هشدار کولاک برف در ۱۰ استان/ این استان‌ها منتظر برف و باران باشند

سازمان هواشناسی از بارش برف، باران و وزش باد شدید در ۱۵ استان خبر داد و نسبت به وقوع کولاک برف در ۱۰ استان هشدار صادر کرد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در برخی مناطق استان‌های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی و جنوب آذربایجان غربی بارش برف، باران و در برخی مناطق استان‌های زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران و شمال خراسان رضوی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

خبر مرتبط
تهران برفی و بارانی می شود

اداره کل هواشناسی استان تهران با پیش بینی گذر موج ضعیفی از استان طی امروز و فردا (۱۶ و ۱۷ بهمن ماه) از بارش برف و باران در مناطق شمالی و غربی تهران طی برخی ساعات خبر داد.

همچنین طی امروز و فردا وزش باد گرم جنوبی در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل روی می‌دهد. تا پایان هفته روند افزایش نسبی دما در اکثر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود. طی دو روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

نوع مخاطره: بارش برف، باران و وزش باد

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷: کردستان، کرمانشاه، شمال خراسان رضوی، نوار غربی آذربایجان غربی و شمال استان‌های تهران، البرز و قزوین، دامنه و ارتفاعات استان‌های لرستان، همدان و آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی، مه‌آلودگی، وزش باد و کولاک برف، کاهش دما و احتمال یخ‌زنی سطح جاده‌ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها.

توصیه: احتیاط در رفت‌وآمد در سطح شهرها و روستاها، احتیاط در مسافرت‌های بین‌شهری، به‌همراه داشتن ادوات زمستانی به‌ویژه بررسی سالم بودن وسایل گرمایشی خودروها، امتناع از هرگونه فعالیت‌های کوه‌نوردی و آمادگی سازمان‌های امدادی و کمک‌رسان از جمله راهداری‌ها و شهرداری‌ها.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر: خراسان رضوی، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی و سمنان

اثر مخاطره: وزش باد شدید و احتمال سقوط اجسام، احتمال تخریب سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان فرسوده.

توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب در توقف و عدم پارک خودرو در مجاورت ساختمان‌های نیمه‌کاره، درختان فرسوده و سازه‌های موقتی، مستحکم‌سازی گلخانه‌ها و تابلوها.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۳۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲ متر در مناطق ساحلی و بیش از ۲ متر در مناطق دور از ساحل.

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز و مناطق دور از ساحل دریای عمان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد و فعالیت‌های دریایی، خطر غرق شدن شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، پاره شدن تورهای صیادی و خطر غرق شدن شناگرها، خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحل و اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی و ممانعت از تردد شناورهای سبک، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع فعالیت‌های پشتیبانی فراساحل، اتخاذ تمهیدات لازم برای فعالیت‌های ساحلی، فراساحل و سکوهای نفتی، آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: ظهر چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا ۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و فراساحلی (با تأکید بر افزایش سرعت وزش باد)

منطقه اثر: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷ و چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۸: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، احتمال آسیب به شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی.

توصیه: منع شنا و غواصی، منع فعالیت‌های شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.