رمزگشایی از پیام پزشکیان؛ تهران به دنبال تعامل با غرب است؟

به گزارش اقتصادنیوز، شورای روابط خارجی اروپا با ری تکیه، یکی از اعضای شورای روابط خارجی اروپا فعال در بخش خاورمیانه درباره ابعاد نخستین سخنرانی مسعود پزشکیان در مجمع عمومی‌سازمان ملل گفت و گو کرده است. تکیه در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهوری ایران به غیر از اعلام تمایل تهران مبنی بر تعامل با سایر کشورها درباره برنامه هسته‌ای این کشور، موضوع تازه‌ای را مطرح کرد یا نه، مدعی شد: «سخنرانی پزشکیان به نوعی پاردوکس داشت، رئیس جمهوری ایران در بخشی از سخنرانی خود اسرائیل را به واسطه تمامی‌ رویکردهای نادرست و اشتباهش در خاورمیانه به چالش کشید و همزمان از تمایل ایران برای رایزنی‌ها با غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت تا اینگونه تهران بتواند از تحریم‌ها عبور کند.» به ادعای این تحلیلگر، آنچه ایراد شد، «موضوعی تازه نبود.» اقتصادنیوز ادامه این مصاحبه را ترجمه کرده که در ذیل آمده است.

ری تکیه در ادامه این مصاحبه تاکید کرد، «مخاطب اصلی سخنرانی پزشکیان رهبران اروپایی بالاخص سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انکلیس، موسوم به «ترویکای اروپایی» بودند. رئیس جمهوری ایران در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی‌سازمان ملل با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش دیدار داشت. به نظر می‌رسد دولت جدید ایران خواهان بهبود روابط با کشورهای اروپایی است و از همین رو رئیس دولت چهاردهم اذعان دارد که عدم پیشرفت رایزنی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران مانعی در مسیر تعامل ایران با غرب است. همزمان در ایران شورای عالی امنیت ملی نیز گفت و گو با غرب در زمان و مکان مناسب با لحاظ کردن خطوط قرمز را تایید کرده است.»

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «رونمایی از پیام پزشکیان؛ تهران آماده تعامل با غرب/ چرا رئیس دولت چهاردهم با تروئیکای اروپا رایزنی کرد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.