با توجه به اهمیت صنعت داروسازی به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین صنایع کشور در شرایط تحریم، برگزاری این رویداد بین‌المللی می‌تواند بخشی از اثرات سوء‌ تحریم‌ها را در این صنعت ملی برطرف کند. صنعت دارویی کشور در حوزه تولید داروهای نهایی ۹۸درصد، در حوزه تولید مواد موثره دارویی ۷۲درصد و در حوزه بسته‌بندی دارویی ۱۰۰درصد به خودکفایی رسیده است. جشنواره بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۱ تنها رویداد دارویی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران است. در دومین دوره، بیش از ۵۰۰ خبر در خصوص این رویداد بین‌المللی در رسانه‌های معتبر داخلی و خارجی منتشر شد. همچنین در قالب نشست‌های B۲B دومین دوره این رویداد بین‌المللی، صدها میلیارد تومان قرارداد تجاری امضا شد. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط دبیرخانه جشنواره، بازدیدکنندگان فارمکس در دومین دوره نسبت به دوره اول، با رشد ۱۴۰ درصدی مواجه شده است. نمودار بازدیدکنندگان فارمکس در دو دوره اول به تفکیک جایگاه، قابل مشاهده است. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، پیش‌بینی می‌شود در این دوره، بیش از ۳هزار نفر از جشنواره بین‌المللی فارمکس ۲۰۲۱ بازدید خواهند کرد. در جشنواره فارمکس ۲۰۲۱، بیش از ۳۰۰ شرکت‌کننده داخلی و خارجی حضور خواهند داشت. جوایز فارمکس ۲۰۲۱ در چهار حوزه اصلی (API Awards, PharmaTech Awards, Packaging Awards, Pharmex Awards (Special برگزار خواهد شد. جوایز فارمکس تنها جایزه صنعت داروسازی کشور است. در دوره‌های گذشته افتتاحیه این رویداد بین‌المللی وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذا و دارو، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران وزارت صمت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، سفرای کشورهای مهم و... حضور داشته‌اند. مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فارمکس روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه ساعت ۱۰ صبح در سالن شماره یک محل برگزاری رویداد، با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان غذا و دارو، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و برخی دیگر از نماینده‌های مجلس شورای اسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، سفرای کشورهای هدف صنعت دارو در ایران، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، هیات‌های تجاری و اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و کشورهای خارجی و فعالان صنعت دارویی کشور برگزار خواهد شد.

 فارمکس، گردهمایی تخصصی اهالی صنعت دارو

فرامرز اختراعی، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی گفت: هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی فارمکس خاورمیانه، ارتباط رودررو بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان صنعت دارویی است. جشنواره فارمکس در واقع یک نمایشگاه صنعتی و B۲B در صنعت دارو محسوب می‌شود که همه شرکت‌کنندگان (غرفه‌داران) و بازدیدکنندگان آن، فعالان و متخصصان صنعت دارو هستند.

در دومین دوره این رویداد بین‌المللی در سال گذشته، نقل و انتقال تکنولوژی و ورود صاحبان دانش فنی، محققان و سرمایه‌گذاران در نمایشگاه آغاز شد و این روند ادامه خواهد داشت. در دوره گذشته، از «کتاب سنتز مواد میانی داروها» رونمایی شد که گامی ‌بلند در جهت تولید داخلی مواد واسطه دارویی و تکمیل زنجیره تامین است.

امیدواریم در سومین دوره برگزاری جشنواره بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۱ در سال‌جاری، در کنار عواید اقتصادی، عواید فنی بیشتر از دوره‌های قبل و همچنین شرایط رشد و توسعه برای تولید داخلی و تکمیل زنجیره تامین دارو محقق شود.

 فارمکس، تجلی توانمندی صنعت داروسازی ایران در حوزه API

محمدامین رضوانفر، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی و رئیس کمیته آموزش جشنواره بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۱ گفت: جشنواره تخصصی فارمکس با هدف معرفی توانمندی و ظرفیت‌های فعالان صنعت تولید مواد موثره دارویی کشور و ارائه آخرین دستاوردهای نوین در عرصه‌های مختلف بخش بالادستی صنعت تولید مواد شیمیایی حدواسط و مولکول‌های دارویی برگزار می‌شود و تجلی توانمندی صنعت داروسازی ایران در حوزه تولید مواد موثره دارویی است که تولیدکنندگان توانمند آن، به‌رغم روبه‌رو بودن با محدودیت‌ها و چالش‌های متعدد در طول دو سال گذشته، توانسته‌اند با فعالیت‌های شبانه‌روزی و حفظ چرخه تولید و تولید داروهای استراتژیک مورد نیاز بیماران، پاسخگوی نیازهای نظام سلامت در حوزه دارودرمانی باشند. رئیس کمیته آموزش فارمکس ۲۰۲۱ افزود: از آنجا که جشنواره فارمکس یک رویداد تخصصی در حوزه صنعت داروسازی است و غرفه‌داران مختلفی در حوزه‌هایی چون تولید مواد موثره، بسته‌بندی، تجهیزات داروسازی، خدمات فنی و مهندسی و با همراهی فعالان حوزه تولید داروهای نهایی در آن شرکت می‌کنند، بنابراین در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه، برگزاری چنین نمایشگاهی به برقراری یک ارتباط موثر بین پژوهشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها با صنایع مواد اولیه داروسازی و شیمیایی و نزدیک کردن دانشجویان، محققان و متخصصان موسسات پژوهشی به صنعت تولید مواد موثره دارویی کمک قابل توجهی می‌کند. رضوانفر در پایان گفت: از دیگر مزیت‌هایی که برای شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه وجود دارد، ایجاد زمینه‌ برای آشنایی و جذب نیروهای با پتانسیل و توانمند و تازه نفس به صنعت داروسازی است که از طریق ملاقات و مذاکره دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این حوزه با مدیران شرکت‌ها قابل تحقق است.

 تدوین آیین‌نامه حمایت از صادرکنندگان صنعت دارو در فارمکس

حمیدرضا علیپور، عضو هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی و رئیس کمیته صادرات جشنواره بین‌المللی فارمکس خاورمیانه ۲۰۲۱ ضمن تشکر از تمامی ‌زحمات مسوولان سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی و برگزارکنندگان جشنواره فارمکس گفت: در سومین دوره برگزاری جشنواره فارمکس با توجه به شرایط خاص محدودیت‌های کرونایی و همچنین مسائل مربوط به تحریم‌های بین‌المللی، باید بستری مناسب برای تعاملات تجاری بین‌المللی برای شرکت‌های تولیدکننده داخلی، چه به صورت حضوری و چه به صورت غیرحضوری یا آنلاین، ایجاد شود. نمایشگاه‌های بزرگی همانند CPhI چین در دو سال گذشته از این روش استفاده کردند.

علیپور افزود: بنابراین به نظر می‌رسد که در سومین دوره جشنواره فارمکس، ایجاد بستر مناسب برای تعاملات تجاری بین‌المللی لازم و ضروری است و بهتر است از تجربیات خوب و موفق جهانی در این زمینه بهره گرفته شود. رئیس کمیته صادرات فارمکس ۲۰۲۱ اظهار کرد: موضوع دیگری که در فارمکس بسیار اهمیت دارد، حضور مسوولان ذی‌ربط در نشست‌های تخصصی جشنواره است. این موضوع موجب می‌شود تا تولیدکنندگان و مسوولان در فضای رویداد بتوانند از نزدیک صحبت و باهم تعامل برقرار کنند. از سوی دیگر با روی کار آمدن دولت سیزدهم، حضور مسوولان جدید بسیار موثر خواهد بود تا تولیدکنندگان با برنامه‌های دولت جدید بیشتر و بهتر آشنا شوند. علیپور با اشاره به برگزاری نشست‌های مشترک دو سندیکای مواد اولیه و داروی نهایی گفت: به نظر بنده منافع مشترک دو سندیکا بسیار بیشتر از اختلافات این دو گروه است، بنابراین برگزاری نشست‌های مشترک در جشنواره فارمکس می‌تواند نقطه عطفی برای همدلی بیشتر در صنعت دارو باشد. وی ادامه داد: با برگزاری نشست‌های تخصصی صادرات با حضور صادرکنندگان مواد اولیه دارویی و مسوولان مربوطه، تولیدکنندگان می‌توانند انتظارات خود را در حوزه صادرات بیان کنند. یکی از دستاوردهای برگزاری فارمکس ۲۰۲۱ می‌تواند تدوین آیین‌نامه پیشنهادی برای حمایت از صادرکنندگان صنعت دارو باشد تا پس از تصویب و ابلاغ، در دستور کار قرار بگیرد. علیپور در پایان گفت: به نظر بنده برگزاری یکپارچه و واحد همه رویدادهای صنعت دارو یکی از ضروریاتی است که باید به آن پرداخته شود. برگزاری جداگانه نمایشگاه بخش‌های مختلف صنعت دارو با توجه به تعداد محدود شرکت‌های دارویی، چندان پسندیده نیست.