وی از افزایش دو برابری تعداد پروانه‌های اکتشاف اخذ شده خبر داد و افزود: در سال گذشته با اخذ ۳ فقره پروانه اکتشاف برای محدوده‌های آهن درح، پلی متال آبگرم و پلی‌متال کودکان، تعداد پروانه‌های اخذ شده این مجتمع به ۶ فقره رسید.

به گفته مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی، همچنین پروانه بهره‌برداری معدن آهن بیشه با ذخیره قطعی یک میلیون تن و عیار متوسط ۴۲ درصد در سال ۹۹ اخذ و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این معدن نیز خواهیم بود.

جلالیان از تحقق ۲۳۰ درصدی برنامه تولید در معدن روی ملوند خبر داد و خاطرنشان کرد: بر اساس پروانه بهره‌برداری میزان استخراج این معدن سالانه ۱۰ هزار تن بوده است که با تلاش سرمایه‌گذار توانستیم در سال گذشته بیش از ۲۳ هزار تن ماده معدنی استخراج کنیم.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی افزود: معدن طلای هیرد نیز در بخش تولید کانسنگ طلا با تولید ۱۴هزار تن و با پیشرفت ۸۳درصدی در بخش احداث کارخانه تولید شمش طلا موفق شد پیشرفت قابل توجهی را در کارنامه سال ۱۳۹۹ خود ثبت کند.

به گفته وی، معدن طلای هیرد با ذخیره قطعی ۴میلیون و ۹۰۰ هزار تن کانسنگ طلا با عیار متوسط ۹۲/ ۰ ppm  است و این معدن در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بیرجند و ۸ کیلومتری روستای بصیران قرار دارد که با ورود تولیدات این معدن شاهد افزایش تولید شمش طلا به کشور خواهیم بود. جلالیان خاطرنشان کرد: میزان سرمایه‌گذاری واحد فرآوری هیرد حسب اعلام سرمایه‌گذار پروژه (شرکت بین‌المللی آبادراهان پارس) حدود ۱۵۰ میلیارد تومان ارزی و ریالی برآورد شده است و با بهره‌برداری از این کارخانه و معدن در فاز نخست برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود که اولویت اشتغال نیز با مردم بومی ‌‌منطقه خواهد بود.

به گفته وی،  روش صنعتی استخراج در این واحد با توجه به نوع کانسنگ معدن به صورت تانک لیچینگ خواهد بود که عملیات استحصال طلا در این روش تماما داخل مخازن بزرگ واقع در سوله‌های سرپوشیده انجام می‌شود. این روش یکی از معدود روش‌های استحصال طلا براساس تکنولوژی روز است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت سرمایه‌گذار و رفع موانع پیش رو در سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»، بتوانیم در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ شاهد بهره‌برداری از این طرح مهم معدنی در استان باشیم.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی همچنین با اشاره به آغاز عملیات بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن حنار در مهر سال گذشته خاطرنشان کرد: با آغاز عملیات بهره‌برداری و انجام ۴ نوبت عملیات آتشباری طی ۶ ماهه دوم سال ۹۹ بیش از ۱۳۰ هزار تن باطله از این معدن استخراج شده است.

وی افزود: انجام حدود ۵ هزار متر حفاری مغزه‌گیری در حوزه اکتشاف بخش دیگری از کارنامه فعالیت‌های این مجتمع در سال گذشته است.

جلالیان تاکید کرد: استان خراسان‌جنوبی با داشتن تنوع بیش از ۵۰ نوع ماده‌ معدنی از جمله زغال‌سنگ، مس، آهن، بنتونیت، آنتیموان، طلا، کرومیت، منیزیت، سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، سنگ‌های نیمه‌قیمتی و... را می‌توان یکی از قطب‌های معدنی کشور دانست که در صورت ورود سرمایه‌گذاران می‌تواند بازوی قدرتمندی برای اقتصاد کشور در رهایی از وابستگی به صنعت نفت محسوب شود.