اتحاد پکن و مسکو متزلزل شد؟/ تعامل مستقیم کارساز نبود

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می رسد تعمیق روابط این دو کشور که ماه آینده با سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به چین تقویت می شود، موجب شود تا تاثیر تحریم های غرب بر اقتصاد روسیه بالاخص صادرات انرژی این بازیگر تحت تاثیر قرار گرفته و فشارها کاسته شود. با این همه، به واسطه رویکرد محتاطانه پکن، تعامل این دو بازیگر بالاخص برای روسیه که درگیر انزوای بین المللی است، با محدودیت هایی روبرو است.

تنها چند هفته قبل از آغاز حمله همه جانبه کرملین به اوکراین در سال ۲۰۲۲، مسکو و پکن رسماً روابط خود را "بدون محدودیت" اعلام کردند، از آن بازه زمانی تا به امروز، همکاری های تجاری و نظامی دوجانبه بین دو کشور افزایش یافته است. به نوشته فارین پالسی، تجارت بین روسیه و چین در سال گذشته به میزان ۲۴۰ میلیارد دلار افزایش یافت و در سه ماهه اول سال جاری روند صعودی داشت. روسیه نفت و گاز طبیعی را به شرق صادر کرده و در ازای آن خودروها، ماشین آلات و برخی اجزای حیاتی برای حفظ پایگاه صنعتی دفاعی خود دریافت می کند. به گفته مقامات آمریکایی، چین موتورهای پهپاد و موشک و همچنین نیمه هادی هایی را که روسیه برای صنایع دفاعی خود به آن نیاز دارد، در اختیار مسکو قرار می دهد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته به همتای چینی خود درباره نقش پکن در حمایت از جنگ غیرقانونی مسکو در اوکراین هشدار داد.اما همکاری نظامی رو به رشد دو بازیگر فقط برای جنگ در اوکراین نگران کننده نیست. بالاخص در شرایطی که پیامدهایی برای درگیری احتمالی ایالات متحده و چین قابل تصور است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «روسیه در دام چین افتاد/ روایت جنگ دُن‌کیشوت‌وار پکن و مسکو با واشنگتن» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.