شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۳ دنیای اقتصاد

اخبار سیاست گذاری - روزنامه شماره ۶۰۷۳

  • وزنه سنگین بر پای بودجه

    دنیای اقتصاد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سهم هزینه‌های حمایتی از کل بودجه در سال‌های اخیر روند صعودی داشته، اما این افزایش، اثری در کاهش نرخ فقر در سال‌های اخیر نداشته است. مطابق بررسی‌ها، نسبت جمع هزینه‌های یارانه نقدی، یارانه نان و کمک به صندوق‌های بازنشستگی در بودجه سال۱۴۰۳ به رقم ۳۷درصد رسیده است. این رقم در سال۱۳۹۷ کمتر از ۲۵درصد بود. با وجود افزایش سهم هزینه‌های حمایتی در بودجه دولتی، حدود یک‌سوم جمعیت کشور زیر خط فقر هستند و دهک‌های میانی نیز فاصله قابل توجهی با خط فقر ندارند. از سوی دیگر، بالا رفتن هزینه‌های حمایتی در بودجه تایید می‌کند که سهم دولت از هزینه‌کرد در زیرساخت‌ها کاهش یافته است. به نظر می‌رسد که نبود یک سیاست منسجم حمایتی، تاکید بر قیمت‌گذاری دستوری و تعدد سازمان‌های حمایتی باعث شده است با توجه به هزینه‌کرد بالای دولت از منابع عمومی، موفق بودن این سیاست‌ها زیر سوال برود.
  • تامین اعتبار ۱۱۰۰ پروژه توسط مؤدیان مالیاتی

    تسنیم: رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص اجرای طرح نشان‌دارکردن مالیات‌ها تا پایان روز ۱۴ مردادماه گفت: بیش از ۳۰۰ هزار مؤدی در قالب فرم «تبصره ماده ۱۰۰» شرکت کرده‌اند و از میان ۱۸۹۱ طرح و پروژه در حال اجرا ۱۱۶۴ طرح از محل پرداخت‌های مالیات تامین مالی شدند.سید محمدهادی سبحانیان در پاسخ به این سوال که چرا طرح «نشان‌دار کردن مالیات‌ها» به عنوان یکی از پروژه‌های تحولی نظام مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۳ به حساب می‌آید، اظهار کرد: این پروژه ملی در مفهوم کلان خود امکان تخصیص مالیات‌های پرداختی به پروژه‌های ملی و استانی توسط مؤدیان و تکمیل این پروژه‌ها را فراهم آورده و به یکی از مطالبات جدی مؤدیان در خصوص اعلام محل هزینه‌کرد و مصرف درآمدهای مالیاتی به شکل موثر و عملیاتی پاسخ داده است.
  • انتصاب‌های جدید در سازمان برنامه و بودجه کشور

    سازمان برنامه و بودجه کشور: معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با صدور احکام جداگانه‌ای، حمید امانی همدانی را به‌عنوان سرپرست «معاونت تولیدی، فنی و زیربنایی»؛ محمدحسین رحمتی را به‌عنوان سرپرست «معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت»؛ حمیدرضا عدل را به‌عنوان «مشاور عالی و سرپرست حوزه ریاست»؛ مژگان خانلو را به‌عنوان سرپرست «امور هماهنگی و تلفیق بودجه»؛ رضا عوض‌پور را با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، و امرالله قدیری را به‌عنوان «مشاور رئیس سازمان» و همچنین سرپرست مرکز حراست را منصوب کرد.
  • ورود ۷ میلیارد دلار کالای قاچاق از طریق استثنائات تجاری

    تسنیم: سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای اجرای قانون جدید ساماندهی واردات مرزی و سفر رئیس ستاد به استان‌های مرزی، گفت: ۷میلیارد و ۱۲۲میلیون دلار کالای قاچاق ازطریق استثنائات تجاری به‌ویژه‌ رویه ملوانی وارد کشور شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر