شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۹ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۷۹

  • زنگ خطر آمار پولی

    دنیای اقتصاد: پس از ارائه آمارهای نقدینگی و پایه پولی خرداد به صورت شفاهی، بانک مرکزی در گزارش خود این آمار را به‏‏‌روز کرد. مطابق گزارش رسمی، رشد نقطه‏‏‌به‏‏‌نقطه نقدینگی در خردادماه امسال ۲۶.۸ درصد و رشد ماهانه نقدینگی نیز برابر با ۲.۸ درصد بوده است. بررسی روند آمارها نشان می‌دهد پس از کاهش نرخ رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲، این روند نزولی از آغاز سال ۱۴۰۳ متوقف شده است و به تدریج روند معکوسی شکل گرفته است. نگاهی به آمار مربوط به تورم نیز نشان می‌دهد این متغیر نیز در چند ماه اخیر روندی فزاینده به خود گرفته و سیر نزولی خود را از دست داده است. در یک جمع‏‏‏‏‌بندی کلی، با توجه به ریسک‏‏‏‏‌های اقتصادی، به نظر می‏‏‏‏‌رسد روند متغیرهای پولی و همچنین شاخص‏‏‏‏‌های قیمت احتمالا در ماه‌های آینده افزایشی خواهد بود. محاسبات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط رشد ماهانه نقدینگی در سه ماه اخیر حدود ۲ درصد بوده است و در صورت تداوم این روند، بانک مرکزی به هدف‌گذاری نقدینگی خود نخواهد رسید.
  • رشد شاخص‌‌های اقتصادی با وجود تداوم تحریم‌‌ها

    شادا: وزیر اقتصاد تاکید کرد: در طی سه‌سال دولت شهید رئیسی، به‌رغم تداوم تحریم، شاخص‌‌های رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری، صادرات و ایجاد اشتغال جابه‌جا شد و به عملکرد‌‌های بلندمدت و بلکه بهتر برگشت. سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری سیما با تشریح شاخص‌‌های کلان اقتصادی دولت سیزدهم گفت: در حوزه شاخص‌‌های اقتصاد کلان کشور یک اتفاق قابل‌توجه رخ داد. البته انکار نمی‌کنم که نقاط ضعفی هم در عملکردها و سیاست‌‌های اقتصادی دولت‌‌ها و از جمله دولت سیزدهم وجود داشته، اما تجربه جدیدی بود که برگ متفاوتی از روندهای اقتصاد کلان ما را رقم زد.
  • وعده آشتی اقتصاد با جهان

    عبدالناصر همتی با انتشار یک گزارش، از برنامه راهبردی خود برای سکانداری وزارت اقتصاد رونمایی کرد. این گزارش در یک بخش با ارائه آمارها به آسیب‌شناسی وضع موجود پرداخته و در ادامه با ارائه ۹ راهبرد اصلی، برنامه‌های خود را در دولت چهاردهم ارائه کرده است. یکی از مهم‌ترین راهبردهای این برنامه، سیاست افزایش تعامل با اقتصاد جهان و کشورهای منطقه است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر