نسخه نظامی اعراب در سال 2024/ چین آمریکا را دور زد؛ دست واشنگتن در پوست گردو ماند

به نوشته موسسه مطالعاتیispionline از اواسط دهه ۲۰۱۰، امارات متحده عربی و تا حدی عربستان سعودی، در چارچوب فرایند متنوع سازی اقتصادشان، قراردادهای صنایع دفاعی بسیاری را با شرکت های آسیایی از چین، هند گرفته تا اندونزی و مالزی امضا کردند. چنین قرادادهایی بیش از همه به فن آوری های پهپادی مرتبط است، اما حوزه های دریایی و زمینی را نیز شامل می شود. هدف این است که ظرفیت های ملی در تولید و نگهداری تسلیحات و در عین حال تقویت بخش غیرنفتی شکل گیرد.

در سال ۲۰۱۷ پادشاهی سعودی قراردادی را با چین برای ایجاد تاسیسات تولید پهپاد در عربستان سعودی امضا کرد. در سال ۲۰۱۵، کارخانه های کشتی سازی ابوظبی و هند، توافقی را با هدف ساخت کشتی‌های دریایی، از جمله ناوچه‌ها و ناوشکن‌ها امضا کردند. در سال ۲۰۲۰، گروه بین‌المللی طلایی امارات و گروه صنایع شمالی چین (NORINCO) آزمایشگاه نوآوری علم و فناوری چین و امارات (CEST) را راه‌اندازی کردند، یک پروژه مشترک با تمرکز بر تحقیق و توسعه در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین.در سال ۲۰۲۳، شرکت اماراتی CARACAL، سازنده اسلحه‌های کوچک بخشی از کنگلومرا ملی EDGE، قراردادی را با شرکت مالزیایی Ketech Asia برای تولید و فروش مجدد تفنگ‌های تهاجمی تاکتیکی در حمایت از الزامات نیروهای مسلح سلطنتی مالزی امضا کرد. در سال ۲۰۲۳، EDGE همچنین تفاهم نامه ای را با شرکت هندوستان هوانوردی هند (HAL) امضا کرد تا در طراحی و توسعه مشترک سامانه های موشکی و پهپادها همکاری کند. در سال ۲۰۲۴، EDGE و شرکت دفاعی دولتی اندونزی PT Pindad بر سر قراردادی ۲۷ میلیون دلاری برای تامین خط تولید مهمات به توافق رسیدند: تولید در سال ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد و در تاسیسات اندونزی مستقر خواهد شد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نسخه اعراب برای تحقق افسانه اقتصاد غیرنفتی/ یارکشی نظامی پنهان چین و آمریکا/ امارات و عربستان به واشنگتن نه گفتند؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.