدونی را در اقدامی مشترک برای کمک به بازآفرینی بازار با همکاری همه دستگاه‌‌‌های تاثیرگذار در بازار تهران تهیه و به تصویب رسانده‌‌‌ایم تا بتوانیم با همکاری همه آنها بازار تاریخی تهران را بازآفرینی کنیم. وی در ادامه اظهار کرد: این برنامه اکنون به استاندار تهران و نیز روسای همه دستگاه‌‌‌های مربوطه ابلاغ شده است.
  • ایجاد نهاد پژوهشی در اتاق اصناف مشهد

    دنیای‌اقتصاد – مشهد – بهناز رحیمیان: رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: به منظور آسیب‌شناسی مسائل صنفی به زودی مرکز پژوهشی در اتاق اصناف مشهد راه‌‌‌اندازی می‌شود تا با بهره‌‌‌گیری از پیشکسوتان اصناف، استادان دانشگاه‌‌‌ها، هیات‌‌‌های اندیشه‌‌‌ورز و روسای اتحادیه‌‌‌های صنفی، سند راهبردی توسعه اقتصادی صنفی در استان را تدوین کنیم و به رفع موانع بپردازیم. هادی مخملی در همایش روز ملی اصناف در مشهد اظهار کرد: در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، اتاق اصناف و اتحادیه‌‌‌ها باید با ارائه خدمات فرا‌‌‌وظیفه‌‌‌ای برای جامعه خود که شهید رئیسی آن را در کشور نهادینه کرد، در تحقق این شعار تلاش کنند.
  • افتتاح تقاطع غیرهمسطح باقری-جانبازان؛ در ماه جاری

    هادی حق‌‌‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از پیشرفت ۹۰ درصدی عملیات اجرایی پل دوربرگردان بزرگراه شهید باقری در جنوب خیابان جانبازان (گلبرگ) خبر داد و گفت: تکمیل عملیات احداث عرشه و اجرای اقدامات تکمیلی از قبیل اجرای هندریل و پیاده‌‌‌رو از مهم‌ترین فعالیت‌‌‌های پیش‌‌‌رو در این پروژه است. این دوربرگردان غیرهمسطح تا پایان ماه جاری برای تردد شهروندان به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد.
  • اجرای سامانه «رمزینه پاسخ سریع» برای ابنیه تاریخی و ثبت ملی تهران

    حمیدرضا حاجوی، مدیربافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: پروژه طراحی و ایجاد سامانه برای معرفی ابنیه و میراث فرهنگی بر اساس بند سوم ماده ۴۶ برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهر تهران و ابلاغ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران درخصوص «الزام شهرداری تهران به تهیه رمزینه پاسخ سریع جهت معرفی ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و غیر‌منقول شهر تهران» QR-Code، برای اولین بار در پایتخت اجرایی شد. وی ادامه داد: این طرح با راهبری مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران، به دنبال ظرفیت‌سازی فرهنگی در راستای حفاظت از میراث، هویت ملی و توسعه گردشگری شهری با هدف افزایش آگاهی شهروندان و گردشگران و ایجاد زیرساخت‌‌‌های مناسب گردشگری مجازی در بافت تاریخی شهر با استفاده از ابزار تبلیغات، اطلاع‌رسانی و معرفی بناها آغاز شده است. بر اساس گزارش سایت شهر، مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران افزود: شهروندان و گردشگران با خوانش کدهای نصب شده QR-Code روی ۳۴۲ بنای تاریخی ثبت ملی میراث فرهنگی از طریق تلفن همراه خود، امکان مشاهده اطلاعات تخصصی و عمومی بنا، تاریخچه (به سه زبان فارسی، عربی، انگلیسی)، تصاویر و تور مجازی (برای ۳۰ بنا) را خواهند داشت.
  • تابلوی ایستگاه‌‌‌های مترو شاعرانه شد

    مدتی است مسافران متروی تهران و حومه شاهد تابلوهای جدیدی هستند که اسم ایستگاه‌‌‌های مترو را با اشعار شاعران برجسته فارسی مزین کرده‌‌‌اند. به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌‌‌برداری متروی تهران و حومه، این تغییر که به منظور ترویج فرهنگ و ادبیات فارسی در سطح شهر زیرزمینی انجام شده، با استقبال گسترده شهروندان مواجه شده است. تابلوها و بیلبوردهای شهری با مضامین اشعار فارسی و معرفی شاعران و نویسندگان که در چند سال اخیر شاهدش بودیم و در هر کجای شهر قابل رویت بود، به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت شهری در شهرداری تهران اهمیت زیادی برای شعر و ادبیات فارسی قائل بوده و به شیوه‌‌‌های مختلف برای فرهنگ‌‌‌سازی‌‌‌ در این زمینه برنامه‌‌‌ریزی می‌کند.
  • جزئیات عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲مترو

    محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از اتمام ساخت فاز اول پایانه مسافری شرق طی روزهای آتی و آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط ۲مترو خبر داد. وی گفت: اکنون فاز اول این پایانه در مراحل نهایی و به‌زودی آماده بهره‌برداری است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: فاز نخست شامل سالن اصلی در ۳ طبقه، تکمیل محوطه‌‌‌های پیرامونی، معابر و جاده‌‌‌های دسترسی و محل استقرار اتوبوس‌‌‌ها و تاکسی‌‌‌های درون‌شهری و برون‌شهری است. هرمزی ادامه داد: محوطه‌سازی و آسفالت‌ریزی و روند تامین و استقرار تجهیزات داخلی از جمله تاسیسات، نصب آسانسورها و پله برقی تکمیل شده است. وی با بیان اینکه در فاز دوم نیز برخی ظرفیت‌‌‌های تکمیلی پروژه ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: با افتتاح فاز اول پایانه جدید شرق، انتقال پایانه شرق فعلی نیز با برنامه‌‌‌ای از پیش تعیین شده انجام خواهد شد.
  • پادزهر محله‏‏‌های برچسب‏‏‌دار

    دنیای‌اقتصاد - اصفهان - نفیسه زمانی‌‌‌نژاد: تخفیف ۷۰ درصدی پروانه ساختمانی ویژه بافت فرسوده در اصفهان، از ویژگی‌‌‌های بسته تشویقی بافت ناکارآمد شهری برای امسال است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر