مقایسه میزان آرای روسای ادوار مجلس/ قالیباف قعر نشین شد + جدول

محمدباقر قالیباف اگر چه امروز با رای ۶۸.۹ درصدی نمایندگان مجلس دوازدهم، در کرسی ریاست پارلمان باقی ماند اما براساس مقایسه میزان آرای روسای ادوار مجلس در سال نخست فعالیت، قالیباف رتبه سوم کمترین درصد آرا را در این دوره به خود اختصاص داد.

محمدباقر قالیباف توانست با کسب ۱۹۸ رای از مجموع آرای ۲۹۸ نماینده حاضر در جلسه امروز (سه شنبه ۸ خرداد) ۱۴۰۳، برای یکسال آینده به عنوان رئیس قوه مقننه انتخاب شود.

nVXaLbSYRyDm

قالیباف توانست ۶۸.۹ درصد کل آرای این دوره از انتخابات را به خود اختصاص دهد که در مقایسه با اجلاسیه اول مجلس یازدهم، کاهش محسوسی داشته است. او در دوره گذشته، ۲۳۰ رای و ۸۶ درصد آرا را از آن خود کرده بود.
 
کاهش درصد آرای قالیباف تنها به انتخابات هیات رئیسه مجلس اختصاص داشت و او در انتخابات مجلس دوازدهم هم نسبت به دوره قبل با افت محسوس میزان آرا رو به رو شد. قالیباف در حالی در انتخابات مجلس یازدهم به عنوان منتخب اول تهران به بهارستان راه یافت و یک میلیون ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای را از آن خود کرد، که در انتخابات مجلس دوازدهم تنها توانست  ۴۴۷ هزار و ۹۰۵ رای به دست آورد.

قالیباف با این میزان رای در مجلس دوازدهم، در رتبه سوم کمترین میزان آرای روسای مجلس در ادوار گذشته قرار گرفت. کمترین میزان رای روسای مجلس در اجلاسیه اول به علی اکبر ناطق نوری در دوره پنجم مجلس اختصاص دارد که 146 رای و 61 درصد از کل آرا را از آن خود کرد. رتبه دوم کمترین میزان رای را علی لاریجانی در اجلاسیه اول مجلس نهم در اختیار دارد که توانست 177 رای و 66 درصد کل آرا را به دست آورد.

VDRlw4HQT7sC

این در حالیست که بیشترین میزان درصد آرای روسای مجلس در اجلاسیه اول، به اکبر هاشمی رفسنجانی در اجلاسیه اول مجلس سوم و اجلاسیه اول مجلس دوم شورای اسلامی اختصاص دارد. همچنین علی لاریجانی با 92 درصد از کل آرا در اجلاسیه اول مجلس هشتم، در رتبه سوم بیشترین درصد آرای روسای ادوار مجلس قرار گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.