توافق مهم تسلیحاتی عراق با فرانسه/ جنگنده های جدید در راه بغداد

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق برای خرید سامانه‌های راداری از فرانسه با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور گفت و گو کرد.

به گزارش دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق، «محمد شیاع السودانی» امروز در تماسی تلفنی با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، راه های تقویت روابط دوجانبه و اجرای مفاد توافقنامه مشارکت راهبردی امضا شده بین دو کشور را بررسی کردند.

بر اساس این گزارش، طرفین در این گفت و گوی تلفنی درباره توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و نظامی به ویژه در زمینه پرونده قراردادهای خرید سامانه های رادار از شرکت فرانسوی "تالس" که امروز در شورای وزیران عراق به تصویب رسید گفت و گو کردند.

دفتر رسانه ای نخست وزیر عراق اضافه کرد که سامانه های راداری عراق را قادر می سازد تا کنترل حریم هوایی عراق و حاکمیت ملی خود در آسمان این کشور را افزایش دهد.

نخست وزیر عراق و رئیس جمهور فرانسه همچنین در این تماس تلفنی درباره کشته شدن دو نظامی فرانسوی در عراق گفت و گو کردند.

دو طرف در این تماس درباره آمادگی عراق برای کنفرانس پیشرفت و همکاری های اقتصادی منطقه ای با عنوان «بغداد ۲۰۲۳» و سفر رسمی قریب الوقوع رئیس جمهور فرانسه به بغداد و همچنین تبادل نظر در مورد آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

عراق مدت هاست برای تجهیز ارتش خود به تجهیزات و امکانات روز نظامی می کوشد و این بار قصد دارد از فرانسه سامانه‌های راداری خریداری کند.

پیشتر «یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با بیان اینکه وزارت دفاع این کشور برای خرید سامانه راداری نظامی از فرانسه قرارداد بسته است، گفته بود: عراق برای انجام این مهم مقداری پول به طرف فرانسوی پرداخته کرده است.

وی بیان کرد: ما مبالغی را برای خرید رادارهای فرانسوی پرداخت کردیم و آمریکا هیچ اعتراضی به انجام این معامله نداشته است.

مکرون در فاصله سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ دو بار به بغداد سفر کرده و در مقابل مصطفی الکاظمی نخست وزیر سابق عراق نیز از پاریس دیدار کرده بود.

عراق در این مدت رایزنی هایی برای خرید سلاح، جنگنده و رادارهای نظامی و همچنین همکاری های هسته ای با فرانسه داشته است.

جنگنده های رافائل، کشتی های جنگی و انواع رادار از جمله گزینه های عراق برای خرید از فرانسه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.