«تولید رنگ‌های آنتی‌باکتریال» با تکنولوژی نانو

دکتر مهدی رحمانی، مدیرعامل شرکت نانوتک فام گیتی و شرکت رنگین نانو ساختار در این باره می‌گوید: دو محصول استراتژیک را وارد بازار کرده‌ایم که در بخش سلامت و مقابله با ویروس کرونا مورد استفاده  قرار خواهد  گرفت. یکی از این تولیدات رنگ‌های پودری آنتی‌باکتریال هستند که برای تجهیزات و قطعات بیمارستانی مناسب بوده و رنگ دیگر پوشش‌های مایع آب پایه و حلال پایه آنتی‌باکتریال است که برای رنگ کردن دیوارهای  ساختمان و  پوشش  رویه کلیه تجهیزات بیمارستانی، آزمایشگاهی، آموزشی، لوازم خانگی، تجهیزات ورزشی و ... بسیار کاربردی است که با نابود کردن باکتری‌های بیماری زا، به حفظ سلامت عمومی‌کمک می‌کند.

البته در موازات آن رنگ‌های ساختمانی آنتی‌باکتریال و پوشش‌های شفاف آنتی‌باکتریال و رنگ‌های دو جزئی حلال پایه آنتی‌باکتریال تولید شده است که کمک می‌کند محیط با کمک آنها نیز کاملا در برابر میکروب، ویروس، قارچ و... ایزوله و ایمن باشد. 

به گفته وی، به دلیل اهمیت استفاده از چنین محصولاتی آن هم در سال جهش تولید و شیوع ویروس کرونا تلاش بر این بوده که این شرکت محصولات خود را با سرعت بیشتری روانه بازار کند. بر همین اساس رنگ‌های ساختمانی آماده عرضه در بازار بوده و رنگ‌های پودری نیز تا تیرماه روانه بازار خواهد شد.

برهمین اساس در سال جاری این شرکت با سرمایه‌گذاری‌های لازم، نخستین خط تولید رنگ‌های پودری الکترو استاتیک نانو فناوری ایران و آسیا را را‌ه‌اندازی خواهد کرد. خط تولیدی که در حال حاضر دستگاه‌های آن خریداری شده و خط تولیدی اختصاصی برای تجهیزات بیمارستانی در نظر گرفته تا سبد کالای مبتنی بر اختراعات را توسعه دهد و از حالت نیمه صنعتی به صنعتی تبدیل کند. 

از دیگر فعالیت‌های این شرکت تولید رنگ‌ها و پوشش‌های نانو فناوری آنتی‌باکتریال بوده که برای پوشش‌دهی تجهیزات بیمارستانی، آموزشی، لوازم خانگی، آشپزخانه، ورزشی و... مورداستفاده قرار گرفته و به عنوان پوشش نهایی اکثر تجهیزات فلزی نیز قابل استفاده است. 

مدیرعامل این شرکت  تاکید کرد: علاوه بر مذاکرات با چین در زمینه تولید و صادرات محصولات، طی سال‌های اخیر با کشورهای دیگری همچون قرقیزستان، ترکیه، آذربایجان، عراق، کردستان عراق، عمان، فنلاند و کانادا روابط تجاری ایجاد کرده و حتی با اکثرآنها در زمینه انتقال تکنولوژی مذاکراتی را انجام داده‌ایم.

اما این اختراع و تولید چنین محصولی تنها فعالیت شرکت نانوتک فام گیتی و شرکت رنگین نانو ساختار نیست، بلکه در تولید رنگ‌های پوششی که ضد خوردگی و زنگ زدگی هستند نیز پیشتاز بوده و در کنار آن به تولید رنگ‌های «صنعتی »، «ضد رادار»، «ضد امواج الکترومغناطیسی»، «ضد‌برق»، «تمیز‌شونده» و... نیز می‌پردازند. ضمن اینکه تولید چسب چوب‌های ضد آب که توانایی مقاومت درون آب را نیز دارد از جمله تولیدات موفق دیگر این شرکت است. 

مرور فعالیت‌های این شرکت در گذشته نشان می‌دهد، برند رنگین نانو ساختار (رنس) از سال 96 پس از گرفتن تأییدیه‌های نانومقیاس و دانش‌بنیان شروع به فعالیت در بازار کرده و شرکت نانو تکفام گیتی  با ارائه و ثبت یک محصول «مبدل زنگ آهن لارما پوشش» به تولید انحصاری و توسعه در بازار داخلی و خارجی آن پرداخته است که به گفته مدیرعامل شرکت نانو تکفام، «لارما پوشش» می‌تواند در صنایع گوناگون نفت، پتروشیمی، نیروگاهی، پالایشگاهی، دریایی، ساحلی، فراساحلی، صنایع فولاد، ساختمان و... به کار برده شود که هم هزینه‌های خوردگی را کاسته و هم می‌تواند گام مهمی‌در سیستم‌های رنگی و تعمیر سازه‌های فلزی کشور باشد.