تنوع در بازار برندهای خارجی

نکته دیگر اما تنوع برندهای خارجی در زمان ممنوعیت واردات است. حالا دیگر موضوع فقط برندهای کره‌ای نیست، بلکه برندهای ترکیه، آلمانی، ایتالیایی و حتی آمریکایی و انگلیسی،  هرچند محدودتر، به چشم می‌خورد. اما آنچه کیفیت خرید مصرف‌کننده را تهدید می‌کند احتمال فروش کالای تقلبی با درج برندهای معروف و همچنین وجود شرکت‌های گارانتی است که در زمان ممنوعیت، بدون مجوز ارگان خاصی کالاهای قاچاق را ضمانت می‌کنند و مصرف‌کننده در صورت بروز مشکل از سوی این شرکت‌ها امکان شکایت و پیگیری را نخواهد داشت. البته طبیعی است که مغازه‌داران نمی‌توانند همه این ماجرا را برای خریدار توضیح دهند. برای مثال یکی از آنها می‌گوید: «شرکت‌های ضمانت‌کننده برای اینکه بتوانند در بازار باشند، معمولا پاسخگو هستند. معمولا هم از اتحادیه مجوز می‌گیرند. علاوه بر این معمولا جنس خارجی به این زودی دچار مشکل نمی‌ شود.»

اما یکی دیگر از فروشندگان که بیشتر تبلیغ کالاهای آلمانی را می‌کند این موضوع را به گردن مصرف‌کننده می‌اندازد: «بستگی دارد مشتری چه گارانتی بگیرد، اگر دنبال گارانتی ارزان باشید ممکن است به مشکل بخورید. اما اگر گارانتی اصلی بگیرید خیالتان راحت‌تر است.»

این اظهار نظر از آن جایی مهم می‌شود که فروشنده دیگری هم از فروش پر سر و صدای کالاهای جدید بوش با گارانتی اصلی خبر می‌دهد که تلاش برای ترخیص ۴۲۰ کانتینر از آن در زمان ممنوعیت بارها خبرساز شد. او حتی می‌گوید که کالاهای این برند در سال‌های اخیر و بعد از ممنوعیت ترخیص شده‌اند: «بعضی از محموله‌های بوش، برند ترک بکو و برند انگلیسی کنوود بعد از ممنوعیت ترخیص شدند و به‌خاطر همین برندهای آلمانی و حتی ترک بیشتر قابل اعتماد هستند، بیشتر کالای تقلبی و کالاهای چینی به اسم برندهای معروف کره‌ای فروخته می‌شوند و برای خرید آنها مردم بیشتر باید مراقب باشند.»

امروزه یخچال و فریزر ساید خارجی بسته به کشور تولیدکننده از ۴۴ تا ۱۱۰ میلیون تومان و ایرانی‌ها متوسط ۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین یخچال و فریزر پهن ایرانی که عمق آن معادل یخچال و فریزر سایدبای‌ساید است، حدود ۱۸ تا ۲۰میلیون تومان قیمت دارد.

لباسشویی خارجی هم از ۱۱ تا ۴۰ میلیون تومان و ایرانی از حدود ۷ تا ۱۷ میلیون تومان قیمت دارد. ماشین ظرفشویی خارجی نیز از ۱۳ تا حدود ۴۰ میلیون تومان و ایرانی ۱۱ تا حدود ۲۰میلیون تومان فروخته می‌شود. قیمت اجاق گاز حدود ۶ تا ۱۲ میلیون تومان است و یکی از فروشندگان می‌گوید معمولا اجاق گازهای ارزان‌تر به صورت کارگاهی تولید می‌شوند و ممکن است استاندارد نباشند.