آینده صنعت پوشاک بر بال فناوری

ارزیابی شما از تاثیرات فناوری بر طراحی پوشاک در حال حاضر و در آینده چیست؟

نخستین گام برای موفقیت فعالان صنعت مد و پوشاک، درک بهتر و کامل‌‌تر نیاز و خواسته‌های مشتریان است؛ اما مساله‌‌ اینجاست که کشف این نیازها و همگام پیش رفتن با آنها دیگر مانند گذشته ساده نیست. پیش‌‌تر، یک طرح در صورتی که گیرا و جذاب بود به‌‌راحتی و سریع به یک الگوی ترند تبدیل می‌شد؛ اما امروزه با توجه به تغییرات نسل‌‌، نیازهای ایشان و همچنین پیشرفت تکنولوژی، حتی در دو شهر نزدیک به هم نیز شاهد تغییراتی در حوزه پوشاک و صنعت مد هستیم. این موضوع برای طراحان لباس به یک چالش تبدیل شده است؛ که چگونه خود را با خواسته‌های متغیر مشتریان وفق دهند. خوشبختانه فناوری در این مسیر به کمک طراحان آمده تا به واسطه هوش مصنوعی بتوانند گزارشی از روند مد و تغییرات آن به دست بیاورند. تاکنون آزمایش‌‌ها و فعالیت‌‌های زیادی نیز در این زمینه انجام شده است. برای مثال، گوگل در سال ۲۰۱۶ با همکاری مجموعه زالاندو آلمان طی پروژه‌‌ای به‌نام Muze، به دنبال درک بهتر رنگ، بافت و پارامترهای زیبایی‌شناختی بود. در این پروژه- که اتفاقا سر و صدای زیادی به پا کرد- از الگوریتمی استفاده می‌شد تا طرح‌هایی بر اساس علایق کاربران و مطابق با اولویت‌های سبک و استایل آنها ایجاد شود. آمازون دیگر شرکتی بود که از هوش مصنوعی برای الگوبرداری از مدهای ترند شده و ایجاد تصاویر مشابه استفاده کرد.

عملکرد هوش مصنوعی به چه صورت است، آیا تغییرات زیادی در طراحی پوشاک خواهیم داشت؟

در سال ۲۰۲۲، در بخش طراحی صنعت مد و پوشاک بیشتر از همه شاهد استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد طرح‌هایی جدید بر اساس نمونه‌ها و ترندهای قبلی خواهیم بود. البته این امر ممکن است با چالش‌‌هایی همراه باشد؛ زیرا در طراحی‌‌های ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، بیشتر روی طرح‌های قبلی تغییراتی اعمال می‌شود. بنابراین در عمل از نظر ساختار شبیه به نمونه‌های قبلی خواهند بود. از این رو همین حالا هم بسیاری از طراحان نسبت به سرقت و نقض حق چاپ شکایت‌‌هایی را مطرح کرده‌‌اند. یکی از بهترین مثال‌‌هایی که می‌توان درباره تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت مد بیان کرد، برند Stitch Fix است. این برند با راه‌‌اندازی سیستم طراحی هیبریدی، در خط مقدم صنعت مد مبتنی بر هوش مصنوعی قرار گرفته است. در سیستم طراحی لباس این برند، از الگوریتمی استفاده شده که تمامی گرایش‌‌ها و سبک‌‌ها را بررسی کرده و بر اساس آن، طرح‌هایی جدید با ترکیبی از رنگ‌‌ها و الگوهای مورد علاقه کاربران ایجاد می‌شوند. در واقع باید گفت در سال‌های اخیر، طراحان مد با مسلح شدن به ابزار تکنولوژی، توانسته‌‌اند مسیر طراحی را ساده‌‌تر و خلاقانه‌‌تر طی کنند و با استفاده از برنامه‌های نوین مخصوص طراحی، ترکیب رنگ‌‌ها و الگوهای مختلف را سریع‌‌تر و گسترده‌‌تر در پیش چشم داشته و جزئیات منحصر به‌فردی به تناسب مدل و نیاز به طرح خود اضافه کنند.

مهم‌ترین مساله در رابطه بین صنعت مد و پوشاک با فناوری چیست؟

نقطه عطف این رابطه، بخش طراحی است. ما در چند سال گذشته، شاهد پدیده‌ای به نام مد سریع بوده‌‌ایم. به این صورت که اتفاق یا رویدادی روی مد فعلی تاثیر گذاشته و حتی باعث می‌شود تا آن مد جایگزین مد جدیدتری شود. در این بین، برندهایی می‌توانند با محصولات خود بازار را به تسخیر دربیاورند که همراه با این تغییرات پیش رفته باشند.

27 (2)

استفاده از فناوری‌های جدید در روند تولید پوشاک چه تاثیری دارد؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که طراحان و تولیدکنندگان بزرگ پوشاک باید درباره صنعت مد به آن توجه داشته باشد، سرعت تغییر بالای دنیای امروزی است. در چند سال گذشته، اتفاقات زیادی افتاده که هر کدام از آنها به نوبه خود روی سلیقه و سبک پوشش کاربران اثرگذار بوده است. پاندمی کرونا را می‌توان یکی از همین اتفاقات دانست. البته بعضی موارد هم هستند که هر چند سال یک بار باعث ایجاد تغییراتی روی صنعت مد می‌شوند؛ جام جهانی فوتبال یکی از همین موارد است. به دلیل اینکه این جام هر چهار سال یک بار، در کشور و قاره‌‌ متفاوتی برگزار می‌شود، تغییراتی متاثر از این اتفاق را در سبک مد شاهد می‌شویم. در چنین مواقعی برندهای تولیدکننده پوشاک باید خیلی سریع طراحی محصولات خود را متناسب و موافق با مد روز کنند. در واقع در سال ۲۰۲۲ و بعد از آن باید طراحان به اصطلاح همیشه گوش به زنگ باشند تا سریعا در راستای تغییرات قرار بگیرند. عصر حاضر شاهد تغییرات سریع در هر زمینه‌‌ای، به‌ویژه در زمینه مد و فشن است.

صحبت از نحوه اثرگذاری تکنولوژی بر تولیدات صنعت مد و پوشاک، قصه درازی است که نمی‌توان در یک جلسه همه را گفت. اما می‌توان به چند مورد از تاثیرات خوب Fashtech (همان تکنولوژی در صنعت فشن) اشاره کرد. با پیشرفت روز‌افزون فناوری، فرآیندهای تولید محصولات مد بسیار بهینه‌‌تر شده‌‌اند و سعی می‌شود آثار مخرب قبلی‌‌ بر محیط زیست رفته‌‌رفته رفع شوند. در این زمینه، می‌توان به استفاده از الیاف ارگانیک (مثلا پوست پرتقال) اشاره کرد. اینترنت اشیا از دیگر آثار خوب Fashtech است. به این صورت که فناوری تبدیل به لباس پوشیدنی مردم می‌شود. برای مثال لباس‌‌ها دارای حسگرهایی خواهند بود که ضربان قلب، درجه حرارت بدن، کالری مصرفی و… را اندازه‌‌گیری کنند.

عرضه پوشاک و فناوری‌‌های مرتبط در سال ۲۰۲۲ چگونه خواهد بود؟

در این مورد باید سیستم توزیع را در نظر گرفت. افزایش خرید اینترنتی به ویژه در دوران کرونا و تغییر سبک خرید پس از آن، روی سیستم توزیع پوشاک و تولید محتوای مرتبط با آن در فضای آنلاین تاثیر عمیقی گذاشته است. در حال حاضر، بیشتر خریدها، حتی پوشاک، به صورت اینترنتی انجام می‌شوند و لازم است که برندها توجه ویژه‌‌تری به مساله چگونگی فروش و توزیع خود داشته باشند.  در حال حاضر، سایت‌‌های فروشگاهی بسیاری به دنبال بهتر کردن تجربه خرید مشتریان از طریق ترکیب کردن دنیای واقعی با دنیای مجازی و تکنولوژی هستند. به عنوان نمونه، ایجاد فضای مجازی سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه از فروشگاه فیزیکی، امتحان کردن پوشاک واقعی روی مدل‌های دیجیتال از طریق واقعیت مجازی و گوشی و به نمایش گذاشتن سایز محصولات به‌صورت مجازی برای راحتی مشتریان در پیدا کردن لباس مناسب برخی از مواردی است که صنعت مد و پوشاک را با تکنولوژی گره زده است.

آینده صنعت مد و پوشاک را چگونه می‌بینید؟

در روزگار فعلی و قطعا آینده پیش رو، صنعت مد و پوشاک با فناوری ارتباط تنگاتنگی خواهند داشت و نه تنها در سالن‌‌های مد و بوتیک‌‌های گران‌‌قیمت، بلکه در پوشش روزمره مردم نیز شاهد پیوند این دو خواهیم بود. می‌توان به یقین گفت که آینده صنعت مد و پوشاک، بر پایه تکنولوژی خواهد بود و هر جزئی از این صنعت؛ از طراحی و پیش‌بینی ترندها گرفته تا تولید و عرضه محصولات، تحت تاثیر فناوری خواهد بود.