پیام ارتش فیلیپین به چین

 ‌در ماه‌های اخیر، تنش‌ها میان پکن و مانیل بیشتر شده زیرا هر دو طرف اتهاماتی را درباره درگیری‌ها در دریای جنوبی چین به یکدیگر وارد می‌کنند.

خطر پاکساز قومی در کمین اوکراین/ چراغ سبز روسیه به چین و ونزوئلا؟

مدل آگیلار سخنگوی ارتش فیلیپین به شبکه دولتی تلویزیون PTV گفت: فیلیپین بدنبال برانگیختن درگیری نیست.

وی افزود: ما از قوانین بین‌المللی پیروی کرده و صرفا مقررات داخلی خود را عملی می‌کنیم که این به معنای آب‌های قلمرو و منطقه انحصاری اقتصادی ما است که در آن حقوق حاکمیتی داریم.

روزنامه مردم متعلق به حزب کمونیست چین پیشتر در گزارشی نوشته بود: فیلیپین برای تحریک مداوم چین به حمایت آمریکا تکیه کرده است.

در این گزارش همچنین آمده بود:‌ این رفتار «بسیار خطرناک» به صلح و ثبات منطقه، آسیب جدی وارد می‌کند.

با این حال، آگیلار اظهار داشت که اقدامات فیلیپین ناوها و ملوانان را در معرض خطر قرار نمی دهد، در عوض چین رزمایش‌های خطرناکی برگزار می‌کند که گاهی اوقات منجر به درگیری‌هایی در دریا می‌شود.

روز سه‌شنبه، سفارت چین در مانیل اعلام کرد: فیلیپین با ارسال تجهیزات ساخت‌وساز به ناو نیروی دریایی زمین‌گیر شده خود در صخره مرجانی توماس شوآل دوم، باعث ایجاد تنش شده است.

سفارت چین در مانیل به نقل از وزارت خارجه چین نوشت: فیلیپین با حمایت خارجی، حسن نیت و خویشتن داری چین را نادیده گرفته و بارها از اصول چین پیروی نکرده و از خط قرمز آن عبور کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی در پکن تاکید کرد که اتفاقات اخیر «کاملا» به دلیل تغییر موضع فیلیپین، عمل نکردن به تعهدات خود و ایجاد تحریکات «از روی عمد» بوده است.

مائو نینگ گفت: امیدواریم فیلیپین انتخاب معقولی کند، به مسیر درست حل و فصل کامل اختلافات از طریق گفت‌وگو و مشورت بازگردد و با چین برای مدیریت اوضاع دریایی همکاری کند.

این نظر در پاسخ به این سوال که آیا چین محدودیتی درباره توضیحات و اقدامات فیلیپین دارد یا خیر، ارائه شد.

فیلیپین ناوهای تدارکاتی را برای سربازان فیلیپینی یک کشتی جنگی قدیمی که در سال ۱۹۹۹ به گِل نشسته، اعزام می‌کند تا ادعاهای حاکمیت دریایی مانیل را حفظ کند.

چین می‌گوید بیشتر دریای جنوبی چین را از طریق «خطوط ۹ گانه»ای که تا یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر پایین‌تر از سرزمین اصلی آن ادامه دارد، در اختیار دارد و این به مناطق انحصاری اقتصادی(EZZs) مدعیان حاکمیت این آب‌ها مانند بروئنی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و ویتنام نیز می‌رسد.

یک دادگاه بین المللی در سال ۲۰۱۶ این ادعای حاکمیت چین را بی اعتبار برشمرد، اما پکن تاکید کرده که این حکم را به رسمیت نمی شناسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.