هواپیمای بایدن در پایتخت پرجمعیت‌ترین کشور  جهان به زمین نشست

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا کمتر از سه ماه پس از سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند وارد دهلی نو شد؛ هواپیمای بایدن یک روز قبل از آغاز نشست گروه ۲۰  وارد پایتخت هند شد تا رئیس جمهوری آمریکا دور دیگری از گفتگوهای رو در رو را  با رهبر پرجمعیت ترین کشور  جهان داشته باشد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نارندرا مودی نخست وزیر هند مطمئناً به دنبال تقویت روابط خود بوده اند.

نتایج نظرسنجی جدید درباره محبوبیت «بایدن»

از سال ۲۰۲۱ میلادی بیش از ده ها تعامل حضوری یا مجازی میان مودی و بایدن وجود داشته است. هر دو مقام به دنبال تشدید همکاری آمریکا و هند در میان نگرانی های مشترک بوده اند. این نگرانی ها شامل مواجهه با چین و چالش های تاریخی ناشی از تغییرات آب و هوایی، هوش مصنوعی، انعطاف پذیری زنجیره تامین جهانی و سایر مسائل است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران در هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا موسوم به ایر فورس وان گفت: دیدار بایدن و مودی در اقامتگاه نخست‌وزیر هند برگزار خواهد شد. این یک سفر معمولی دوجانبه به هند با برگزاری جلسات در دفتر نخست وزیر نیست.

نقشه ای که هند به چین اعتراض کرد

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره سفر بایدن به هند نوشت: هند اواخر ماه گذشته به نقشه جدید چین که در آن بخشی از مناطق مورد اختلاف با هند را بخشی از خاک چین نشان داده بود، اعتراض کرد.

نسخه جدید نقشه چین که از سوی وزارت منابع طبیعی این کشور منتشر شده است، ایالت آروناچال پرادش و فلات دوکلام را که مورد اختلاف با هند است، داخل خاک چین نشان می دهد. این نقشه همچنین منطقه آکسای چین در بخش غربی که تحت کنترل چین است اما هند ادعای مالکیت آن را دارد نیز داخل مرزهای سرزمینی چین نشان می دهد. فیلیپین و مالزی نیز نسبت به نقشه جدید چین اعتراض کرده اند.

کشتار سریالی سیاه‌پوستان به دست پلیس آمریکا / این بار تیراندازی به سمت یک زن باردار

این نقشه تنها چند روز پس از دیدار مودی و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران کشورهای در حال توسعه بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - منتشر شد. در این دیدار دو طرف توافق کردند که برای کاهش تنش ها در مرز مورد مناقشه تلاش کنند.

چین و هند از سال ۲۰۲۰، زمانی که تنش ها منجر به اولین درگیری های مرگبار در دهه های اخیر شد، هزاران سرباز را در منطقه مورد مناقشه هیمالیا مستقر کرده اند. هر دو کشور دارای سلاح هسته ای هستند.

چین که یکی از اعضای گروه ۲۰ نیز می باشد، اعلام کرده است که شی در نشست این هفته هند شرکت نخواهد کرد و در عوض لی کیانگ نخست وزیر را به نمایندگی از چین به دهلی نو اعزام می کند.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز چهارشنبه در مصاحبه با آسوشیتدپرس در حاشیه نشست سران کشورهای جنوب شرقی آسیا در اندونزی با نقشه جدید چین مخالفت کرد. وی گفت: "به نظر من این نقشه نقض قانون است."

 

ارتباطات آمریکا با هند؛ فراتر از بایدن

ارتباطات دولت آمریکا با هند فراتر از بایدن است. جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا روز جمعه به خبرنگاران گفت که اجلاس گروه ۲۰ چهارمین سفر او به هند در یک سال گذشته است و این امر هند را به کشوری تبدیل می کند که وی بیشترین سفر به ان را داشته است. یلن گفت که هند در کمک به اعطای وام به کشورهای در حال توسعه و همچنین ارائه تسهیلات بدهی, نقش پیشرو داشته است.

دو کشور زمینه را جهت همکاری شرکت جنرال الکتریک مستقر در آمریکا با شرکت هندوستان ایروناتیک مستقر در هند برای تولید موتورهای جت برای هواپیماهای هندی در هند و فروش پهپادهای مسلح ام کیو ۹ بی ساخت آمریکا فراهم کردند. شرکت آمریکایی میکرون تکنولوژی موافقت کرده است که یک مرکز مونتاژ و آزمایش تراشه های کامپیوتری به ارزش ۲.۷۵ میلیارد دلار در هند بسازد. بر اساس این توافق شرکت میکرون بیش از ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد و هند مابقی بودجه را تامین می کند. دولت آمریکا همچنین قصد دارد در مورد مسائل هسته ای غیرنظامی گفتگو کند.

بعید به نظر می رسد که نشست روز جمعه میان بایدن و مودی توافقات بزرگ را به همراه داشته باشد.

 

اختلاف بایدن و مودی بر سر جنگ اوکراین و روسیه

کاخ سفید تلاش کرده است اختلافات بایدن و مودی بر سر جنگ روسیه و اوکراین را کم اهمیت جلوه دهد. هند از رای دادن به قطعنامه های سازمان ملل در محکومیت روسیه و از پیوستن به ائتلاف جهانی علیه روسیه خودداری کرد. از زمان شروع جنگ، دولت مودی خرید نفت روسیه را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

 

اعتراضات حقوق بشری در آمریکا به هند

تلاش بایدن برای نزدیک‌تر کردن هند تحت‌الشعاع نگرانی‌های فعالان و برخی قانون‌گذاران آمریکایی در مورد سابقه حقوق بشر هند تحت دولت مودی قرار گرفته است.

مودی به دلیل قانون اصلاح قانون شهروندی کشور که دریافت تابعیت برای برخی از مهاجران را تسریع می کند، اما مسلمانان را شامل نمی شود, افزایش خشونت علیه مسلمانان و دیگر اقلیت های مذهبی توسط ملی گرایان هندو و محکومیت اخیر راهول گاندی رهبر اپوزیسیون هند به دلیل تمسخر نام خانوادگی مودی با انتقاد مواجه شده است.
هند همچنین در شاخص آزادی مطبوعات امسال که توسط گزارشگران بدون مرز منتشر شده است، در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۶۱ قرار دارد.

تهدید آمریکا توسط موشک های کره شمالی / زنگ خطر «طوفان آتش» به صدا درآمد

در سال‌های اخیر خبرنگاران در هند بازداشت شده‌اند و برخی از آنها از سفر به خارج محروم شده‌اند. ده ها نفر با پیگرد کیفری از جمله فتنه گری مواجه هستند. دولت هند همچنین قوانین نظارتی گسترده ای را برای شرکت های رسانه های اجتماعی معرفی کرده است که به آن قدرت بیشتری برای نظارت بر محتوا در فضای مجازی می دهد.

 

سفر بایدن به ویتنام

بایدن روز یکشنبه به ویتنام سفر خواهد کرد، کشور دیگری که سابقه ضعیفی در زمینه آزادی مطبوعات و حقوق بشر دارد. سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، این هفته به خبرنگاران گفت که بایدن و مشاورانش در مطرح کردن نگرانی‌های حقوق بشر و آزادی مطبوعات ثابت قدم بوده‌اند.

سالیوان گفت: بایدن خود اخیراً در سفر دولتی در اوایل سال جاری در مورد سؤالات مربوط به دموکراسی و حقوق بشر صحبت کرده است. موضع ما در مورد این مسائل روشن است.

 

 

 


سنت‌شکنی شیرین یک زن؛ با اکوایران به این کارخانه خوشمزه سر بزنید 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.