زلنسکی وزیر خارجه‌اش را هم اخراج می‌کند؟

دیمیتری کولبا وزیر ۴۲ ساله امور خارجه اوکراین از مارس ۲۰۲۰ در این سمت است. پیش از این وی معاون وزیر خارجه در امور الحاق اروپا-آمریکا و فرستاده کی‌یف در شورای اروپا بود.

خبر مرتبط
پرده‌برداری از برنامه چین و سوئیس در پشت صحنه/ مذاکرات صلح اوکراین به کجا رسید؟

«سوث چاینا مورنینگ پست» گزارش داد که چین و سوئیس در پشت صحنه تلاش می‌کنند تا روسیه به مذاکرات صلح اوکراین دعوت شود.

 به نقل از شبکه خبری راشاتودی، یک منبع ناشناس به روزنامه Strana اوکراین گفت: سوالات زیادی پیرامون کولبا وجود دارد. شکایات زیادی در مورد کاندیداتوری سفیران ارائه شده توسط وزارت امور خارجه وجود دارد.

دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به صورت کلی از عملکرد وزارت خارجه ناراضی است.

خبر مرتبط
وزارت دفاع روسیه بیانیه صادر کرد/۴۷ پهپاد اوکراینی منهدم شدند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سامانه‌های پدافندی ارتش این کشور دیشب دست‌‍کم ۴۷ پهپاد مهاجم ارتش اوکراین را سرنگون کردند.

گزارش این روزنامه با استعفای «اولگ نیکولنکو» سخنگوی ارشد وزارت خارجه اوکراین همراه شده است. او با انتشار تصویری در کنار کولبا در فیسبوک روز جمعه اعلام کرد که خدمتش در وزارت خارجه اوکراین پایان یافته اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد.

روز پنجشنبه زلنسکی اعلام کرد که والری زالوژنی را که پیشتر رئیس ارشد نیروهای مسلح اوکراین بود، به عنوان سفیر جدید کی‌یف در لندن منصوب کرد.

این پست از ژوئیه گذشته میلادی خالی بود زمانیکه زلنسکی، «وادیم پریستایکو» را به دلیل انتقاد از رفتار رئیس جمهور اوکراین در نشست ناتو اخراج کرد.

به گزارش روزنامه Strana، فردی که به احتمال زیاد جای کولبا را می‌گیرد، «ایگور ژوکوا» معاون رئیس دفتر کارمندان زلنسکی است که در دفتر ریاست جمهوری اوکراین بر سیاستگذاری‌های خارجی نظارت دارد.

«آندری ملنیک»، معاون کنونی کولبا نیز سفیر سابق اوکراین در آلمان است. او در دوران فعالیتش در برلین رفتارهای عجیبی داشت که شامل توهین به اولاف شولتس، صدراعظم کشور میزبان تا توهین به ایلان ماسک، اهدا کننده ماهواره‌های استارلینک به اوکراین می‌شود.

او در نهایت در نوامبر ۲۰۲۲ و پس از آنکه از «استپان باندرا»، فعال سیاسی و متحد نازیسم هیتلری و رهبر ملی و استقلال اوکراین در یک پادکست حمایت کرد، از شغلش به عنوان سفیر اوکراین در برلین کناره گیری کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.