کم کردن تعداد نیروی انسانی، اصلاح روش‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در حوزه‌‌های با ریسک کمتر و... از جمله اقداماتی است که به کاهش هزینه‌‌ها کمک می‌کند؛ در حالی که فعالیت شرکت‌های نرم‌‌افزاری با زیرساخت و نیروی انسانی گره خورده و طبیعی است این شرکت‌ها نتوانند منابعشان را در شرایط بد بازار مدیریت کنند. ضمن اینکه شرکت‌های نرم‌‌افزاری باید به صورت روزانه، فارغ از شرایط بد بازار، فعالیت داشته باشند و به خدمات‌‌دهی‌شان ادامه دهند.

آن‌طور که فعالان این حوزه اذعان دارند، مسائل مالی و بحث نیروی انسانی، بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارائه‌‌دهنده خدمات نرم‌‌افزاری است که به نظر  می‌رسد این مشکل در سال‌جاری بیشتر هم شود. دلیل این مدعا هم وضعیتی است که از ابتدای امسال بر بازار سرمایه حاکم شده و رکود بازار و نوسانات شدید، شرایط فعالیت را برای کارگزاری‌‌ها سخت‌‌تر کرده است که این مهم تاثیرش را بر شرکت‌های نرم‌افزاری خواهد گذاشت. به هرحال به گفته فعالان این حوزه، ثبات و گسترش فعالیت شرکت‌های نرم‌افزاری، وابسته به رشد امکانات زیرساختی و افزودن مشتریان جدید است و تا زمانی که چالش‌‌های این بخش رفع نشود، نمی‌توان به رشد این حوزه چندان امیدوار بود.

حجت‌‌اله فرهنگیان، مدیرعامل شرکت رایان‌‌هم‌‌افزا به‌عنوان یکی از فعالان و صاحب‌نظران این حوزه، با بیان اینکه شرایط بازار سرمایه به شدت بر بحث سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌‌، تکنولوژی‌‌ و به متعاقب آن بر بحث هزینه‌‌ها تاثیر می‌‌گذارد، گفت: نکته بسیار مهم‌تر بحث نیروی انسانی است که حساسیت خیلی زیادی در حوزه نرم‌‌افزار و به‌ویژه در صنعت IT در بازار سرمایه و trade tech دارد که کار را پیچیده‌‌تر هم می‌کند. در واقع داشتن یک نیروی متخصص در بازار سرمایه صرفا این نیست که فردی از لحاظ حوزه‌‌های مختلف IT حرفه‌‌ای باشد، بلکه این صنعت کسب و کار اختصاصی خود را دارد. به گفته وی اینکه بتوانیم نیروی کار متخصص تربیت کنیم که با وجود تخصص در حوزه IT، ‌‌ بتواند بیزینس را هم پوشش دهد، کار هزینه‌‌بر و زمانبری است، ازاین رو موضوع نیروی انسانی برای این حوزه ارزش بسیار بالایی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه صنعت ‌آی‌تی هنوز نتوانسته جایگاه خود را در بازار سرمایه کشور پیدا کند، افزود: نگاه نهادهای مالی به این صنعت مانند عاملی است که برای آنها هزینه اضافی تولید می‌کند؛ در حالی که هزینه استفاده از این خدمات در قبال سایرهزینه‌‌ها چشمگیر نیست. تفکر آنها این است که هرچقدر بتوانند از IT و زیرساخت‌‌ها با هزینه کمتری بهره بگیرند، سود بیشتری خواهند کرد، در حالی که نتیجه این تفکر همین عقب‌‌ماندگی است که در این حوزه شاهد آن هستیم.

فرهنگیان، تاکید کرد که این دیدگاه باعث شده تا IT در بازار سرمایه از IT در حوزه بانکی و دیگر حوزه‌‌ها بسیار عقب‌‌تر باشد و از توسعه و رشد مناسب برخوردار نشود.

مدیرعامل شرکت رایان هم‌‌افزا، با تاکید براین موضوع که اکوسیستم بازار سرمایه به نوعی روند ‌‌تکاملی بین قانون‌گذار، بازار و زیرساخت است، گفت: به این معنا که هیچ‌کدام از این بخش‌‌ها نمی‌توانند بدون دیگری بزرگ شوند و قطعا رشد هریک از آنها در گرو بزرگ شدن دیگری است. به عنوان نمونه سازمان از لحاظ قوانین و مقررات؛زیرساخت از لحاظ رشد توسعه و نهاد مالی نیز از لحاظ افزایش درآمد با هم تعامل دارند و از هم تاثیر می‌‌گیرند.

وی با اشاره به این موضوع که باید این واقعیت رو پذیرفت که تکنولوژی،نرم‌افزار و در کل حوزه زیرساخت، صنعت هزینه بری است اما چون ازاین حوزه در جهت افزایش درآمد سایر بخش‌ها کمک گرفته می‌شود، قاعدتا هزینه آن نباید چندان به چشم بیاید گفت: درواقع این حوزه کارایی، بهره‌وری و درآمدزایی را در سایر بخش‌ها بیشتر می‌کند اما این درحالی است پرداخت هزینه‌ها  به ویژه در بازار سرمایه، به سختی انجام می‌گیرد.

به گفته او، باید این موضوع را بپذیریم که استفاده از نرم افزارهمواره با ریسک‌های امنیتی روبرو است که تامین این امنیت همواره هزینه‌ بالایی باخود همراه دارد. ضمن اینکه هزینه به کارگیری نیروی انسانی را هم باید در نظر گرفت. بنابراین تردیدی وجود ندارد که نگهداری،به روزآوری و توسعه سامانه‌ها هزینه بر است و استفاده از آن اجتناب ناپذیر.

فرهنگیان معتقد است: صنعت نرم‌افزار درجهان شاهد رشدهای عجیبی است و ما نیز درایران و دراین حوزه نیازمند نگاه توسعه گرایانه هستیم .

وی درادامه صحبت‌هایش، علی رغم چالش‌ها و مشکلاتی که دراین حوزه وجود دارد، به عملکرد مناسب شرکت رایان‌هم‌افزا و فعالیت‌های این شرکت در بازار سرمایه و برنامه ریزی برای تشکیل بزرگترین هلدینگ خدمات نرم افزاری بازار سرمایه نیز اشاره کرد و افزود: هم‌افزا بخش مهمی از مدیریت زیرساخت معاملات و نهادهای مالی در بازار سرمایه را برعهده دارد که فعالیت آن بسیار حساس است. درواقع تلاش ما در سنوات گذشته در رایان‌هم‌افزا بر چند وجه بوده که مهمترین جهتی که روی آن سرمایه‌گذاری و تمرکز کردیم، قوی‌تر کردن کل این تجارت و زیرساخت‌های آن و به حداقل رساندن مسائل و مشکلاتی بود که در سامانه‌ها و بیزینس سامانه‌ها وجود داشت.

فرهنگیان، با بیان اینکه سال گذشته توانستیم شرایط خوبی را با این اقدامات پشت سربگذاریم و درعین حال در کنار آن به دنبال ایجاد بازارهای جدید، ایجاد درآمدهای جدید و توسعه سامانه‌ها بودیم خاطرنشان کرد: همچنین سعی کردیم پرتفوی خدمات رایان‌هم‌افزا را برای نهادهای مالی توسعه بیشتری دهیم. در سال ۱۴۰۲ توانستیم در حوزه توثیق، حوزه پرداخت و حوزه مشتقات کارهای خوبی را به بازار عرضه کنیم که نظر بازار و سهامداران را جلب کرد.

وی یادآورشد: نکته دیگر هم این‌که شرایط درآمدی در سال گذشته رو به بهبود رفت و حدود ۳۵ درصد از افزایش ۵۶ درصدی درآمد رایان‌هم‌افزا مربوط به محصولات جدید و مشتریان جدید بود که نشان از اعتماد بالای بازار به این شرکت دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت رایان هم افزا، هدف این شرکت در سال ۱۴۰۳ توسعه همه جانبه است تا این امکان را داشته باشیم تا  بار بیشتری از زیرساخت را برداریم. تشکیل بزرگترین هلدینگ خدمات نرم‌افزاری بازار سرمایه هم از مهمترین اقدامات امسال خواهد بود تا چابکی و فصل جدیدی از ارائه خدمات برای نهادهای مالی را بر‌اساس استانداردهای جهانی فراهم کنیم.