ادعای تازه دادستانی سوئد علیه ایران

دفتر دادستانی سوئد امروز (سه شنبه) اعلام کرد در تابستان سال ۲۰۲۳ حدود ۱۵ هزار پیام کوتاه حاوی دعوت به گرفتن انتقام از کسانی که به قرآن کریم در این کشور هتک حرمت کرده بودند، ارسال شده است.

دادستانی سوئد در ادامه هدف از این کار را ایجاد شکاف در جامعه عنوان کرد و مدعی شد اطلاعات ایران به هک یک اپراتور پیام‌رسانی این کار را انجام داد.

خبر مرتبط
امیر قطر درباره غزه با وزیر خارجه سوئد رایزنی کرد

اوضاع نوار غزه و اراضی اشغالی فلسطین محور گفت و گوی امیر قطر و وزیر خارجه سوئد بود.

سرویس اطلاعاتی سوئد، موسوم به ساپو نیز در بیانیه‌ای جداگانه مدعی شد یک گروه هکری «از طرف سپاه پاسداران ایران برای اجرای یک کمپین نفوذ» دست به اقدام زده بود که هدف آن، نشان دادن سوئد به‌عنوان یک کشور اسلام هراس بوده است.

رسانه‌های سوئدی در ۱ اوت ۲۰۲۳ گزارش دادند که تعداد زیادی از مردم پیامک‌هایی دریافت کرده‌اند که خواستار انتقام از افرادی است که کتاب مقدس مسلمانان را سوزانده‌اند.

دادستان ارشد سوئد در ادامه این ادعاها گفت آنها به تحقیقات درباره این پرونده پایان داده‌اند، چراکه به ادعای آنها یک قدرت خارجی پشت این کار بوده و ارزیابی سوئد این است که شرایط لازم برای طرح اتهام به خارج از کشور یا استرداد به سوئد برای کسانی که مظنون به این حمله هستند، وجود ندارد.

روابط سوئد و چند کشور مسلمان در غرب آسیا همزمان با موج اعتراضات به هتک حرمت قرآن کریم رو به وخامت رفت و در عراق، معترضان سفارت سوئد در بغداد را هدف قرار دادند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.