استقبال روسیه از عضویت ترکیه در بریکس

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت که روسیه از تمایل ترکیه برای عضویت در گروه کشورهای بریکس استقبال می‌کند و گفت این موضوع در دستور کار نشست بعدی این سازمان قرار خواهد گرفت.

پسکوف گفت که علاقه شدیدی به بریکس از سوی کشورهای مختلف وجود دارد -‌گروهی متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر و امارات متحده عربی- اما گفت بعید است که این گروه بتواند به طور کامل همه کشورهای علاقه مند را راضی کند.

به نوشته رویترز، روز دوشنبه، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، سفر خود به پکن را آغاز کرد که بالاترین سطح سفر یک مقام ترک به چین از سال ۲۰۱۲ تاکنون بود. فیدان در جریان این سفر با همتای چینی وانگ یی و دیگر مقامات گفت‌وگو کرد.

فیدان در جریان سخنرانی در مرکز چین و جهانی‌سازی در روز دوشنبه، در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه می‌خواهد به بریکس بپیوندد، گفت: «البته که دوست داریم، چرا نخواهیم؟» با این حال، وی توضیح بیشتری نداد.

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه به نقل از فیدان گفت که آنکارا نیز به همکاری با اعضای بریکس چشم دوخته است و او در نشست برنامه ریزی شده هفته آینده این گروه در روسیه شرکت خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا آنکارا برای پیوستن به گروه بریکس اقدام خواهد کرد یا خیر، چرا که آنکارا قبلا تمایل خود را برای پیوستن رسمی به این بلوک اعلام نکرده بود.

ترکیه، عضو ناتو، در سال‌های اخیر به دلیل روابطش با روسیه مورد انتقاد متحدان غربی خود قرار گرفته است و برخی می‌گویند که «محور» آن در حال دور شدن از ائتلاف نظامی غربی است.

آنکارا این موضوع را رد کرده و گفته است که عضو متعهد این ائتلاف باقی مانده و همچنان هدف خود را برای عضویت کامل در اتحادیه اروپا حفظ کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.