ابراهیم رئیسی: زنان ایرانی حجاب را نه به خاطر جمهوری اسلامی بلکه به خاطر اعتقاداتشان برگزیده‌اند

بخشی از سوالات فرید زکریا و پاسخ رئیس جمهوری درباره موضوع حجاب و اعتراضات سال گذشته در ادامه می‌آید:

یک سال از تظاهرات سراسری در ایران می‌گذرد. دولت شما ۲۲ هزار نفر از افراد زندانی را آزاد کرده است، هزاران نفر دیگر هنوز در زندان هستند. بدیهی است که دولت ایران اغلب تمایل دارد بگوید که این یک اعتراض کوچک بود، اما اگر شما ۲۲ هزار نفر را عفو می‌کنید و تعداد زیادی زندانی دیگر وجود دارد، این نشان می‌دهد که این اعتراضات بزرگ بوده است. چیزی که می‌خواهم از شما بپرسم این است که در اصل موضوع حجاب، آیا زنان باید سر خود را بپوشانند؟ من به عنوان یک مسلمان در هند بزرگ شدم، به سراسر جهان اسلام سفر کرده‌ام، صدها میلیون مسلمان باور ندارند که این چیزی باشد که زنان باید انجام دهند. ده‌ها کشور اسلامی هستند که حکومت‌هایشان بسیار متدین و معتقد به اسلام هستند ولی به این اعتقاد ندارند، در مقابل معتقدند زن باید حق انتخاب داشته باشد و هر چه می‌خواهد بپوشد و حکومت به آنها نگوید چه کاری انجام دهند. آیا همه این صدها میلیون و بیش از یک میلیارد مسلمان اشتباه می‌کنند و فقط جمهوری اسلامی ایران درست می‌گوید؟

شما هر ساله راهپیمایی‌های میلیونی ملت ایران در ۲۲ بهمن و روز قدس را مشاهده می‌کنید که جلوه واقعی حضور ملت ایران در صحنه است. آنچه که در پاییز سال گذشته در برخی خیابان‌های ایران اتفاق افتاد، متشکل از عده‌ای فریب خورده بود که البته مورد عفو عمومی رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند. در مورد عده اندک دیگری هم که مرتکب جنایات شدند، پرونده آنها باید مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد.

اتفاقا قاطبه ملت ایران هم با این جریان همراهی نکردند. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره نشان داده است که برای شنیدن صدای اعتراضات مردمش گوش شنوا دارد.

آنچه که سال گذشته در قالب جنگ ترکیبی علیه ملت ایران اتفاق افتاد، کاملا از جانب آمریکا و چند کشور اروپایی حمایت می‌شد. در بخش رسانه‌ای این جنگ برخی شبکه‌های تلویزیونی که دفتر آنها در آمریکا و اروپاست، رسماً آموزش ترور و خشونت و انفجار می‌دادند. در واقع آنچه که سال گذشته روی داد یکی دیگر از جلوه‌های دشمنی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران بود، والا دغدغه آنها به‌هیچ وجه حقوق زنان در ایران نیست.

آنها سال‌ها در قالب پرونده هسته‌ای به ایران فشار آوردند، بدون آنکه پاسخ دهند چرا رژیم صهیونیستی که دارنده کلاهک‌های هسته‌ای است، هرگز از سوی آنها مورد اعتراض قرار نگرفته است؟

بنابر این مسئله آمریکا و کشورهای اروپایی نه زنان ایران است و نه فعالیت هسته‌ای، آنها می‌خواهند ملت ایران مطیع آنها باشد در حالی که این ملت بیش از ۴۰ سال است که به استقلال رسیده و در مقابل خواست آمریکایی‌ها تسلیم نخواهد شد. امروز ملت ایران در عرصه جهانی حرف برای گفتن دارد، استقلال و آزادی خود را در جمهوری اسلامی یافته و با استکبار سر سازش ندارد.

درباره مسئله حجاب هم باید گفت در تاریخ کهن ملت ایران، زندگی زنان همواره عفیفانه بوده و ربطی به حکومت‌ها ندارد. آنها حجاب را نه به خاطر جمهوری اسلامی بلکه به خاطر اعتقاداتشان برگزیده‌اند. در عین حال در جمهوری اسلامی ایران حجاب قانونی است و وقتی یک موضوعی در دنیا تبدیل به قانون می‌شود همه باید به آن پایبند باشند.

تلاش غربی‌ها برای برجسته‌سازی مسئله جنسیت، زن و حجاب در ایران صرفا ایجاد دو قطبی در جامعه ایرانی است. آنها سال‌هاست که اهداف خود در کشورهای دیگر را با دو قطبی‌سازی پیش می‌برند، اما در مقابل ملت ایران حتما به اهداف خود نخواهند رسید چرا که این ملت، ملتی فهیم است که دریافته که غربی‌ها خیرخواه و دلسوز آنها نیستند.

اما موضوع حجاب و آزادی انتخاب پوشش برای زنان ایرانی مهم است. من با آنها صحبت کرده‌ام، ایران بوده‌ام، برای آنها مهم است، آنها معتقدند که این تضییع حقوق آنهاست.

آمریکایی‌ها در قبال ایران دو هدف را دنبال می‌کردند. اول انزوای ایران که با عضویت‌مان در پیمان شانگهای، گروه بریکس و ارتباطات وسیع سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با کشورهای دیگر شکست خورد، دوم ایجاد یاس و ناامیدی در ملت ایران بر اثر فشارها و تحریم‌ها که آن هم به‌دلیل پیشرفت‌های ما در حوزه‌های مختلف بر خلاف خواست غربی‌ها محقق نشد. ایران به‌رغم تمام دشمنی‌های غرب کشوری رو به پیشرفت است.

در اینجا روی سخن‌م با هیئت حاکمه آمریکا است؛ شما که ۴۰ سال تحریم و تهدید علیه ملت ایران را تجربه کردید، اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدید، در دشمنی خود با این ملت بازنگری کنید و با خواست یک ملت نبرد نکنید. بدانید ملت ایران اراده کرده است که مستقل زندگی کند و روز به روز در حال پیشرفت است.

به عقیده من دوره‌ای که آمریکا با این روش‌ها بخواهد بر ملت‌ها تسلط یابد به پایان رسیده است. قدرت‌های نوظهوری در عالم شکل گرفته‌اند که فردای جهان را رقم خواهند زد.

ملت ایران نیز نشان داده است که زیر بار حرف زور نمی‌رود، هماهنگونه که تا کنون نرفته است و آمریکایی‌ها باید رویکردشان را در مقابل این ملت تغییر دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.