شماره روزنامه ۵۹۸۶
|

  • خصوصی‌ها در تور خصولتی‌ها

    دنیای اقتصاد: روز گذشته خبری مبنی بر سرمایه‌گذاری «همراه‌اول» در «دیجی‌کالا» منتشر شد که در ادامه واکنش رئیس‌ هیات‌مدیره دیجی‌کالا را در پی داشت. هم‌بنیان‌گذار این بنگاه حوزه دیجیتال در توضیحات خود مذاکرات برای جذب سرمایه‌ را تایید کرد و گفت: یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری همراه اول مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در این شرکت به انجام رسانده است. فارغ از صحت و سقم و جزئیات این خبر، شعار سال۱۴۰۳ بر تقویت حضور بخش خصوصی واقعی در اقتصاد ایران تاکید دارد تا نقش پیشران اقتصاد کشور را بر عهده بگیرد. اما اگر شرکت‌های دولتی و شبه‌دولتی به هر نحو وارد بنگاه‌های خصوصی شوند، قادر خواهند بود این بنگاه‌ها را از ریل اصلی خود خارج کنند و بر بازدهی و سود آنها تاثیر بگذارند. حضور پررنگ بنگاه‌های دولتی و خصولتی یادآور تصدی‌گری دولت در اقتصاد ایران است و حضور قابل توجه همین بنگاه‌های خصولتی یکی از عوامل شکست خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران به شمار می‌رود.
  • تصفیه‌حساب در بازار پول؟

    دنیای اقتصاد-: آمارهای پولی و بانکی بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به ۶۸۲.۱هزار میلیارد تومان و میزان بدهی دولت به بانک مرکزی به ۳۰۲.۳هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد نقطه‌به‌نقطه بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۹۸.۳درصد و رشد بدهی دولت به بانک مرکزی نیز ۶۴.۸درصد بوده است.
  • تقاضای ۲۰۰همتی بانک‌ها در اولین عملیات بازار باز ۱۴۰۳

    اکو ایران: آمارها حاکی از این است که ارزش سفارش‌های ارسال‌شده بانک‌ها در عملیات بازار باز از ۲۰۰همت عبور کرده و بانک مرکزی همچون هفته آخر اسفند ۱۹۷همت پول در این بازار تزریق کرده است. این در حالی است که ارزش اعتبارگیری قاعده‌مند بالغ بر ۵۰همت بوده که نسبت به هفته آخر اسفند افت قابل توجهی داشته است. به گزارش اکوایران، بانک مرکزی گزارش اولین مرحله عملیات اجرایی سیاست پولی در هفته منتهی به ۲۰فروردین۱۴۰۳ را منتشر کرد. این عملیات در دو بخش بازار باز و اعتبارگیری قاعده‌مند انجام شده و راهی است برای استقراض کوتاه‌مدت بانک‌ها از بانک مرکزی. مطابق گزارش بانک مرکزی در هفته سوم فروردین‌ماه سال جدید بانک مرکزی ۱۹۷هزار میلیارد تومان پول در بازار باز تزریق کرده که رکورد تازه‌ای است. همچنین ارزش اعتبار تزریق‌شده در اعتبارگیری قاعده‌مند نیز در این هفته به بیش از ۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است.
  • اقتصاد در دوراهی

    دنیای اقتصاد: ظهور نوساناتی در اقتصاد، یکی از نتایج طبیعی بروز ریسک‌های سیاسی است و این موضوع در همه اقتصادها صادق است. اقتصاد ایران نیز پس از اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل از این موضوع مستثنی نبوده است. در چنین شرایطی دو سناریو پیش روی اقتصاد است؛ یکی انتظار برای تحولات آتی منطقه و دیگری، تخلیه ریسک‌هایی که به‌وجود‌ آمده است. با این حال، رصد تحولات روز گذشته، حاکی از آمادگی بازارها برای بازگشت بر مدار ثبات و آغاز حاکم شدن آرامش بر فضای اقتصاد است.
  • گزارش بررسی بخش دوم لایحه بودجه منتشر شد

    دنیای اقتصاد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی روز گذشته گزارش بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را منتشر کرد. مرکز پژوهش‌های مجلس روز یکشنبه گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱): تحلیلی بر مصارف بودجه (ویرایش اول)» منتشر کرد.
  • نحوه دریافت ارز درمانی

    ایسنا: طبق اعلام بانک مرکزی، متقاضیان ارز درمانی می‌توانند در صورت تشخیص پزشک داخلی و همچنین تایید از سوی وزارت بهداشت تا سقف ۱۰هزار دلار ارز درمانی دریافت کنند. طبق اعلام بانک مرکزی، بیماران در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند تا سقف ۱۰هزار دلار یا معادل آن ارز درمانی دریافت کنند. بر این اساس، بیمارانی که نیازمند سفر به خارج از کشور برای درمان خود هستند، پس از طی شدن مراحل تشخیص پزشک، تخمین هزینه درمان، تایید وزارت بهداشت و وثیقه‌گذاری، می‌توانند ارز درمانی دریافت و برای طی شدن مراحل درمان خود به خارج از کشور سفر کنند.
  • وزن‌کشی دلار بازار

    دنیای اقتصاد: در هفته‌های اخیر، برخی از مقامات دولتی عنوان کرده‌اند که «دلار بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند» اما آیا به راحتی می‌توان وزن دلار بازار آزاد را نادیده گرفت و از آن عبور کرد؟ «دنیای‌اقتصاد» در یک گزارش به بررسی رابطه رشد «نرخ ارز» و «پول» پرداخته است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد این دو متغیر همبستگی بسیار بالایی دارند که پس از سال۹۷ تشدید هم شده است. تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند بر مسیر رشد پول اثرگذار باشد. افزایش سهم پول از نقدینگی رابطه مستقیمی با انتظارات تورمی دارد. این موضوع با احساسات عمومی در رابطه با اثرگذاری تغییرات نرخ ارز بر قیمت‌ها همسو است. در نبود یک لنگر اسمی موثر برای سیاست پولی، عموم مردم با تغییر نرخ ارز، انتظارات تورمی بالایی را تجربه می‌کنند و این انتظارات خود را در قالب استفاده بیشتر از پول نشان می‌دهد. نتیجه این است که سیاستگذار برای مهار انتظارات نمی‌تواند در رابطه با نرخ ارز بازار آزاد بی‌تفاوت باشد و اتفاقا به رسمیت شناختن آن می‌تواند گام نخست، برای سیاستگذاری موثر باشد.
  • تامین اجتماعی و اصل سه‌جانبه‌گرایی مصداق کامل مشارکت اجتماعی است

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تاکید بر مفهوم مشارکت مردمی در شعار امسال مقام معظم رهبری و اصل سه‌جانبه‌گرایی در تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی از مصادیق کامل موضوع مشارکت اجتماعی است. سید صولت مرتضوی در سومین نشست هم‌اندیشی شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تامین‌اجتماعی، ضمن تقدیر از اقدامات این سازمان در سال ۱۴۰۲، با تاکید بر ضرورت استمرار حرکت تحولی تامین ‌اجتماعی در سال جدید، خواستار افزایش تلاش‌ها برای تحقق این هدف راهبردی و ارائه هر چه بهتر خدمات به بیمه‌شدگان سازمان تامین‌ اجتماعی شد.
  • پرداخت حق بیمه توسط ۱۲ هزار از اتباع خارجی غیر‌آسیب‌پذیر

    بازار: مدیرکل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران گفت: حق بیمه دوازده هزار از اتباع خارجی غیر‌آسیب‌پذیر توسط خود بیمه‌شدگان پرداخت می‌شود. جمشید شایانفر اظهار کرد: تعداد ۹۵هزار نفر از اتباع خارجی آسیب‌پذیر تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار گرفته‌اند که هزینه حق بیمه آنان از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تامین و پرداخت می‌شود و دولت جمهوری اسلامی هیچ تعهدی نسبت به پرداخت حق بیمه آنان ندارد.
  • اقتصاد در باتلاق سیاست

    دنیای اقتصاد: افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه باعث شد که حرکت سرمایه به سمت دارایی امن تشدید شود. روز گذشته طلای جهانی از مرز ۲۴۰۰دلار گذر کرد که نشان می‌دهد بازارها چشم‌انداز مه‌آلودی از آینده کوتاه‌مدت اقتصاد دارند. اقتصاددانان تاکید می‌کنند که تنظیم «روابط سیاسی» باید در خدمت بهبود «اقتصاد» باشد؛ به این معنا که روابط سیاسی در جهت بهبود روابط تجاری میان کشورها، مشارکت در زنجیره تامین تولید و انتقال تکنولوژی تنظیم شود. در سوی مقابل، تنش‌ها، تحریم‌ها و ریسک‌های جنگ می‌تواند اقتصاد را در باتلاق فرو ببرد. برای حصول یک رشد اقتصادی رفاه‌ساز، باید چالش‌های سیاسی در بزنگاه‌ها را مدیریت کرد. نمی‌توان انتظار داشت که اقتصاد در یک جزیره جداگانه و فارغ از رویدادهای سیاسی حرکت مثبت خود را ادامه دهد. تشدید ریسک‌های منطقه‌ای، خبر خوبی برای اقتصادها نخواهد بود و به همین دلیل، بسیاری از سیاستمداران به دنبال راهکارهایی برای اجتناب از برخوردهای مستقیم و مدیریت تنش‌های سیاسی هستند.
  • پازل ناقص سیاستگذار ارزی

    دنیای اقتصاد-گروه سیاستگذاری: طی کمتر از دو سال اخیر سیاستگذار عزم خود را جزم کرده تا با کاستن از حجم معاملات در بازار غیررسمی ارز، اهمیت این بازار در تعیین انتظارات تورمی را کمرنگ کند. اما به نظر می‌رسد این اقدام یک خطای راهبردی است و بازار غیررسمی همچنان در خط مقدم تعیین انتظارات تورمی قرار دارد. هر چند اگر دلار غیررسمی را هیچ‌کدام از مسوولان قبول نداشته باشند، اما تمام بازارها این نرخ را قبول دارند و بر آنها اثر خواهد گذاشت.
  • اطلاعیه مرحله جدید کالابرگ ‌الکترونیکی

    مرحله جدید و سوم طرح کالابرگ الکترونیکی با عنوان «طرح فجرانه» از تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر برای خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی آغاز می‌شود و ‌مانند دو مرحله قبل کلیه خانوار دهک‌های اول تا هفتم مشمول ۲۲۰هزار تومان اعتبار خرید ۱۱قلم کالابرگی می‌شوند.
  • فیش حقوقی ستاره‌ها

    نتایج یک نظرسنجی جامع نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته دستمزدهای بخش خصوصی نسبت به تورم تعدیل شده است. برای مثال در سال۱۴۰۲ نرخ رشد دستمزد کارکنان بخش خصوصی ۶درصد بیشتر از تورم بوده است. حال آنکه حداقل حقوق تعیین‌شده توسط وزارت کار و همچنین دستمزد کارمندان دولت از تورم جا مانده است. می‌توان گفت انعطاف‌پذیری دستمزدهای بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی به‌دلیل وجود قدرت چانه‌زنی در بخش خصوصی است که امکان حفظ ستاره‌ها(نیروهای کلیدی) را با تعدیل حقوق می‌دهد.
  • اقدامات وزارت آموزش‌وپرورش

    معاونت آموزشی ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش به گزارش منتشر‌شده در «دنیای اقتصاد» پاسخ داد. این معاونت نوشته است: در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه «دنیای اقتصاد» با عنوان «ضربه فقر به تحصیل» به تاریخ ۱۴۰۲.۱۲.۲۷ پاسخ معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش را به استحضار می‌رساند: عدد کودکان بازمانده از تحصیل دوره‌ ابتدایی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به کمترین میزان خود در طول سال‌های گذشته رسیده است و در این مقاله نیز به صحت این موضوع اشاره‌ شده است. تنها در سال تحصیلی ذکرشده حدود ۵۰هزار کودک بازمانده از تحصیل جذب آموزش‌وپرورش شدند و این عدد نسبت به عدد سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ کاهش حدود ۵۰هزارنفری را نشان می‌دهد.
  • جزئیات تغییرات دستمزد مبنای کسر حق‏‌بیمه در ۱۴۰۳

    بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق‌‌بیمه در سال ۱۴۰۳ از سوی سازمان تامین‌اجتماعی صادر شد و براساس این بخشنامه، حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌‌شدگان مشمول قوانین کار و تامین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ مبلغ ۲۳۸۸۷۲۸ ریال اعلام شد. براساس این بخشنامه، حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه‌‌شدگان مشمول قوانین کار و تامین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ مبلغ ۲۳۸۸۷۲۸ ریال اعلام شده و سایر سطوح دستمزدی مبنای کسر حق بیمه نیز براساس آخرین دستمزد روزانه سال ۱۴۰۲، معادل ۲۲درصد به‌علاوه رقم ثابت روزانه ۲۳۰۰۲۶ ریال افزایش می‌یابد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر